Det är inte svårt. Verkligheten har visat att Anders Tegnell är en nolla.
Citat:
Jag har inga djupa kunskaper om epidemier. Jag har lyssnat på Christian Drosten, och insett att Anders Tegnell har lurat svenska folket.
Christian Drosten är professor i virologi på Charité i Berlin. Christian Drosten lutar sig mot en studie från Oxford i England, gjord av en grupp kring professor Christophe Fraser.
Citat:
Jag gav ju ett förslag på lösning i inlägget som du svarade på. Satsa på att identifiera smittbärare innan dom får symtom på sjukdom. Förslaget kommer inte från mig, utan från professor Christian Drosten.
Genom att ingripa innan symtom uppstår, så kan man pressa virusets reproduktionstal neråt, med målet att få reproduktionstalet under 1,0. Men det är en stor utmaning.
När en individ får symtom på sjukdom, så tar det tid innan individen har fått ett laboratorieprov som bekräftar infektion, och därefter tar det tid innan personens kontakter har identifierats, och ännu längre tid innan kontakterna har kontaktats av sjukvården. Tiden kan minskas genom att skippa laboratorieprov. När en person får symtom på sjukdom, så antas istället personen bära på Covid-19. Utan att vänta på laboratorieprov, så kontaktas misstänkt smittade personer, och får uppmaningen att isolera sig. På så sätt kan reproduktionstaletet pressas neråt.
Citat:
Jsg vågar inte ha förhoppningar på vaccin. Jag är misstänksam mot ett vaccin som har tagits fram i panik.
Citat:
Är jag en lockdown-fjolla?
Citat:
OK, kan nu ge mig namnet på de tre ungdomarna som satte sig bredvid dig på tunnelbanan i förrgår? Eller damen med hund som bad om ursäkt för att hunden skällde på dig? Smittar man innan man får symptom så smittar man människor man inte känner, och det går inte att spåra. Inget land som försökt bli av med viruset har lyckats.
De regioner som var hårdast drabbat i våras visar inte på någon ökning nu i princip, fast resten av Stockholm gör det. Så nog fungerar flockimmunitet, även om det tyvärr tar tid.
De regioner som var hårdast drabbat i våras visar inte på någon ökning nu i princip, fast resten av Stockholm gör det. Så nog fungerar flockimmunitet, även om det tyvärr tar tid.
Citat:
Christian Drosten nämner just detta.
Med hjälp av ett program i mobiltelefonen, så kan potentiella smittbärare kan identifieras snabbt, och få meddelandet att gå i hemkarantän. Ifall tillräcklig stor andel av invånarna har smittspårnings-funktionen i sina telefoner, så finns möjligheten att få ner reproduktionstalet under 1,0 utan att hela samhället behöver stängas ner.
Men: Smittspårning i mobiltelefoner skapar svåra frågor om övervakning och integritet.
Här finns radioprogrammet med Christian Drosten. Programmet är på tyska, och min tyska är pinsamt rostig. Lyckligtvis pratar Christian Drosten långsamt och mycket tydligt.
Citat:
Så är det. Jag blir också upprörd över det som pågår. [Försöker trösta, och sträcker över servett att torka tårarna med]