2020-09-23, 09:37
Medlem
dentages avatar
Tycker programmet känns fel. Det känns fel att hänga ut folk som idioter på detta sätt. Pengar är något väldigt abstrakt för många idag. Man får ingen relation när man bara ser en massa siffror på en skärm. Att sedan hänga ut dessa som idioter gynnar vare sig dom eller någon annan.
Citera
2020-09-23, 12:30
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Tycker programmet känns fel. Det känns fel att hänga ut folk som idioter på detta sätt. Pengar är något väldigt abstrakt för många idag. Man får ingen relation när man bara ser en massa siffror på en skärm. Att sedan hänga ut dessa som idioter gynnar vare sig dom eller någon annan.

Uppenbarligen kan ju folk inte handskas med sina pengar och det är frivilligt att anmäla sig till programmet och tacka ja. Vill man inte hängas ut så ställer man helt enkelt inte upp. Nu efter 28 säsonger borde ju folk veta hur programmet fungerar
Citera
2020-09-24, 08:07
Medlem
MrSokratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
47 000 och typ bara 3500 back. Fy fan va arg jag blir på sådana här par, de hade enkelt kunna lösa detta själva. Säg nej till ungarna för fan och dra ner på mat och likande

Och då var han ändå sjukskriven vid första genomgången.
När budgettavlan återkom i slutet så jobbade han 100% igen och tjänade 3200 mer.
Så de gick redan +-0 utan hjälp.
Borde finnas sökande med betydligt större behov av hjälp.
Citera
2020-09-24, 08:51
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Och då var han ändå sjukskriven vid första genomgången.
När budgettavlan återkom i slutet så jobbade han 100% igen och tjänade 3200 mer.
Så de gick redan +-0 utan hjälp.
Borde finnas sökande med betydligt större behov av hjälp.

Exakt, dessa 3500 borde de verklgen kunnat löst på egen hand. De hade ju tagit ihopbakslån själva och på så sätt försökt lösa det men sen ändå fortsatt skämma bort sina ungar. Sluta köp massa leksaker och dra ner matkostanden med ett par tusen så hade det inte varit ett problem. Fattar verkligen inte varför detta par sökte. Jag vill se när folk går back 20-30 000
Citera
2020-09-25, 00:31
Medlem
Citat:
En sak jag tänkt på dock. Hur många säsonger av lyxfällan behövs det egentligen. De som är med i de senare säsongerna måste ju kollat på åtminstone ett par avsnitt. Folk måste ju veta hur man kan göra för att få ordning på sina krediter och hur de kan göra en mer hållbar budget.

Men man får ju inte bästa loppisplatsen mitt i ett köpcentrum (plus hjälp att frakta grejerna) om man inte är med i Lyxfällan.
Sedan brukar de ju få en belöning i slutet också. Den kunde de gärna få skippa dock. Belöningar är till för folk som kan sköta sin ekonomi.
Citera
2020-09-25, 01:43
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggypigglet
Men man får ju inte bästa loppisplatsen mitt i ett köpcentrum (plus hjälp att frakta grejerna) om man inte är med i Lyxfällan.
Sedan brukar de ju få en belöning i slutet också. Den kunde de gärna få skippa dock. Belöningar är till för folk som kan sköta sin ekonomi.
Man får inte heller "Bilen är värd 96 000 men vi ger 115 000 bara för att hjälpa er" om man själv går till en bilhandlare. Sådana erbjudanden får man bara om man är med i TV.
Citera
2020-09-25, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Man får inte heller "Bilen är värd 96 000 men vi ger 115 000 bara för att hjälpa er" om man själv går till en bilhandlare. Sådana erbjudanden får man bara om man är med i TV.

Mycket riktigt. Glömde den lilla biten.

