2020-09-29, 23:14
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag är inte säker på du förstår detta.. Du bara håller på med samma mantra.
Antagligen förstår du det inte vare sig mikrobiologiskt, medicinskt, samhälleligt, internationellt, ekonomiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ändå så går livet ut enbart på att njuta o oroa sig så lite som möjligt...

Nu vet vi det, ska vi ta det i ett annat forum. Livsåskåding
Citera
2020-09-29, 23:15
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Fel!
Smittan kom främst från USA och Storbritannien men även delvis från alperna och lite från Kina.

Så hade du styrt FHM då och satt alla från Italien och Kina i Karantän hade såklart några färre smittats.
Nu valde man Iran istället och den gissningen var ju inte heller dålig.

Oavsett vilket hade enda möjligheten att stoppa en okontrollerbar samhällssmitta varit att stänga gränserna helt, ett alternativ som angavs som omöjligt.

Jag håller inte med, hur man vet att smittan kommer från UK och US tycker jag är ren spekulation, hur vet man det egentligen om jag törs fråga för jag är inte övertygad på vad media skriver är riktigt och sant. Det finns så mycket klargöranden som jag inte anser vara riktiga, dessa är en av dem.

Motbevisa mig med fakta och inget CNN dravel.
Citera
2020-09-29, 23:18
Medlem
Hälso- och sjukvårdsdirektör Björn Eriksson säger att ingen går säker för corona och att man aldrig vet vem som drabbas.
– Det här är inte en sjukdom som är så lätt att hantera. Hos vissa blir det bara en liten förkylning, hos andra blir det ett mycket allvarligt förlopp och för dem är det en fruktansvärd och vidrig sjukdom, säger Björn Eriksson.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86w4MQ/larm-fran-stockholm--smittspridningen-okar

Är det inte lite i överkant att uttrycka sig på det här sättet?

De flesta (98-99%) får en ytterst mild infektion, vissa har bildat antikroppar utan att ha känt av någonting. Jag skulle förstå hans formulering om vi pratar riskgrupper och människor på äldreboenden, men Björn får det att låta som om absolut ingen går säker och att det är ett lotteri om man blir förkyld eller hamnar i respirator. Det stämmer ju inte riktigt.

Det känns mest som en taktik för att skrämma upp folk att sköta sig bättre, vilket jag fortfarande tycker är ytterst viktigt förstås.
Citera
2020-09-29, 23:39
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Intressant tanke att planen från början var hela tiden fake - alltså att hela svenska folket blivit förda bakom ljuset, för att låta smittan bränna igenom och skapa falsk trygghet. Håller med om att den tidiga hanteringen är för korkad för att vara sann. Skulle förklara endel. Låter mycket konspiratoriskt men allt är ett fullkomligt huvudbry annars.

Planen var att smittade resenärer skulle kliva in i samhället och sprida smitta. När dom fick symtom på sjukdom, så skulle dom först avvakta för att se om dom blev bättre. Därefter skulle sjukvården kontaktas. Då skulle smittspårningen inledas, för att se vi vilka som smittbäraren hade spridit smittan till. Det är ju ett ofantligt missbruk av sjukvårdens resurser, att först låta smittbärarna gå runt och sprida smitta, och därefter ägna sig åt smittspårning. Det självklara alternativet hade varit att fånga in resenärerna redan vid ankomst, och isolera resenärerna under en period. Detta var alltså långt efter att omvärlden hade fått vetskap om krisen i Wuhan, och dom kraftiga (läs: brutala) åtgärder som kineserna hade använt för att bekämpa viruset.

Jag kanske är konspiratorisk, men jag kan inte se hur man kan utforma en sådan plan, såvida inte syftet är att få in smittan i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Den slappa hanteringen genom att inte utfärda varning för semesterresor till Europa tidigt är det första misstaget som FHM gjorde. Det var inte farligt att åka till alperna, sa de, men det var det ju. FHM ska hålla koll på sådant. Det är det de har betalt för. Men det var viktigare för FHM att värna resebranschen än folkhälsan.

Nästa misstag var att inte rekommendera alla som kom hem från alperna att hålla sig i självkarantän i 2 veckor. Eller i alla fall en vecka om man inte haft några symptom.

Det var ännu värre än så.

