2020-09-29, 18:29
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Om du nu lovordar haverikommissionens rapport så mycket hur förklarar du då det faktum att påkörningsrampen fortfarande sitter i upprätt låst läge med bara en liten öppning i toppen? Enligt haverikommissionen så var påkörningsrampen vidöppen och borde så också vara på havsbotten men det är den ju inte enligt dokumentation...

Jag lovordar den inte så mycket, dock är det den absolut mest sannolika förklaringen som framkommit efter 3 års studier av olyckan. Och sen har ju det mesta bekräftats av exempelvis Chalmers.

Man har konstaterat att påkörningsrampen har fallit upp igen när båten sjönk nästa upp och ner. Det är rätt logiskt om man tänker efter.
Citera
2020-09-29, 18:30
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ante!
har just sett alla 5avsnitten nu av denna dokumentär och ja vad ska man säga haha man blir fan mållös.
experten som dom prata med om detta håll säger att det krävs en kraft på CA 500-600ton för att den där skadan ska uppstå.

jag gissar på att det är nog X antal personer som är lite skitnödiga i dagsläget för det är just dom få personer som VERKLIGEN vet HELA SANNINGEN.

det jag reagerade mest på det var varför i hela friden dom släppte ner 10000ton sten och sand där

ser att det pratas om att det KAN vara en sten som är orsaken när E landade på botten men av dom undersökningarna som gjordes av botten där E landade så är det i princip bara lera.
Är du så jäkla dum så du kollar på en dokumentär gjord av någon som enligt mig bara trånar efter att bli känd och tjäna pengar på andras olycka? Jamen göd honom då, klaga inte sedan bara.

Jag undrar vad överlevande och anhöriga tänker just nu, alla de som inte har hörts, det är alltid de som skriker mest som får tolkningsföreträde. Vet att en del, känner några anhöriga men vet inte hur många som kände så här, faktiskt ville att kropparna skulle få ligga kvar där de var. Nu har sensationslystna haydays, man frossar i katastrofen (ännu 26 år senare) och anhöriga vet att gamar varit nere och filmat deras anhörigas sjölik (skelett numera). Sår rivs upp, kanske helt i onödan. Är ni nöjda?

Förstår självklart också att man vill att allt ska utredas så mycket som bara går.
Citera
2020-09-29, 18:30
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Jag har svårt att tro på att vågorna gjorde att bogvisiret föll av. Vågorna trycker ju bogvisiret mot "dörrkarmen", så det är lite som att sparka in en dörr, att det är svårare än att sparka ut dörren.
Så vatten inifrån båten som har kommit in genom hålet på sidan, och som trycker mot rampen och bogvisiret, det är den mest logiska orsaken till att bogvisiret lossnade.

Så om jag ska tolka ditt svar, om vatten har redan kommit in i båten och ligger skvalpar så är bosvisiret mycket svagt mot krafter inifrån båten och det är i stort sett bara låsen som håller emot. Frågan är hur många ton dessa lås klarar av och med stor vattenmassor kommer man snabbt upp i stora krafter. Vattenmassorna kan tom fått hjälp av en lastbil som kommer farande.
Citera
2020-09-29, 18:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catzizfantazticz
Jo, dykare rapporterade om hålet redan då
Det var nytt för mig. Har du en källa?
Citera
2020-09-29, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Om bogvisiret är helt vid avfärd och nu hittats i det skick vi ser på bilderna så är det ju tydligt att något har orsakat skadan under färden över östersjön.

Visiret är en stark konstruktion så man bucklar inte det med vad som helst.

Bulben är ju oskadd enligt rapporter så då har inte den orsakat bucklan.

Kan de ha kört på något ändå? Besättningen på bryggan borde väl ha sett om de krockade?

Jag har själv inte sett någon bild på bulben men jag har läst att det fanns en skada på den. I alla fall tycker jag den teorin är den klart mest troliga. På bilderna ser det ut som att bulben är ganska vass och spetsig så om visiret som väger 55 ton kommer fallande så kan nog denna skada ha uppkommit.
Citera
2020-09-29, 18:34
Moderator
OYs avatar
Varför nämns enbart ubåt som möjlig orsak till hålet?

Ubåtar seglar väl knappast i ytläge när det är höga vågor, och inte annars heller om det inte är nödvändigt, och är inte själva poängen med en ubåt att man ska se men inte synas?

Kan någon förklara hur en ubåt skulle kunna åstadkomma det här hålet såpass högt på Estonias sida?

Vad utesluter att det var en rysk jagare, fregatt eller korvett som rammade Estonia?

Vikten finns där, och dessutom rimmar nämnda fartygs förstävar hyggligt med hur hålet ser ut. Förstäven även högre över vattenytan än på en ubåt, lägg därtill vågor.

Jo, ryssar har tydligen rammat ett svenskt örlogsfartyg(Orion) högst medvetet, så varför inte Estonia?

Vad vet jag, men ubåt verkar långsökt och taget ur luften.

Hade en ubåt i ytläge synts på radar?

Oavsett vilket, de nationer som bör ha haft en hygglig lägesbild i området är de nationer som har presenterat "sanningen", Sverige, Finland och Estland, lägg därtill Ryssland.

