2020-09-29, 19:26
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du verkar kunna bättre en Tegnell...

Det är inte svårt. Verkligheten har visat att Anders Tegnell är en nolla.

Citat:
Så kanske du står på ett lager o jobbar med den kunskapen helt kastad i sjön..

Jag har inga djupa kunskaper om epidemier. Jag har lyssnat på Christian Drosten, och insett att Anders Tegnell har lurat svenska folket.

Christian Drosten är professor i virologi på Charité i Berlin. Christian Drosten lutar sig mot en studie från Oxford i England, gjord av en grupp kring professor Christophe Fraser.

Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Så vad är din lösning? Skall hela världens befolkning låsa in sig hemma i sina garderober för all evighet?

Jag gav ju ett förslag på lösning i inlägget som du svarade på. Satsa på att identifiera smittbärare innan dom får symtom på sjukdom. Förslaget kommer inte från mig, utan från professor Christian Drosten.

Genom att ingripa innan symtom uppstår, så kan man pressa virusets reproduktionstal neråt, med målet att få reproduktionstalet under 1,0. Men det är en stor utmaning.

När en individ får symtom på sjukdom, så tar det tid innan individen har fått ett laboratorieprov som bekräftar infektion, och därefter tar det tid innan personens kontakter har identifierats, och ännu längre tid innan kontakterna har kontaktats av sjukvården. Tiden kan minskas genom att skippa laboratorieprov. När en person får symtom på sjukdom, så antas istället personen bära på Covid-19. Utan att vänta på laboratorieprov, så kontaktas misstänkt smittade personer, och får uppmaningen att isolera sig. På så sätt kan reproduktionstaletet pressas neråt.

Citat:
Om man nu inte uppnår någon immunitet av att bli smittad så kommer aldrig något vaccin fungera heller.

Jsg vågar inte ha förhoppningar på vaccin. Jag är misstänksam mot ett vaccin som har tagits fram i panik.

Citat:
Skulle vara spännande att veta hur ni lockdownfjollor resonerar kring immunitet och vaccin.

Är jag en lockdown-fjolla?

Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
OK, kan nu ge mig namnet på de tre ungdomarna som satte sig bredvid dig på tunnelbanan i förrgår? Eller damen med hund som bad om ursäkt för att hunden skällde på dig? Smittar man innan man får symptom så smittar man människor man inte känner, och det går inte att spåra. Inget land som försökt bli av med viruset har lyckats.

De regioner som var hårdast drabbat i våras visar inte på någon ökning nu i princip, fast resten av Stockholm gör det. Så nog fungerar flockimmunitet, även om det tyvärr tar tid.
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Spårning på mobilen kan ju lösa det problemet. I UK har de en spårningsapp som gör detta.

Christian Drosten nämner just detta.

Med hjälp av ett program i mobiltelefonen, så kan potentiella smittbärare kan identifieras snabbt, och få meddelandet att gå i hemkarantän. Ifall tillräcklig stor andel av invånarna har smittspårnings-funktionen i sina telefoner, så finns möjligheten att få ner reproduktionstalet under 1,0 utan att hela samhället behöver stängas ner.

Men: Smittspårning i mobiltelefoner skapar svåra frågor om övervakning och integritet.

Här finns radioprogrammet med Christian Drosten. Programmet är på tyska, och min tyska är pinsamt rostig. Lyckligtvis pratar Christian Drosten långsamt och mycket tydligt.

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Naturligtvis är covid-19 och pandemin runt om i världen något hemskt och det är inte alls märkligt om den frakallar starka känslor, ja, till och med gråtinlägg!

Så är det. Jag blir också upprörd över det som pågår. [Försöker trösta, och sträcker över servett att torka tårarna med]
Citera
2020-09-29, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Nej det är ingen ökning. Om du tar bort "nya fall" och tittar på döda och iva fall så är viruset helt borta.

Vad vi ser är en "casedemic". Ny fall ökar men ingen kommer bli sjuk eller dö, för covid 19 finns inte längre. Den härjade i någon månad och försvann.

