2020-09-29, 20:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Det är kring december vi vet. Får verkligen hoppas att viruset är mildare i sin form nu gentemot tidigare vilket kanske kan anas men ni glömmer all inomhusvistelse framöver under vintern och att immuniteten varar kring 4-12 månader vad vi vet idag. Förstår denna optimism om vi befann oss i december-februari månad men vi har en väg kvar att vandra. Många sköra och äldre där ute.

Delar din oro. På en del låter det som att det vore över. Vore förstås skönt om det vore så, men hösten och vintern kommer vara lång. Nu har vi ingen semester, eller inga stängda skolor i och med sommarlovet som räddar oss. Har svårt att se varför det inte skulle bli värre. Har svårt att se varför vi inte skulle hamna i samma situation som Frankrike eller Storbritannien. Vi har inte mer restriktioner, snarare mindre. Inte har vi högre grad av immunitet heller. Dessutom har folk börjat släppa på den sociala distanseringen. Ser egentligen ingenting som är bättre.
Citera
2020-09-29, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Kul med källa på det du skriver.

Min gissning är att skiten är säsongsbunden. Nu har vi gått in i försäsongen. Den kommer nog att pågå till december då det hela tar fart ordentligt. Det hela kommer sedan att kulminera i april för att sedan minska snabbt i maj.

Hur skulle Danmark en sådan situation? Nya lockdowner?

Känner du till hur det står till med den övergripande folkhälsan i Danmark?

Min källa är den danska statsministern Mette Frederikssen (s). - Idag pratar de om att smittan måste minska för att vården inte får halta. Vårdköer är kriminaliserat i Danmark. Det är ett brott mot "krigslagen" (gryningslagen) Som hon slog igenom innan lockdown. - De testar över 50 000 dygn och vill öka till 70 000 för att få en överblick. (på en befolkning på 5.8 miljoner) Har bla uppsökande team som testar. Allt 100% gratis. De kan ställa sig vid en gågata och testa tex och enligt dansk lag skall alla ha svar inom 24 timmar via SMS. - För övrigt är all sjukvård i Danmark 100% gratis, de har inga karensdagar och 100% sjukersättning. Sjukvård är väldigt höpriorioterat i Danmark. Folket skall må bra. Dansk läsk innehåller tex en tredjedel så mycket socker som en svenskproducerad läsk. Härdat fett är förbjudet. osv. Man får dra av som om du körde bil om du cyklar till jobbet. Där det är fickparkeringar i Malmö är det cykelbanor i Danmark. För folkhälsans skull främst. I andra hand kommer miljön.

I Danmark har ministrar och folkvalada fortfarande makt. Man har kvar demokration som man inte lämnat över till byråkrater och jurister. Danskarna kan slå igenom en lag inom 14 dagar om "Något är fel" Den börjar gälla direkt klubban landar på bordet. - Inte 1 Juli nästa år typ. Remisser gås igenom i efterhand och man "rättar till" om det behövs direkt. Det som kan två mandatperioder att utreda i Sverige tar 14 dagar i Danmark. Danskarna ligger 20 år före Sverige i det mesta. Om du inte har munskydd på dig i kollektivtrafiken så får du 2500 dkr i böter. DIREKT.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-09-29 kl. 20:27.
Citera
2020-09-29, 20:26
Medlem
Jag har en känsla att nu så kommer smittan helt plötsligt att öka igen och vips så dyker restriktionerna upp igen

Hatar fan Tegnell.

Vill inte slössa 1000 kr helt onödigt på tågkort, när de snart säkert kommer införa distans studier igen.

Finns det någon därute som har lite insider info och kan berätta om nya restriktioner kommer att aktualiseras, med hänsyn till arbete/skola.
Citera
2020-09-29, 20:27
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
De mediciner man har hittat förhindrar ju runt 50-70% från att bli inlagda på IVA eller dö. Detta gör ju att dödstalen nu inte är i närheten av vad de var tidigare. Sedan är man fortfarande olika duktig på att behandla sjukdomen i olika länder.

Glöm inte heller att folk i våras var MYCKET sjuka när de togs in för vård eftersom att de rekommenderades att inte komma till sjukhuset förrän de var nästintill döda (folk dog hemma med låg syresättning). Denna rekommendation ändrades så sent som i början av maj. Då tog man helt plötsligt in folk tidigare för att hitta de med låg syresättning, jag fick när jag ringde 1177 i mitten av maj åka in till Covid-akuten, de kollade syresättningen (som var bra), sedan skickade de hem mig igen.
Det är jättebra att vi har blivit bättre på behandling.

