2020-09-29, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo

Vad är det som händer i Polen?
Ser ut som Coronan fått fart även där.
Nån som har koll på vårt södra grannland - Är gränserna öppna?

Polen har fixat hur många krig som helst detta fixar dom också...
Citera
2020-09-29, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Rätt så underhållande att förnekarna är värsta alarmister när det blir tal om ekonomin. Börsen står vid nästan all-time-high. Men när liv ska räddas, så gör förnekarna allt för att desinformera, ljuga och vilseleda.

Börsen är fullproppad med steriodier, till den grad att Lance Armstrong skulle passa utmärkt som förebild för ärlighet och renlevnad i jämförelse.
Säger för den skull inte att det nödvändigt blir en ekonomisk krasch, men risken finns absolut. Och om det sker, så kommer det ta mycket mer än dryga 1 milon människoliv.
Citera
2020-09-29, 19:07
Medlem
Beaver14s avatar
I Spanien, och säkert i de flesta länder, gör media allt för att inpränta rädslan hos folket. För rädsla säljer ju.

Skönt att höra en läkare på ett av Madrids sjukhus sätta en ankare på plats, när denne hela tiden försöker få det till att det är en katastrof i Madrid nu.

https://youtu.be/SwlkumcRf6w
Citera
2020-09-29, 19:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag vet, av egen erfarenhet, att det är mycket lätt att bli smittad av en superspridare. Säkerhetsavståndet blir dessutom bra mycket länge än 1,5 meter om vederbörande skriker eller sjunger. Dessutom kan, enligt min hypotes, en superspridare dels bli väldigt lätt smittad, även av kontaminerade föremål och dels smitta andra på samma sätt, förutsatt att "offret" rör vid föremål och ytor som superspridare strax där innan kontaminerat.

Om det ovanstående stämmer så är det inte svårt att föreställa sig en superspridare som tagit sig runt på olika studentfester, minglar runt, kramas, skrikit och sjungit och därmed spridit smitta. Detta gäller speciellt om superspridare är alldeles i slutet av sin egen inkubationstid. Att sedan superspridare, kort där efter insjuknar i covid-19 är en ringa tröst, då massor av människor som hen mött på festerna också insjuknar 2-14 dagar därefter.

Så är det ju. De flesta verkar vanligen insjukna 5 dagar efter de blivit smittade, men det finns ju som du säger en variation. Att det dröjer hela 14 dagar får nog anses som ovanligt. En annan sak som du nämner och som faktiskt också stämmer är att en smittad själv smittar upp till 2 dagar innan denne själv blir sjuk. Just det här med presymtomatisk och asymptomatisk smitta är något som FHM konstant har tonat ned. Det är också något som jag tycker är ytterst olyckligt om man vill begränsa smittspridningen så mycket det bara går och det vill vi väl?
Citera
2020-09-29, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
I Spanien, och säkert i de flesta länder, gör media allt för att inpränta rädslan hos folket. För rädsla säljer ju.

Skönt att höra en läkare på ett av Madrids sjukhus sätta en ankare på plats, när denne hela tiden försöker få det till att det är en katastrof i Madrid nu.

” The first thing we need to do is to vaccinate against fear”.

Fullkomlig bullseye!
Citera
2020-09-29, 19:20
Medlem

Citat:

Vad är det som händer i Polen?
Ser ut som Coronan fått fart även där.
Nån som har koll på vårt södra grannland - Är gränserna öppna?
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Polen har fixat hur många krig som helst detta fixar dom också...

Skönt att höra - får lita på dig. Jag kommer följa utvecklingen ändå, för deras siffor är lika höga högre som i våras.
Citera
2020-09-29, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Er der ikke et klip fra i sommers?
Spanien var vel meget interesseret i at få turister til landet på det tidspunkt.
Citera
2020-09-29, 19:21
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Smittspridningen är verkligen kraftigt i Västmanland om man jämför dagens siffror med förra veckan enligt C19.se

137 nya fall rapporterades idag.
2 nya fall förra tisdagen.
75 nya fall hela föra veckan.

https://c19.se/Sweden/V%C3%A4stmanland

Jag hoppas de får koll på klustret i Västerås.

Nej det är ingen ökning. Om du tar bort "nya fall" och tittar på döda och iva fall så är viruset helt borta.

Vad vi ser är en "casedemic". Ny fall ökar men ingen kommer bli sjuk eller dö, för covid 19 finns inte längre. Den härjade i någon månad och försvann.

Källa: https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=FU3OibcindQ&feature=emb_ti tle
Citera
2020-09-29, 19:22
Medlem
Jag undrar över alla berättelser från i våras om sjukdomsförloppet. Då läste man (här) att först får man hög feber, sen kan man inte andas och sen "slår cytokinstormen in" om man har otur.

Filmer på 20-åringar som låg och väste i syrgasmasker.

Av en slump talade alarmisterna på Flashback om fruktansvärda symptom de upplevt men vägrats vård, medan förnekarna bara råkade ha antikroppar utan att ha känt minsta pirr i halsen.

Sånt läser och ser man inte längre. Var det bara överdriven skräckpropaganda eller har viruset blivit snällare?
Citera
2020-09-29, 19:22
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
En verklighet som jag själv upplevt? Nej jag vet inte vad du menar.

Ja, den verklighet du tror du har upplevt har du de facto inte upplevt. Jag har själv haft Covid, så egentligen borde jag vara trådens bästa sanningsvittne och bra mycket mer trovärdig än din kompis som hörde något från en busschaufför i Tranås.

Men så fungerar inte din verklighet.
Citera
2020-09-29, 19:23
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
För att folk smittas på andra ställen än där mask används. Att ta på sig mask utomhus där smittspridningsrisken är som lägst är en patetisk strategi.

Fortfarande bättre än inte alls. Dessutom inget som hindrar att du drar på dig masken inomhus.
Citera
2020-09-29, 19:24
Medlem
Citat:

Skönt att höra - får lita på dig. Jag kommer följa utvecklingen ändå, för deras siffor är lika höga högre som i våras.

Du följer för mkt siffror..

Njut o släpp viruset...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in