Folkhälsomyndigheten avstod inte bara från att rekommendera hemkarantän. Anders Tegnell tog aktiv strid mot hemkarantän. Några skolor försökte, på eget initiativ förebygga smittspridning bland eleverna, genom att be eleverna stanna hemma några dagar, ifall eleverna nyligen hade kommit hem från resa i länder med pågående epidemi. Detta väckte Anders Tegnells missnöje. Anders Tegnell tillrättavisade skolor som hade försökt förebygga smittsmittspridning bland eleverna. Anders Tegnell insisterade på att närvaroplikten skulle gälla fram tills eleverna visade symtom på sjukdom. Men då var det redan för sent att stoppa smittspridningen.
Citera
2020-09-29, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Hälso- och sjukvårdsdirektör Björn Eriksson säger att ingen går säker för corona och att man aldrig vet vem som drabbas.
– Det här är inte en sjukdom som är så lätt att hantera. Hos vissa blir det bara en liten förkylning, hos andra blir det ett mycket allvarligt förlopp och för dem är det en fruktansvärd och vidrig sjukdom, säger Björn Eriksson.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86w4MQ/larm-fran-stockholm--smittspridningen-okar

De flesta (98-99%) får en ytterst mild infektion, vissa har bildat antikroppar utan att ha känt av någonting. Jag skulle förstå hans formulering om vi pratar riskgrupper och människor på äldreboenden, men Björn får det att låta som om absolut ingen går säker och att det är ett lotteri om man blir förkyld eller hamnar i respirator. Det stämmer ju inte riktigt.

Det känns mest som en taktik för att skrämma upp folk att sköta sig bättre, vilket jag fortfarande tycker är ytterst viktigt förstås.

Han borde rimligtvis ha uttryckt sig annorlunda. Hos många eller de flesta blir det en förkylning men hos en del (rätt många egentligen) kan det leda till något mycket värre.

Jag tycker inte det är skrämsel utan jag tycker ändå att han talar klarspråk. Vi måste också tänka på att ju fler som insjuknar så kommer vården antagligen att belastas hårdare och i värsta fall hamnar vi i en liknande situation som i våras då väldigt mycket sjukvård ställdes in, sköts på framtiden osv.

Visst går han på hårdare än FHM som allt annat än talar klarspråk i mångt och mycket.

Folk behöver uppenbarligen en påminnelse om att vi än inte kommit ur detta.

Jag är partisk i frågan. Tillhör riskgrupp och är obotligt less på hur slappa folk blivit och tycker det är rimligt med en riktig tillsägelse för en gångs skull.

Jag vill helst inte ha hårdare restriktioner men jag undrar om det kanske behövs ändå nu när många börjar slappa lite väl mycket.

Som alltid, eloge till de som faktiskt gör vad de kan utifrån sina förutsättningar.
Citera
2020-09-29, 23:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag håller inte med, hur man vet att smittan kommer från UK och US tycker jag är ren spekulation, hur vet man det egentligen om jag törs fråga för jag är inte övertygad på vad media skriver är riktigt och sant. Det finns så mycket klargöranden som jag inte anser vara riktiga, dessa är en av dem.

Motbevisa mig med fakta och inget CNN dravel.

FHM sa det på presskonferenserna i början att smittan inte kom från Italien utan från US och UK mfl, man ljög svenska folket rakt upp i ansiktet för att dölja att man inte stoppade smittan från Italien. Se denna artikeln från 29 Augusti:

https://www.aier.org/article/swedens-high-covid-death-rates-among-the-nordics-dry-tinder-and-other-important-factors/?fbclid=IwAR3T4TKHwh9WPkA-MBbXmGCe0s-V4dX9Kd7Ht0xzXTClO_PFOwgaikjVBa0

Citat:
Karin Tegmark Wisell of Sweden’s Public Health Agency reported that when investigating the virus, they could “clearly see the enormous imports from Italy.”

Busted! Bara att titta på presskonferenserna i början.
Citera
2020-09-29, 23:53
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Exakt vad jag räknat på och visat tidigare i tråden.
Vi hade c:a 10ggr mer initial smittspridning än Norge, en lockdown mitten av mars hade eventuellt hjälpt marginellt, vi hade inte varit i närheten av Norges siffror.

