2020-09-29, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Estonia landade med babords låring - först i havsbotten (enligt den tyska utredningen av Mayer varvet - som byggde själva Atlantlåset - det var lixom inte deras första fartyg de byggde - och när tyskarna bygger en sak så bygger de den saken! - Så att själva varvet skulle slarva med en så vital del som ett livsviktigt lås---är oerhört! De kallade ju själva låset för Atlantlås - just för att det skulle klara tex fucking Atlanten. Nu är ju Atlanten mest mjuka och långa vågor.....inte alls att jämföra med Östersjöns 2 meter höga.

De är uppenbarligen klåpare. TVÅ av deras bogvisir havererar på liknande sätt inom en period av mindre än två år. Det sista med katastrofala följder. De internationella undersökningar som gjordes bevisar med hyggligt sigma att bogvisiret på Estonia inte var designat för att tåla vågorna hon utsattes för den natten. Det var helt enkelt bara en tidsfråga innan något gick sönder.
Citera
2020-09-29, 22:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taozen
En Teori som dök upp i mina tankar ...

Ryska agenter var på plats i båten för att sänka skeppet via sprängladdningar (Sovjet hade vid två tillfällen varnat Sverige att de måste upphöra med vapensmugglingen annars skulle det få konsekvenser), en ubåt plockade sedan upp dem. I samband med detta krockar även ubåten med fartyget.

Jag funderar också lite åt det hållet. Någonstans i materialet pratas det om att lotsdörren kan ha stått öppen, det kan i så fall förklara vatteninträngning i något skede, likaså
ett upplevt brak samt upplevt metalliskt ljud.

Ponera att en ubåt antingen släppte ombord någon på Estonia, eller tog emot någon, eller både och, då måste lotsdörren användas, ubåten läggas jämsides med Estonia, och det var kanske inte busenkelt i det relativt hårda vädret?

Kan förklara även en rammning med ett hål som följd
Citera
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
I call Bullshit - Jag har jobbat i Stena i många år - och har aldrig hört talas om det du nämner -

Varje gång jag har sett ubåt - så har de varit periskop - som man ser på radarn 3 nm no problem -

De brittiska ubåtar jag har sett har varit i skotska vikar - och de äro atomdrivna - och de för med sig 4-6 bogserbåter och blinkande blått ljus.

Igen, right back at ya...

https://www.gp.se/nyheter/haverirapport-stenaf%C3%A4rja-n%C3%A4ra-kollidera-med-atomub%C3%A5t-1.31389654?site=2.189&page=2.199&ajax=true
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Att bogvisiret föll av känns troligt men varför öppnades också rampen innanför? Vittnen fanns ju också som sa att porten inte öppnats och att det bara kom in mindre mängder vatten.

Det troligaste är att det skedde som den Officiella rapporten från 1997 och Chalmersrapporten från 2007 säger. Att rampen rycktes öppen när visiret föll av. Den var nämligen monterad så att den stack upp inne i visiret i toppen.

Så rampen blev helt öppen, men sen stängdes den 11 ton tunga rampen igen när båten sjönk delvis upp och ner.

Jag vet vittnen som såg detta inifrån innan rampen rycktes öppen (före 01:15). Men ingen som var på bildäcken från det att rampen helt öppen kan rimligen ha överlevt, om det nu var någom där.
Citera
2020-09-29, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Ja, det blir knasigt när politikerna tycker gravfriden är viktigare än vad de anhöriga tycker... Jag tror det är politikernas egna framtida gravfrid som egentligen avses...
Kanske är det så. Man har ju aldrig lyssnat på vad de anhöriga tycker egentligen och behandlad dem frukstanvärt illa med väldigt liten grad av empati. Ett särskilt minne som etsat sig fast hos mig är när regeringen tillkännager att fartyget ska täckas över med betong för anhöriga och man därefter vid protester säger att man minsann ska ha respekt för regeringen beslut. En anhörig kontrade då med att det var respektlöst att gjuta in folk i betong. Detta får väl på något sätt symbolisera höjden av den katastrofala krishanteringsförmåga som regeringen uppvisade i den här frågan. Inte mycket hade man heller lärt sig 10 år senare. Konspiration eller inte så är det här en mycket sorglig historia, inte bara olyckan i sig utan hela det politiska efterspelet. Jag kan därför mycket väl förstå de som söker ytterligare svar.
Citera
2020-09-29, 22:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Jag vet inte vad du inmundigar med skadan i midskepp var känd redan 1994 och detta har jag hävdat sedan mitt första inlägg i denna tråd. lär dig läsa vad folk skriver...