Källa: https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=FU3OibcindQ&feature=emb_ti tle

Hvorfor var der så ikke "casedemic" i sommers?
Citera
2020-09-29, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag undrar över alla berättelser från i våras om sjukdomsförloppet. Då läste man (här) att först får man hög feber, sen kan man inte andas och sen "slår cytokinstormen in" om man har otur.

Filmer på 20-åringar som låg och väste i syrgasmasker.

Av en slump talade alarmisterna på Flashback om fruktansvärda symptom de upplevt men vägrats vård, medan förnekarna bara råkade ha antikroppar utan att ha känt minsta pirr i halsen.

Sånt läser och ser man inte längre. Var det bara överdriven skräckpropaganda eller har viruset blivit snällare?

Jo, fall med unga människor som dör efter först ha blivit bättre verkar helt ha upphört, eller att media slutar skriva om det. Delvis handlar det om behandling, men känns ändå som att viruset blivit mildare.

Ibland misstänker jag, även om jag förstås inte vet säkert, att regeringen vet, eller åtminstone starkt misstänker, att det muterat men inte kan säga det. Trots att fallen fortsätter öka så inför de inga nya restriktioner, de lättar t.om. på restriktionerna. Förra veckan pratade de om att skärpa vissa restriktioner, men det har inte gjorts än iallafall, trots fortsatt ökade fall. Jag vet förstås inte detta, kan vara helt fel. De lättade restriktionerna kan också vara ett utslag av att de fått indikationer på en kommande krasch eller i vart fall tydlig nedgång i ekonomin.
Citera
2020-09-29, 19:30
Medlem
revodnebs avatar
Någon i forumet skrev ju att Ericsson skulle införa munskydd, nu är det officiellt:

https://www.sydsvenskan.se/2020-09-29/ericsson-anstallda-maste-bara-mask

Citat:
Telekomjätten Ericsson gör det obligatoriskt för sina anställda att bära ansiktsmask på jobbet. Maskkravet omfattar även de som besöker något av Ericsson kontor. Kravet gäller från och med onsdagen.
Citera
2020-09-29, 19:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vi testade väldigt lite inledningsvis. Hade vi testat så hade konstaterade fall varit väldigt mycket högre.

Sen tror jag också det var de sköraste som dog i våras. På äldreboende och med hemtjänst och den höga smittspridningen i kombination med att det inte fanns några riktlinjer för att minska smittspridning gjorde att personal tog med sig smittan till boende och brukare.

Vecka 15 så var andelen positiva test över 18% men det genomfördes mindre än 18.000 tester.

Hade vi testat lika mycket som nu så hade vi då förmodligen haft 10 gånger så många konstaterade fall - kanske över 10.000 fall om dagen.
Jag tror detsamma rådde i Frankrike faktiskt även om de var bättre på det.

Vad vi ser nu är att smittan drivs av unga vuxna och yngre. De blir helt enkelt inte lika sjuka eller dör. Dessutom har vi blivit så mycket bättre på att vårda svårt sjuka. Är du inte absolut äldre-äldre finns det en chans att de klarar dig om du blir allvarligt sjuk i COVID19. Särskilt nu med mindre patienter.
Citera
2020-09-29, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det är inte svårt. Verkligheten har visat att Anders Tegnell är en nolla.

Jag har inga djupa kunskaper om epidemier. Jag har lyssnat på Christian Drosten, och insett att Anders Tegnell har lurat svenska folket.

Christian Drosten är professor i virologi på Charité i Berlin. Christian Drosten lutar sig mot en studie från Oxford i England, gjord av en grupp kring professor Christophe Fraser.

Jag gav ju ett förslag på lösning i inlägget som du svarade på. Satsa på att identifiera smittbärare innan dom får symtom på sjukdom. Förslaget kommer inte från mig, utan från professor Christian Drosten.

Genom att ingripa innan symtom uppstår, så kan man pressa virusets reproduktionstal neråt, med målet att få reproduktionstalet under 1,0. Men det är en stor utmaning.

När en individ får symtom på sjukdom, så tar det tid innan individen har fått ett laboratorieprov som bekräftar infektion, och därefter tar det tid innan personens kontakter har identifierats, och ännu längre tid innan kontakterna har kontaktats av sjukvården. Tiden kan minskas genom att skippa laboratorieprov. När en person får symtom på sjukdom, så antas istället personen bära på Covid-19. Utan att vänta på laboratorieprov, så kontaktas misstänkt smittade personer, och får uppmaningen att isolera sig. På så sätt kan reproduktionstaletet pressas neråt.

