2020-09-27, 01:16
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Så här i efterhand så fungerar inte en Kina karantän, problemet som du nämner är turister från Sverige som var godkända att resa ut för våran expert sa det och kom hem sedan smittade.

Om man ska sprida en smitta så var det precis som FHM gjorde när de godkände resor utomlands under en pågående pandemi och det gick inte så bra.

Exakt vem och hur smittan kom in till Sverige kan vi bara gissa.
Fel!
Smittan kom främst från USA och Storbritannien men även delvis från alperna och lite från Kina.

Så hade du styrt FHM då och satt alla från Italien och Kina i Karantän hade såklart några färre smittats.
Nu valde man Iran istället och den gissningen var ju inte heller dålig.

Oavsett vilket hade enda möjligheten att stoppa en okontrollerbar samhällssmitta varit att stänga gränserna helt, ett alternativ som angavs som omöjligt.
Citera
2020-09-27, 01:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Jag skall försöka förklara så enkelt som möjligt så att du hänger med:

Bränder kräver att du kastar dig ut i släckningsarbetet i bara kalsongerna.

Pandemi kräver att du analyserar läget innan du kastar dig ut i kalsongerna och gör dig till åtlöje.
Eller kanske mera som en brand i ett nytt ämne som man inte vet hur man ska släcka. När man försöker så kastas eldklot ibland ut några hundratal meter. Och som om inte det var nog så driver osynliga gasbubblor iväg från brandhärden och dessa antänds först efter några timmar och ibland först efter en dag eller två.

Då hjälper det inte att rycka ut snabbt!
Citera
2020-09-27, 01:18
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Du kan inte räkna verkar det som. Men jag ska ge dig ett tips att Covid-19 är inte vad du tror när unga dör med vätska i lungorna eller att man får hjärnskador eller återkommande smärta efter en infektion som inte verkar släppa efter 3 månader.
Det kan du försöka förklara vetenskapligt men det går inte för en sjukdom som är så pass ny att du tror den inte finns, eller hur? Och säg mig varför man försöker minska spridning med karantän för något som inte finns enligt dig.

Vetenskapen påvisar att karantän och lockdowns inte minskade dödsfallen det minsta, jämfört med länder utan dessa, snarare tvärtom för de länder som haft det + masker under sommarmånaderna. Risken är nu stor att det blir bakslag för länder som Spanien nu senare i höst och vinter, eftersom man införde dessa immunförsvagande åtgärder under sommaren, då virussjukdomar ändå är låga, så de sköra i länder som Spanien kommer förmodligen dö i större antal än tidigare vintrar, just pga lockdowns och masker...

Sverige hade den bästa strategin i världen, i likhet med Belarus!

https://www.youtube.com/watch?v=8UvFhIFzaac (Vetenskapliga forskningsstudier bevisar detta!)

Bara att acceptera vad vetenskapen här visar...
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-09-27 kl. 01:54.
Citera
2020-09-27, 01:21
Medlem
Inge.Smarts avatar
Enligt MSN nyheter är Tegnell att jämställa med Bjorn and Benny:

Framför allt är det att Sverige undvikit ”lockdowns” som inspirerar tidningen /The Sun/ i sin kolumn.

”Inte konstigt att Tegnell är en hjälte för många i Sverige och för de runtom i världen som anser att de drakoniska nedstängningarna är självdestruktiva”, skriver The Sun.

”När jag träffade Tegnell, 64, i huvudstaden Stockholm lovordades han som vore han den femte medlemmen i Abba”, skriver journalisten.

Rubriken lyder ”Hjältesvensken: Hur iskall vetenskapsman räddade Sverige från coronavirus UTAN total nedstängning – och nu är han en nationell hjälte”.
Citera
2020-09-27, 01:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Så här i efterhand så fungerar inte en Kina karantän, problemet som du nämner är turister från Sverige som var godkända att resa ut för våran expert sa det och kom hem sedan smittade.

Om man ska sprida en smitta så var det precis som FHM gjorde när de godkände resor utomlands under en pågående pandemi och det gick inte så bra.

Exakt vem och hur smittan kom in till Sverige kan vi bara gissa.
Skulle man förbjudit alla resor innan man viste var smittan fanns så skulle verkligen alla resor ha stoppats i början av februari, eller egentligen ännu tidigare. Då var det ännu inte en pandemi. Q1 mars blev corona klassad som pandemi, på min fars födelsedag.

Man vet vilka virusstammar som kom in i Sverige och därmed vet man varifrån smittan härstammar. USA är en smittkälla vilket bör innebära att de hade smittspridning i USA redan i januari/februari utan att veta om det. Så var det säkert i flera länder.
Citera
2020-09-27, 03:54
Medlem
Jag har märkt att utländska medier skriver att svenskarna tycker att tegnell är en hjälpe!

På youtube, skriver många i sina kommentarer att alla länder borde vara som sverige etc.

Tegnell är ingen hjälte, och svenskarna hatar tegnell.
Men agnes wold och andra personer "kärleksbombar" honom eller vad man ska säga om detta.

Och sedan så skriver de att alla ser honom som en hjälte, detta är inte sant.