Ivor/Okok1 påstår att Covid-19 inte finns längre. Det är en kraftig överdrift.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Spårning på mobilen kan ju lösa det problemet. I UK har de en spårningsapp som gör detta.
Ja superdanskarna har löst det

"Det har bland annat kommit fram att appen vid flera tillfällen inte alls meddelat personer som varit i närheten av smittade."
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Jag har en känsla att nu så kommer smittan helt plötsligt att öka igen och vips så dyker restriktionerna upp igen

Hatar fan Tegnell.

Vill inte slössa 1000 kr helt onödigt på tågkort, när de snart säkert kommer införa distans studier igen.

Finns det någon därute som har lite insider info och kan berätta om nya restriktioner kommer att aktualiseras, med hänsyn till arbete/skola.

Vi är ju i början av förkylningssäsongen värst är det ju nu i oktober och november . Så kommer garanterat att öka .
Citera
2020-09-29, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
De mediciner man har hittat förhindrar ju runt 50-70% från att bli inlagda på IVA eller dö. Detta gör ju att dödstalen nu inte är i närheten av vad de var tidigare. Sedan är man fortfarande olika duktig på att behandla sjukdomen i olika länder.

Glöm inte heller att folk i våras var MYCKET sjuka när de togs in för vård eftersom att de rekommenderades att inte komma till sjukhuset förrän de var nästintill döda (folk dog hemma med låg syresättning). Denna rekommendation ändrades så sent som i början av maj. Då tog man helt plötsligt in folk tidigare för att hitta de med låg syresättning, jag fick när jag ringde 1177 i mitten av maj åka in till Covid-akuten, de kollade syresättningen (som var bra), sedan skickade de hem mig igen.

Syresättningmätare (oximeter) kostar 100-200 kr på Wish och säkert bara hälften från tillverkaren. Givetvis har svenska regeringen INTE beställt några extra. De har inte hunnit. De har INTE rekommenderat folk att köpa in några heller för egna pengar. - Istället gjorde de fjärrvärme av över 50 fältsjukhus. Givetvis har regeringen FHM/MSB och alla andra artificiella myndigheter INTE ännu sett till att Sverige har egenproduktion/självförsörjning av ex masker, visir, handsprit etc inför nästa pandemi. INGEN är ansvarig och politikerna är maktlösa eftersom de gjort sig själva maktklösa. Man tänker INTE ta bort ex moms och skatt på skyddsutrustning i pandemier/inom sjukvården heller.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-09-29 kl. 20:35.
Citera
2020-09-29, 20:34
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är jättebra att vi har blivit bättre på behandling.

Ivor/Okok1 påstår att Covid-19 inte finns längre. Det är en kraftig överdrift.

Försök att ha ett öppet sinne. Ivor kan ha rätt. Jag är ganska övertygad att han har rätt. Men tiden får utvisa det.
Senast redigerad av okok1 2020-09-29 kl. 20:36.
Citera
2020-09-29, 20:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Min tyska är inte bra nog att ens försöka lyssna, men håller ändå med om att det är intressant. Vet inte om detta gjordes i Norge och Finland, när de i maj/juni var åtminstone nära att bli av med viruset? I vart fall Norge låg väl på under 5 fall/dag i snitt innan det ökade igen. Om detta funkat perekt så borde det inte varit omöjligt tycker jag.

EDIT: Det förutsätter dock att alla talar sanning om när de fick symptom. Risken finns ju att någon säger att de fick symptom på lördagen, när de i själva verket fick det på onsdagen, för att inte blottlägga att de rört sig bland folk med symptom.

Var det inte ett transcript på den sidan, bara att välja översätt till svenska, fast det kanske inte var hela?
Citera
2020-09-29, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Ja superdanskarna har löst det

"Det har bland annat kommit fram att appen vid flera tillfällen inte alls meddelat personer som varit i närheten av smittade."

MSB/FHM har tackat nej till flera gratisappar. - bla erbjöds de gratis från Sydkorea (bara översätta till svenska) och IT företag. Gratis alltså. - Men tackade nej. Man skyller på att IT och säkerhetsexperter varnade för dem. Vilket bara är bullshit och direkt sinnesslött om det är sant. Jävla prioriteringar i pandemitider. Skylla på IT-killen. Danskarna försöker. Svenskarna försöker inte. De utreder.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-09-29 kl. 20:46.
Citera
2020-09-29, 20:46
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Försök att ha ett öppet sinne. Ivor kan ha rätt. Jag är ganska övertygad att han har rätt. Men tiden får utvisa det.

Om det är så som ni påstår kan vi ju bara gratulera Finland, Norge, Danmark och Island! Och några till.
Citera
2020-09-29, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten

Hatar fan Tegnell.

Om folk fortsätter slarva som hitintills kommer det förmodligen bli mer restriktioner Åtminstonde där det ökar som ex.vis fjollträsk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in