Ville man trolla bort ett fartyg som inte stämmer med den officiella förklaringen kunde man göra det, ubåt, korvett eller annat.
Citera
2020-09-29, 18:35
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Jasså det har uppkommit för att det legat där i 26 år. Bara det hålet? Okeej.
Om visiret dragit med rampen så blr rampen varit böjd neråt pga vikten från visiret som drar ner rampen. Inget sådant har man sett. Som någon förklarat till dig innan ang rampen så ör den nästan helt stängd.
Det finns väl inget förbud mot att tänka?
Om rampen slits av visiret så stängs den sedan av tyngdkraften när slagsidan överstiger 90 grader. Då hänger den nämligen med gångjärnet uppåt. Det gjorde den när de överlevande klättrande runt på skrovet och låg i vattnet. Är detta svårt att inse?
Citera
2020-09-29, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Om bogvisiret är helt vid avfärd och nu hittats i det skick vi ser på bilderna så är det ju tydligt att något har orsakat skadan under färden över östersjön.

Visiret är en stark konstruktion så man bucklar inte det med vad som helst.

Bulben är ju oskadd enligt rapporter så då har inte den orsakat bucklan.

Kan de ha kört på något ändå? Besättningen på bryggan borde väl ha sett om de krockade?

Finns många frågor som aldrig ställdes och aldrig fått svar. För att Sverige ville förhindra att alla skulle få veta att man jobbade ihop med amerikanarna att smuggla stulna militära hemligheter. Jag tror att någon sprängde bort bogvisiret och att det då blev ett hål som orsakade katastrofen.
Citera
2020-09-29, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 39-101
Ta bara incidenten med den 37an som mystiskt föll ner från himlen utanför Warszawa.

Vad är det för en incident?

Känner någon till några trovärdiga spekulationer kring vad det egentligen var för militär teknologi som transporterats med Estonia? Militär elektronik säger ju inte så mycket direkt.
Citera
2020-09-29, 18:38
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför nämns enbart ubåt som möjlig orsak till hålet?

Ubåtar seglar väl knappast i ytläge när det är höga vågor, och inte annars heller om det inte är nödvändigt, och är inte själva poängen med en ubåt att man ska se men inte synas?

Kan någon förklara hur en ubåt skulle kunna åstadkomma det här hålet såpass högt på Estonias sida?

Vad utesluter att det var en rysk jagare, fregatt eller korvett som rammade Estonia?

Vikten finns där, och dessutom rimmar nämnda fartygs förstävar hyggligt med hur hålet ser ut. Förstäven även högre över vattenytan än på en ubåt, lägg därtill vågor.

Jo, ryssar har tydligen rammat ett svenskt örlogsfartyg(Orion) högst medvetet, så varför inte Estonia?

Vad vet jag, men ubåt verkar långsökt och taget ur luften.

Hade en ubåt i ytläge synts på radar?

Oavsett vilket, de nationer som bör ha haft en hygglig lägesbild i området är de nationer som har presenterat "sanningen", Sverige, Finland och Estland, lägg därtill Ryssland.

Ville man trolla bort ett fartyg som inte stämmer med den officiella förklaringen kunde man göra det, ubåt, korvett eller annat.

Om det fanns någon rimlighet att skylla det hela på Ryssland, så hade väl Sverige (som lider av extrem russofobi och rysshat) tagit den möjligheten direkt. Carl Bildt hade väl kommit i byxan så fort han fick den rapporten, det hade varit ett utmärkt tillfälle att driva Sverige in i NATO. Nej skrik om foliehattar hur mycket ni vill, de riktiga foliehattarna är de som nu försöker få in Ryssland i det hela. Det är riktig desinformation
Citera
2020-09-29, 18:39
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Jag uppfattar Bergmark som han såg ett annat uppsprängt hål i närheten av fören. Det behövs en undersökning av hela fartyget. Men det finns starka krafter som vill förhindra att tidigare mörkläggning kommer fram.

Om du lyssnar på Swebbtvs senaste klipp så ringer de upp Håkan och han bekräftar att det är det hålet han såg...
Citera
2020-09-29, 18:39
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Varför visar de första sonarbilderna att Estonias bogvisir hänger fast vid vraket?

http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page6.html

Mona Sahlin duckar frågan när Lars Ångström (mp) kräver svar. Intressant att lyssna på:
http://193.11.1.138/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/estonias-bogvisir_GT10455

Telefax från Kari Lehtola strax efter olyckan att analysen objektet i sonarbilden från främre delen av Estonia stämmer överens med formen av bogvisiret.

Det finns spekulationer att militären var inne på bildäck under de första dagarna. Om bogvisiret hänger enligt sonarbilden så behöver detta avlägsnas innan dykarna kan ta sig in på bildäck utan risk.

Min spekulation är att bogvisiret flyttades från Estonia till en annan plats för att militären skulle kunna bogsera ut den känsliga lasten från bildäck.

Att involvera folk från FM till att smuggla ut grejer kräver nog en del folk, att sedan dra igång en sådan aktion skulle innebära att man involverar en hel drös fler människor i ett ganska så känsligt läge, och ingen involverad, flertalet år efter, yttrar sig om saken, inga bekännelser om de moraliska aspekterna som kan påverka folk, får någon att bryta tystandsplikten och säga vad eventuellt man sysslat med där?

Det är ju inte som att det är ett förlist militärt fartyg som man i hemlighet bärgar saker ifrån så, då kan man ju anta att man håller truten kring saken, men nu var ju hela transporten med prylar ganska så känslig överlag, kan man hitta folk som man kan lita på i det avseendet också, och kunnande inom så kort tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in