Jag personligen tror att sverige var ej förberedd för pandemin, och de hade inte ens en plan för att ta hand om kaoset.
Allt gick snett för dem, och det enda valet de hade var att medvetet ljuga så gott de gick tex
att masker ej hjälper( då sverige saknade masker).

Dessutom har jag en känsla om att de mörkar döds siffrorna och vrider och vänder statistiken.
De kan göra det, då det svenska folket är unikt. Och här kan man komma undan med sådant.

Men sanningen går inte att dölja, förr eller senare så kommer det explodera i sverige.
Vi kommer vara det land som kommer ut sist ur denna pandemin!
Citera
2020-09-27, 04:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast alla länder i hela världen sa ju samma sak, inkl. Italien:

"Det är en allvarlig situation i utlandet, men i vårt land har vi läget under kontroll".

Sen kan man beskylla FHM för att vara långsamma, men de är ju en myndighet. Det är deras jobb att vända på alla stenar fyra gånger innan de fattar ett beslut.

Sen, helt ärligt, lördagmorgon då Stockholmarnas sportlov började så hade Italien bara 150 bekräftade fall. Det är ju inte direkt nån risk att springa in i någon av dessa, i en population på sextio miljoner. Problemet var hela tiden att Italien egentligen hade ett par hundratusen fall redan då, men det visste inte ens italienarna själva.

Den historiebeskrivningen skulle jag gärna vilja ha en källa på. Jag känner folk som hade bokat resa till Italien under sportlovet (stockholmare) men som valde att inte åka pga det höga smittläget på orten. Så det var absolut känt vid tidpunkten att det rådde en stor allmän smittspridning i norra italien vid den tidpunkten. Möjligen kände inte FHM till det (eller valde att blunda), men det var ändå uppgifter som var allmänt kända.
Citera
2020-09-27, 04:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det var det jag reagerade på tisdagens eller torsdagens presskonferens. Tegnell sa att det är viktigt att tvätta händerna även om viruset är luftburet. Och ingen av journalisterna hade frågor på detta.

Intressant! Det är ju uppgifter som journalister absolut borde haft följdfrågor på kan jag tycka.
Citera
2020-09-27, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Jag har märkt att utländska medier skriver att svenskarna tycker att tegnell är en hjälpe!

På youtube, skriver många i sina kommentarer att alla länder borde vara som sverige etc.

Tegnell är ingen hjälte, och svenskarna hatar tegnell.
Men agnes wold och andra personer "kärleksbombar" honom eller vad man ska säga om detta.

Och sedan så skriver de att alla ser honom som en hjälte, detta är inte sant.

Jag personligen tror att sverige var ej förberedd för pandemin, och de hade inte ens en plan för att ta hand om kaoset.
Allt gick snett för dem, och det enda valet de hade var att medvetet ljuga så gott de gick tex
att masker ej hjälper( då sverige saknade masker).

Dessutom har jag en känsla om att de mörkar döds siffrorna och vrider och vänder statistiken.
De kan göra det, då det svenska folket är unikt. Och här kan man komma undan med sådant.

Men sanningen går inte att dölja, förr eller senare så kommer det explodera i sverige.
Vi kommer vara det land som kommer ut sist ur denna pandemin!

Jag tror du är en alarmist o tyvärr så tror jag ni njuter om Sverige misslyckas...

Ofta skippar ni alarmister själva karantän o munskydd...

Sorgligt...
Citera
2020-09-27, 04:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vi hade inte så många döda i slutet på mars heller, trots rejält antal nya på iva varje dag.
Dödsfallen kommer senare. Det trodde jag alla förstått nu..
Visst är det så men diskussionen var, varför är det bra att länder köper sig tid i början av pandemin. Svaret jag gav var att vården blivit bättre och kunskapen ökat.

Om man köper sig tid genom striktare restriktioner får man färre döda inför ”våg nr 2” och går då in i den med en fördel, både vad gäller antal döda och ny kunskap.

Även om dödligheten är den samma får man då ändå färre döda till slut än om man inte köpte sig tid genom striktare restriktioner i början.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-27 kl. 04:57.
Citera
2020-09-27, 04:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Om jag inte minns helt fel så förklarade Tegnell detta ett tag sen. Han sa att när man sitter nära varandra längre tider så är risken för smitta större än när man tex. är i en butik och är mer i rörelse.

Fast jag tycker ändå att det är en klen förklaring och konstigt förbud eftersom man tillåter folk sitta tex i bussar, t-bana och flyg.
Mitt fetade:

Han sa att risken för smitta är mindre när man sitter ner och sitter still, därför är en meter tillräckligt avstånd sittande medan två meter är att föredra när man är ute och går. Fråga mig inte hur han tänker.🤷🏼‍♀️

Edit: uttalandet jag återger var i samband med att de skulle öka gränsen för sittande publik på olika evenemang. Har han nu gjort ett uttalande som du återger i ditt inlägg visar det ju återigen på hur inkonsekvent han är. Vilken dåre.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-27 kl. 05:19.
Citera
2020-09-27, 04:59
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är ju en skitsvår fråga, verkligen. Det här året har man lärt sig att det finns inga vinnare i en pandemi.
Förstod du inte det även innan pandemin bröt ut?🤷🏼‍♀️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in