Sedan har jag en känsla av, i alla fall i de tidiga säsongerna, att lyxfällan teamet kunde fixa bättre dealar med hopbakslån och frysta räntor än vad deltagarna fått om de försökt själva.
Citera
2020-09-25, 23:49
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Exakt, dessa 3500 borde de verklgen kunnat löst på egen hand. De hade ju tagit ihopbakslån själva och på så sätt försökt lösa det men sen ändå fortsatt skämma bort sina ungar. Sluta köp massa leksaker och dra ner matkostanden med ett par tusen så hade det inte varit ett problem. Fattar verkligen inte varför detta par sökte. Jag vill se när folk går back 20-30 000
Helt enig, ligger man så pass lite back borde man fixa det själv. I regel bara dra ner på cigarett/utemat/energidryck/godis etc. Är liksom ingen svår ekvation att lösa.

Vill, liksom dig, se folk som är med ligga minus över 10k och över.
Citera
2020-09-29, 15:19
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.expressen.se/dinapengar/tog-snabblan-for-att-aka-taxi-22-mil-och-lyxshoppa/

"Molly, 23, i Falun, levde ett hektiskt lyxliv utan att ha råd med det.

Hon kunde ta taxi från Dalarna till Stockholm för att festa och shoppa loss på Gucci och Louis Vuitton. Notan betalades med snabblån.

– Jag kunde lätt göra av med 20 000 på en helg, säger Molly som bröt ihop och tvingades avbryta inspelningen av ”Lyxfällan”."
Citera
2020-09-29, 15:35
Medlem
Lägg till det här:
Citat:
En galen lyxhelg i hennes liv kunde se ut så här:

Torsdag: Ta ett snabblån i mobilen, sedan beställa taxi för att resa från Falun till Stockholm (22,1 mil). Kostnad: Omkring 7 500 kronor.

Fredag-lördag: Shoppa i exklusiva butiker som Louis Vuitton, Gucci och Hermès. Sedan fest på innekrogarna kring Stureplan och sova några timmar på hotell innan det var dags att åka hem igen.

– Det har varierat lite hur mycket jag spenderade. Men omkring 15 000-20 000 kronor, minst, på en helg, förklarar 23-åringen.

Antingen underdriver hon rejält hur mycket hon brände per helg eller så har vi nog väldigt olika uppfattning om vad shoppa loss innebär. Räkna bort taxi, hotell, festande (och annat) så är det nog inte kvar mycket av de där pengarna som gör att hon kan shoppa loss runt Stureplan.
Citera
2020-09-29, 20:32
Medlem
constants avatar
Snubben i Lyxfällan avsnitt 1 säsong 28:

Citat:
När en skuld når Kronofogden får man en betalningsanmärkning.

Borde inte han var proffs på privatekonomi? En skuld till fogden behöver inte alls direkt betyda en betalningsanmärkning.
Citat:
Om du har en obetald skuld som blivit inskickad till Kronofogden, skickas det alltid hem ett betalningsföreläggande, till dig.

Då har du en viss tid att betala av hela skulden och därmed undvika risken att få en betalningsanmärkning registrerad.
https://www.minuc.se/fragor-svar/anmarkning/nar-far-man-en-betalningsanmarkning2

Och ja, jag har också varit där, och aldrig fått någon betalningsanmärkning.
Citera
2020-09-30, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.expressen.se/dinapengar/tog-snabblan-for-att-aka-taxi-22-mil-och-lyxshoppa/

"Molly, 23, i Falun, levde ett hektiskt lyxliv utan att ha råd med det.

Hon kunde ta taxi från Dalarna till Stockholm för att festa och shoppa loss på Gucci och Louis Vuitton. Notan betalades med snabblån.

– Jag kunde lätt göra av med 20 000 på en helg, säger Molly som bröt ihop och tvingades avbryta inspelningen av ”Lyxfällan”."
https://www.instagram.com/xcvkl/
https://m.youtube.com/channel/UCV1c9MpjR5JO1X79WjnLJcA
Senast redigerad av Kent-Svensson 2020-09-30 kl. 05:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in