Jsg vågar inte ha förhoppningar på vaccin. Jag är misstänksam mot ett vaccin som har tagits fram i panik.

Är jag en lockdown-fjolla?

Christian Drosten nämner just detta.

Med hjälp av ett program i mobiltelefonen, så kan potentiella smittbärare kan identifieras snabbt, och få meddelandet att gå i hemkarantän. Ifall tillräcklig stor andel av invånarna har smittspårnings-funktionen i sina telefoner, så finns möjligheten att få ner reproduktionstalet under 1,0 utan att hela samhället behöver stängas ner.

Men: Smittspårning i mobiltelefoner skapar svåra frågor om övervakning och integritet.

Här finns radioprogrammet med Christian Drosten. Programmet är på tyska, och min tyska är pinsamt rostig. Lyckligtvis pratar Christian Drosten långsamt och mycket tydligt.

Så är det. Jag blir också upprörd över det som pågår. [Försöker trösta, och sträcker över servett att torka tårarna med]

Min tyska är inte bra nog att ens försöka lyssna, men håller ändå med om att det är intressant. Vet inte om detta gjordes i Norge och Finland, när de i maj/juni var åtminstone nära att bli av med viruset? I vart fall Norge låg väl på under 5 fall/dag i snitt innan det ökade igen. Om detta funkat perekt så borde det inte varit omöjligt tycker jag.

EDIT: Det förutsätter dock att alla talar sanning om när de fick symptom. Risken finns ju att någon säger att de fick symptom på lördagen, när de i själva verket fick det på onsdagen, för att inte blottlägga att de rört sig bland folk med symptom.
Senast redigerad av jenlov 2020-09-29 kl. 19:34.
Citera
2020-09-29, 19:35
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Er der ikke et klip fra i sommers?
Spanien var vel meget interesseret i at få turister til landet på det tidspunkt.

Du har rätt, det är drygt en månad gammalt. Noterade inte det. Att sälja in rädslan har dock varit på agendan då som nu.
Citera
2020-09-29, 19:40
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Hvorfor var der så ikke "casedemic" i sommers?

Han kanske nämner det här: https://www.youtube.com/watch?v=8UvFhIFzaac

Var ett tag sedan jag såg videon.
Citera
2020-09-29, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Du har rätt, det är drygt en månad gammalt. Noterade inte det. Att sälja in rädslan har dock varit på agendan då som nu.

Der blev klippet lagt på youtube, men der står 22:05 i hjørnet?
Man vil ikke skræmme turister og jeg tror reporteren var med på scriptet.
Citera
2020-09-29, 19:43
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Nej det är ingen ökning. Om du tar bort "nya fall" och tittar på döda och iva fall så är viruset helt borta.

Vad vi ser är en "casedemic". Ny fall ökar men ingen kommer bli sjuk eller dö, för Covid 19 finns inte längre. Den härjade i någon månad och försvann.

Källa: https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=FU3OibcindQ&feature=emb_ti tle

I ljuset av dessa fakta:

Varför är myndigheterna så otroligt bajsnödiga, att folk fortfarande inte får gå på Fotboll, på Konsert eller på Liseberg?

Vad är problemet liksom? Nån som har nån aning?

Snacka om sjukt vrickat...
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-09-29 kl. 19:51.
Citera
2020-09-29, 19:44
Medlem
Citat:
Du följer för mkt siffror..

Njut o släpp viruset...

Märkligt råd! Duger ju inte lita på idioter som förnekar. Man måste följa själv.
Citera
2020-09-29, 19:46
Medlem
Finns det fortfarande ingen konsensus kring hur det är möjligt att vissa individer, som blivit exponerade för Covid-19, exempelvis i hemmiljö och blivit uppmanade att testa sig för deras bättre hälft är positiv, fortfarande testar negativt trots att allt borde göra gällande att dem också är positiva? Hur många är ens mottagliga för Covid-19?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in