Citat:
Ursprungligen postat av
Tankevurpan
snip...
Jag är själv landkrabba och har varit byxis i vattnet så länge tillbaka som jag kan minnas. Filmen Hajen var ingen vidare rulle att kika på som 8 åring...
Jag hade 4st simborgarmärken när jag var så ung som 4 år, lärde mig simma som 3 åring....
Det förklarar mitt intresse också gällande människor som fixar att dyka i ett becksvart hav som Östersjön.
Som uppfödd i en marin och redarsläkt med gott om tid på fartyg i ungdomen (stora som små, om än inte sjöman som slutgiltig yrkesväg) håller jag inte med dig. Nog för att kremering och att bli strödd till havs blivit på modet bland folk i allmänhet de senaste decennierna så har det inte varit kutym hos sjömän om man får möjligheten att välja. Är man borta från familjen månader i sträck blir fasta platser på landbacken viktigare och traditionell jordfästning var länge norm.
Dykning för att söka omkomna är nog inget jag skulle vilja göra. Känner ett par stycken som gjort eller gör det i yrket som alla säger att det är mycket påfrestande. Har själv varit behjälplig för polis att bärga sjölik men från ytan och det är inget jag kan rekommendera.
Men det var fortfarande inte dykarna jag avsåg (annat än säkerhetsmässigt) utan de anhöriga och efterlevande till de omkomna.