2020-09-29, 16:36
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, tänk om Tegnell hade sagt att - vi har peakat nu - den 6 april!!

Det hade ju varit helt förryckt!
Ja, peaken kom senare.

Men det har ingen bäring i fallet Region Stockholm: "Region Stockholm ansvarar för att länets invånare får den hälso- och sjukvård och tandvård de behöver".

Folkhälsomyndigheten har inte det operativa ansvaret för landets sjukvård.
Citera
2020-09-29, 16:38
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Kanske kommer fler virus framöver...

Så det kan bli ett långt liv i karantän o munskydd resten av livet...

Eller så lever du som vanligt o bekymrar dig mindre...

Dör du så dör du...

Jag tror att vi får leva med virus o sjukdomar mer eller mindre...

Tror att det tillslut handlar om att det blir paniken o karantän som tillslut förminskar ditt liv mer än själva viruset i sig själv..

Ja, lika bra att vi alla bara dör på en gång. Bra klimatpolitik. De flesta av oss brukar överleva både förkylningar och influensa. Fler än normalt verkar dö av just Covid.
Citera
2020-09-29, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Man får också kolla hur de är fördelade datummässigt.

Vissa regioner rapporterar väldigt sent och då kan det påverka antalet då det fortfarande är ganska lågt.

Idag rapporterades det 10 st avlidna men dessa dog ju inte samma dag.

1 avled den 15:e September.
1 avled den 18:e September.
1 avled den 19:e September.
1 avled den 20:e September.
1 avled den 21:e September.
1 avled den 24:e September.
2 avled den 25:e September.
2 avled den 26:e September.

Hälften mer än en vecka sedan. Är det ovanligt att det är så, eller är det så vid många rapporteringar, att dödsfallen är gamla?
Citera
2020-09-29, 16:39
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Men snälla Onkel. Ser du inte att den användaren som du försöker skydda helt utan grunder avfärdar det fina arbetet som Ivor Cummins gjorts när han analyserat HELT KORREKT data?

Jag instämmer inte helt i Ivor Cummins analyser. Men samtidgt så ger jag Ivor Cummins erkännandet att han uppmärksammar några intressanta aspekter av epidemin. Den mest intressanta aspekten var säsongsvariationerna.

Citat:
Tycker du inte att det är oerhört respektlöst mot en man som lägger ner tid och energi för att försöka ge oss en sammanställning av relevant data på ett sätt som det för oss bara är att luta oss tillbaka och lyssna i ynka 37 minuter på?

Man kan inte bara luta sig tillbaka. Hjärnan behöver vara påkopplad.

Citat:
Cummins spenderade förmodligen flera dagar för att producera videon, bara för att klåpare som Daniel Berglund och denna användaren du ”uppskattar” helt nonchalant avfärdar honom som en lögnare, utan att själva producera en enda siffra som säger emot hans data. Men det vill du inte se för att även du redan har bestämt dig för ett narrativ.

Tyvärr har Dagens Nyheter låst artikeln, så jag kan inte gå tillbaka och läsa artikeln i sin helhet. Daniel Berglind misstänkliggjorde Ivor Cummins med negativt laddade ord, såsom "alternativa förklaringsmodeller" och "konspirationer".

Du har legitima invändningar mot Daniel Berglind. Däremot är det fult av dig att kritisera en skribent här på Flashback, när ditt missnöje egentligen riktas mot Daniel Berglind. Dessutom, så har du utnyttjat feministisk retorik i dina angrepp mot skribenten "KnackeredVonAnka".
Citera
2020-09-29, 16:39
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Smittspridningen verkar inte slå lika hårt på de områden som var hårdast drabbade under våren. Naturligtvis alldeles utmärkta nyheter för Region Stockholm.

Håller inte med om det. Ser flera kommuner som låg ganska högt/10.000 invånare under våren som även nu ligger ganska högt.
Citera
2020-09-29, 16:40
Medlem
Undrar varför Stockholm helt plötsligt har ökad smittspridning, iaf just nu?
Citera
2020-09-29, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är inte mig det handlar om. För egen del är jag inte oroad. Jag känner ingen panik heller.

Skönt att höra...

Tror vi är rätt många som slutat känna panik o oro...
Citera
2020-09-29, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Hälften mer än en vecka sedan. Är det ovanligt att det är så, eller är det så vid många rapporteringar, att dödsfallen är gamla?

Det är ganska vanligt.

Brukar vara några dagar i mitten av veckan då det kan komma många dödsfall men de är från 1-2 månader sedan.

Jag tar för vana att alltid kolla på denna sida:

https://covidstatistik.se/

Där ser man när det skett (översta diagrammet. Det röda är dödsfall rapporterade idag)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Håller inte med om det. Ser flera kommuner som låg ganska högt/10.000 invånare under våren som även nu ligger ganska högt.

Vilka?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ja, lika bra att vi alla bara dör på en gång. Bra klimatpolitik. De flesta av oss brukar överleva både förkylningar och influensa. Fler än normalt verkar dö av just Covid.

Ja så farligt är det faktiskt inte...

Vi ska alla den vägen vandra...
Citera
2020-09-29, 16:43
Medlem
Vet någon i vilka ställen som ökningen har ökat? Är det på jobbet eller skolan, kollektivtrafiken? Jag menar smittspridningen var ju ganska låg från sommarn och framåt. Trots fullproppade bussar och stränder.
Citera
2020-09-29, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det är ganska vanligt.

Brukar vara några dagar i mitten av veckan då det kan komma många dödsfall men de är från 1-2 månader sedan.

Jag tar för vana att alltid kolla på denna sida:

https://covidstatistik.se/

Där ser man när det skett (översta diagrammet. Det röda är dödsfall rapporterade idag)

OK, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in