2020-09-29, 21:10
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karate-Killen
Om inte hålet uppkommit vid landningen på havets botten, är det inte mer rimligt att det var en container som flutit runt där på havet som smällt in i Estonias sida? Istället för en ubåt menar jag.

Massan var för lätt. Du hade behövt flera stillaliggande containrar som var cementfyllda för att få den skadan, enligt normannen som var expert inom området. Verkar mest troligt ett stort fordon
Citera
2020-09-29, 21:10
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Såg du ens dokumentären?

Lyssna inte på Hemorrojdbiff, uppenbarligen här för att sprida desinformation. Försökt övertala oss alla i tråden sedan några dagar tillbaka att det var bogvisiret som orsakade hålet i skrovet. Trots att han har en professor emot sig som säger att det behövs en kraft på 600 ton och en vikt på 1000 ton för att orsaka en sådan skada. Somligas syfte i tråden är enbart att vilseleda och fördumma andra, antagligen personer kopplade till regeringen. Samma personer som säger att det inte förekom någon vapensmuggling på Estonia, trots att bevisen pekar på det.
Citera
2020-09-29, 21:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Ja men iom att Estonia tippat ytterligare syns sidan snett underifrån. Om 0 grader är ståendes normalt ligger hon 135grader nuish.
Det förstår jag, men idén om att tidigare övertäckning eller grushög skulle täckt ett hål på undersidan funkar ju inte.

Hon låg med 120 grader slagsida åt styrbord efter förlisningen. Det vore intressant att se en 3D-vy av hur hon ligger nu. Det krävs i alla fall knappast en mörkläggning för att förklara att man inte hittade hålet 1994-1995.
Citera
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Ser fortfarande bara en massa trams och febriga konspirationsteorier, inget med substans överhuvudtaget. Det är väl ändå fakta en haverikommission ska förhålla sig till, inte skvallerpresstrams. Det finns folk som tjänar pengar på att riva upp det här såret gång på gång. De vet att det fascinerar och genererar klick å skit och ni dumma jävlar går rakt i fällan. Det här är inget annat än en ding ding värld. Det kommer aldrig framkomma något om ryssar, ubåtar eller aliens, det är absurda halmstrån man sträcker sig efter.

Vissa väljer att acceptera den sanning som presenterats för dem...andra inte. Där är vi olika helt enkelt antar jag.
Citera
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta är en sida med en hel del intressant information:

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/26/nya-markligheter-i-estoniautredningen-rapporter-och-nodbojar-sparlost-forsvunna

Exempelvis:

Två andra vittnen, Sara och han som befann sig i Turkiet i dagsläget hade ju sett militärfordon. Svårt att veta vem man ska tro på.
Citera
2020-09-29, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
snip...

Jag är själv landkrabba och har varit byxis i vattnet så länge tillbaka som jag kan minnas. Filmen Hajen var ingen vidare rulle att kika på som 8 åring...

Jag hade 4st simborgarmärken när jag var så ung som 4 år, lärde mig simma som 3 åring....

Det förklarar mitt intresse också gällande människor som fixar att dyka i ett becksvart hav som Östersjön.

Som uppfödd i en marin och redarsläkt med gott om tid på fartyg i ungdomen (stora som små, om än inte sjöman som slutgiltig yrkesväg) håller jag inte med dig. Nog för att kremering och att bli strödd till havs blivit på modet bland folk i allmänhet de senaste decennierna så har det inte varit kutym hos sjömän om man får möjligheten att välja. Är man borta från familjen månader i sträck blir fasta platser på landbacken viktigare och traditionell jordfästning var länge norm.

Dykning för att söka omkomna är nog inget jag skulle vilja göra. Känner ett par stycken som gjort eller gör det i yrket som alla säger att det är mycket påfrestande. Har själv varit behjälplig för polis att bärga sjölik men från ytan och det är inget jag kan rekommendera.

Men det var fortfarande inte dykarna jag avsåg (annat än säkerhetsmässigt) utan de anhöriga och efterlevande till de omkomna.
Citera
2020-09-29, 21:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Lyssna inte på Hemorrojdbiff, uppenbarligen här för att sprida desinformation. Försökt övertala oss alla i tråden sedan några dagar tillbaka att det var bogvisiret som orsakade hålet i skrovet. Trots att han har en professor emot sig som säger att det behövs en kraft på 600 ton och en vikt på 1000 ton för att orsaka en sådan skada. Somligas syfte i tråden är enbart att vilseleda och fördumma andra, antagligen personer kopplade till regeringen. Samma personer som säger att det inte förekom någon vapensmuggling på Estonia, trots att bevisen pekar på det.

En kraft på 600 ton och en vikt på 1000 ton? Då har jag namnet på ett fartyg i just detta område som passar bra in.
Citera
2020-09-29, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Två andra vittnen, Sara och han som befann sig i Turkiet i dagsläget hade ju sett militärfordon. Svårt att veta vem man ska tro på.
Det är svårt med vittnesuppgifter. Folks minne bleknar fort och det är lätt att sammanblanda olika minnesbilder i tid och rum. Det är först när man har flertalet vittnesmål som oberoende av varandra pekar i samma riktning som man egentligen kan börja dra slutsatser.
Citera
2020-09-29, 21:17
Medlem
En Teori som dök upp i mina tankar ...

Ryska agenter var på plats i båten för att sänka skeppet via sprängladdningar (Sovjet hade vid två tillfällen varnat Sverige att de måste upphöra med vapensmugglingen annars skulle det få konsekvenser), en ubåt plockade sedan upp dem. I samband med detta krockar även ubåten med fartyget.
Citera
2020-09-29, 21:17
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
En kraft på 600 ton och en vikt på 1000 ton? Då har jag namnet på ett fartyg i just detta område som passar bra in.

Låt höra
Citera
2020-09-29, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Som uppfödd i en marin och redarsläkt med gott om tid på fartyg i ungdomen (stora som små, om än inte sjöman som slutgiltig yrkesväg) håller jag inte med dig. Nog för att kremering och att bli strödd till havs blivit på modet bland folk i allmänhet de senaste decennierna så har det inte varit kutym hos sjömän om man får möjligheten att välja. Är man borta från familjen månader i sträck blir fasta platser på landbacken viktigare och traditionell jordfästning var länge norm.

Dykning för att söka omkomna är nog inget jag skulle vilja göra. Känner ett par stycken som gjort eller gör det i yrket som alla säger att det är mycket påfrestande. Har själv varit behjälplig för polis att bärga sjölik men från ytan och det är inget jag kan rekommendera.

Men det var fortfarande inte dykarna jag avsåg (annat än säkerhetsmässigt) utan de anhöriga och efterlevande till de omkomna.

Såg du dokumentären? Någon vecka efter förlisningen var Blackwater dykare på plats inne i fartyget. Dom ville och kunde utan problem ha bärgat hundratals kroppar, men dom fick inte.
Citera
2020-09-29, 21:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Låt höra

Estonia, 2800 ton plus last.

Bromsades upp av leran på havsbotten med enorm kraft. Då tillkom denna skada, på styrbords sida, dvs den sida som var mot botten.

Vad ger mest kraft. Två bilar som frontalkrockar i 90km/h eller en bil som hör in i en bergvägg i 90km/h?
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-09-29 kl. 21:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in