Det kan nog stämma, men slutsatsen kan ifrågasättas. I New York var det verkligen riktigt illa, både vid nedsläckningen och lång tid därefter. Nu har det en längre tid sett riktigt bra ut och dom tycks kunna hålla i det.
Citera
2020-09-29, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Eller varför inte Sydkorea och Japan, för att ta några andra östasiatiska exempel där galenskaperna med flocken inte fick något genomslag.

Fler frågor?

Vilket gör att de också drabbas under en längre tid. Kan t.ex. redan nu säga att vad som än sägs nu så är OS 2021 i Tokyo tvärkört. Om det rent hypotetiskt hade varit Stockholm som varit arrangör, så tror jag det gått att köra, om än säkert något coronaanpassat.
Citera
2020-09-30, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Bra fråga
För en vecka sedan pratades det om att införa lokala restriktioner i Stockholm pga att spridningen ökade, besked skulle komma inom några dagar. Sedan dess har 7-dagars snittet ökat ytterligare ca 60%.
Inga besked hat kommit.
https://twitter.com/BierleinPar/status/1310922710030090242

Finns i princip två tänkbara förklaringar, alt. en kombination av båda.

1. Regeringen vet. eller misstänker starkt, att viruset muterat och blivit lindrigare.
2. Regeringen har indikationer om mycket skadliga konsekvenser för ekonomin vid ett långdraget förlopp.
Citera
2020-09-30, 00:10
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
FHM sa det på presskonferenserna i början att smittan inte kom från Italien utan från US och UK mfl, man ljög svenska folket rakt upp i ansiktet för att dölja att man inte stoppade smittan från Italien. Se denna artikeln från 29 Augusti:

https://www.aier.org/article/swedens-high-covid-death-rates-among-the-nordics-dry-tinder-and-other-important-factors/?fbclid=IwAR3T4TKHwh9WPkA-MBbXmGCe0s-V4dX9Kd7Ht0xzXTClO_PFOwgaikjVBa0

Nu är det så här om jag inte har fel att man gjorde den här utredningen med att se vart smittan kom ifrån i olika led, revers forskning och helt naturligt så hade smittan spridits från Kina till medborgare i många länder men jag har lite svårt att förstå att den kom via omvägar, å andra sidan så förklarar det spridningen.
Vadå busted! På vad och lägg gärna en länk med trovärdighet nästa gång.
Senast redigerad av Lyckligagatanden 2020-09-30 kl. 00:16.
Citera
2020-09-30, 00:15
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren

Han uttrycker sig korrekt och ärligt. Det mörkas något förjävligt angående covid19.

Jag och många med mig har vetat att det smittat barn lika mycket som vuxna, att det är luftburet och ger sig på människor på olika sätt.

Det som inte framkommer av statistiken är det stora antal som lider av sviterna av covid19 i form av yrsel, hjärt och lungproblem, ångest, personlighetsförändring, total utmattning etc.

Kollar man på den faktan så sätter det han säger i lite större perspektiv.

Även det faktum att många yngre även blivit svårt sjuka men överlevt - det dyker inte upp i statistiken och skevar bilden ytterliggare.

Du får gärna dra på dig covid och utföra en sorts studie för oss här på fb.

Typ insjuknandet, symptom, tillfrisknande, symptom efteråt osv. Taget?
Citera
2020-09-30, 00:23
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Nu är det så här om jag inte har fel att man gjorde den här utredningen med att se vart smittan kom ifrån i olika led, revers forskning och helt naturligt så hade smittan spridits från Kina till medborgare i många länder men jag har lite svårt att förstå att den kom via omvägar, å andra sidan så förklarar det spridningen.
Vadå busted! På vad och lägg gärna en länk med trovärdighet nästa gång.
Om man väljer att allt man inte tror på är falskt så kan man lätt få en snedvriden uppfattning.

Det är ju inte alls svårt att undersöka om FHM har rätt eller fel om att smittan kom från bla. Italien, Österrike, Holland och USA. Det finns ingenting, vad jag kan hitta, vetenskapligt som motbevisar detta.
Det gör det också mera begripligt att USA drabbats förhållandevis hårt trots att, som man trodde, de hade god förvarning.
Senast redigerad av Surtruten 2020-09-30 kl. 00:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in