Citat:
Ursprungligen postat av
Bladstall
Nä det är skillnad på vittnesmål och berättelser och åtal. Det finns HUR många memoarer och vittnesmål som helst från allehanda krig där soldater beskriver inte bara vad andra har gjort för hemskheter utan även de själva. Saker som kan tyckas vara uppenbara övertramp eller krigsbrott för en Svensk läsare. Hur många som helst. Du behöver inte ens gräva särskilt djupt utan kan gå och köpa tio valfria militärhistoriska pockets på din lokala bokhandel och jag lovar att du hittar dylika beskrivningar i minst en av dem (troligen fler).
Nädu. Nog för att ubåtsfolk är hemlighetsfullare än de flesta andra men det finns inte en sportmössa att ingen skulle snackat om en Svensk båt varit med om en olycka (varken då eller nu). Inte en chans.
Det finn mycket inom det militära som ingen som var med kommer att prata om.
Det är bara så och med hänsyn till sitt eget, endast ett fåtal skulle tro en och att man blir straffad på ett eller annat sätt.
Så mycket kan jag säga att det är rent tragiskt, komiskt och enkelt i sina stunder, mycket fylla, lek och det att finns rena idioter ibland stambefälen där man kan undra hur fan dom har klarat intagningen?
Befäl bråkar sinns i mellan likt dagisbarn, vränger på order och djävlas. en liten skitsak kan jag yppa att under övning där flyg simulerade attacker på oss där hamnade Lv tre mil bort och fel och vi stod utan skydd och vart nedgjorda i en flygattack. Fylla och djävulskap låg till grund, vår arme det är en "fredsarme" att det är inte så djävla noga anser en del.