Ja du har en spekulation utan grund att skadan var känd redan 1994. Det är det jag menar.
Citera
2020-09-29, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Att bogvisiret föll av känns troligt men varför öppnades också rampen innanför? Vittnen fanns ju också som sa att porten inte öppnats och att det bara kom in mindre mängder vatten.

För att rampen gick upp högre än backen. Upp i en låda i anslutning till bogvisiret. När detta bröts loss ramponerade det även rampen.
Citera
2020-09-29, 22:51
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Vatten på bildäck kan leda till kantring. Vatten på bildäck i nära storm för att hela bogen är väck, med 4m medelsjö från rakt föröver med resulterande slagsida på 30-40 grader och resulterande motorbortfall sänker en ro-ro färja av Estonias snitt på nolltid. Lägg dessutom till att hon var ojämnt lastad (kompenserat med trimtankar) och att personbilarna ombord inte var surrade.

Precis alla experter och sjöfolk med annat än vatten mellan öronen fattade vid tiden direkt galoppen när det stod klart att bogvisiret saknades.
Det uppseendeväckande då var inte att fartyget kapsejsade utan att bogvisiret trillat av. Folk levde vid tiden med villfarelsen att fartyget var konstruerat att tåla dylika förhållanden när det i verkligheten var tvärtom. Bogvisiret var aldrig designat för att klara de krafter hon utsattes för den natten.

Diana II (en designmässig bogvisirs-syster) hade ett år tidigare råkat i trångmål men rätt slutsatser och åtgärder togs inte på högre ort.

Flikar in nåt jag precis satt och läste ifrån en överlevande, bra koll, jag åkte färja tidigt -90 till Polen och där satte man fast bilarna ordentligt, kan tänka mig att detta hade en betydande faktor vid sjögången.

"– Bildäck var tätt packat. Inga bilar var surrade, trots att det var så hård sjögång. När jag påpekade det sa de att jag skulle skita i det."

http://www.transportarbetaren.se/efter-estonia-badar-jag-inte-i-havet/
Citera
2020-09-29, 22:52
Medlem
Citat:
I call Bullshit - Jag har jobbat i Stena i många år - och har aldrig hört talas om det du nämner -

Varje gång jag har sett ubåt - så har de varit periskop - som man ser på radarn 3 nm no problem -

De brittiska ubåtar jag har sett har varit i skotska vikar - och de äro atomdrivna - och de för med sig 4-6 bogserbåter och blinkande blått ljus.

https://www.gov.uk/government/news/stena-superfast-vii-and-royal-navy-submarine-report-published

Varsågod.
Citera
2020-09-29, 22:53
Medlem
Swan65s avatar
Citat:

Den där incidenten stämmer faktiskt konstigt nog, ruskigt nära kollision (near miss). https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/royal-navy-nuclear-submarine-ferry-risk-collision-safety-a9621796.html
Citera
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det troligaste är att det skedde som den Officiella rapporten från 1997 och Chalmersrapporten från 2007 säger. Att rampen rycktes öppen när visiret föll av. Den var nämligen monterad så att den stack upp inne i visiret i toppen.

Så rampen blev helt öppen, men sen stängdes den 11 ton tunga rampen igen när båten sjönk delvis upp och ner.

Jag vet vittnen som såg detta inifrån innan rampen rycktes öppen (före 01:15). Men ingen som var på bildäcken från det att rampen helt öppen kan rimligen ha överlevt, om det nu var någom där.

Hold your horses Rycktes upp? Hur då? Finns det ingen säkerhetsmekanism i dessa rampar? Nån som har bra koll på hur de är konstruerade?

Lite konstigt också att den stänger sig sen kan jag tycka men antar att det kan hända.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och varför inga släpspår efter sidan på Estonia och varför anmälde inte ubåten olyckan och varför har ingen ur den värnpliktiga besättningen läckt?
Trams

Du utgår ifrån att det handlar om en svensk ubåt när du skriver värnpliktiga.

Vad utesluter till exempel en rysk ubåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in