2020-09-29, 12:23
Medlem
RAzakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Eller tvärtom? Allting är relativt.

Estland har ju också ett intresse i att flytta fokus från deras ansvar i olyckan, så att de trummar på med att det ska göras nya utredningar o att Sverige mörkar saker. En av anledningarna till att Haverikommisionens rapport är så usel är ju också att den estniska besättningen fått påtryckningar om att dölja skicket på fartyget o även hur dess besättning agerade under kvällen/natten.
Citera
2020-09-29, 12:24
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Hmm, jag hade sagt 2 eller mer. Du låter säker, så jag kollar och återkommer.

0.81 n.m är dock c:a 1500 m och fartyget ligger på 80 m djup. Visiret kan alltså inte ha glidit så mycket i sidled. Fartyget drev sakta efter att det kantrat, låt säga 2 knop = 1 m/s. Det innebär att visiret skulle lossnat ca 1500 s = 25 min innan Estonia sjönk, men efter att hon kantrade. Det får jag inte ihop med de kända tiderna.

Allt det där finns beskrivet exakt i rapporten. Hur visiret föll av, hon girade åt babord, motorerna stannade, drev på sidan bakåt. Det finns till och med kartor per minut.

Allt vidimerat via bråte man hittat på botten osv.
Citera
2020-09-29, 12:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Det är en jäkla kraft i höga sjöar, ja sådan kraft så det tom slet loss bogvisiret. Det kastades mot skeppssidan av en våg och en spetsig del av visiret tryckte in och rev upp ett hål.

Nej, så kan det omöjligt gått till.
Citera
2020-09-29, 12:25
Medlem
Citat:
Jag behöver inte vara fysiker för att se att visiret är skadat av en sammanstötning med fartyget, vilket också ni kan se, dvs om ni vill se, https://medier.talentum.com/ponIltIp...-ny-teknik.jpg

Antar att du menar inbuktningen på styrbord sida av visiret? Inbuktningen som kommer av bulben på bottenstocken, som dessutom indikerar att visiret när det lossnat rört sig utåt babord sida av skrovet. Skadan på skrovet är på styrbord sida.
Citera
2020-09-29, 12:26
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAzaka
Estland har ju också ett intresse i att flytta fokus från deras ansvar i olyckan, så att de trummar på med att det ska göras nya utredningar o att Sverige mörkar saker. En av anledningarna till att Haverikommisionens rapport är så usel är ju också att den estniska besättningen fått påtryckningar om att dölja skicket på fartyget o även hur dess besättning agerade under kvällen/natten.

Man får också komma ihåg att den Estniska staten 1994 var en ung skapelse, en röra efter sovjets kollaps. Tror helt ärligt att det inte skulle skada Estland så mycket om det visade sig att skicket på skeppet dolts.
Om Estland ville dölja det, så borde de likt Sverige avvisa nya fynd och undersökningar. Om man sitter i tv och säger att det var en svensk ubåt så lär ju en följande utredning precis lika gärna kunna visa att esterna ljugit om skicket
Citera
2020-09-29, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Innan fartyget sjönk. Nu gick det inte att se ner till backen från bryggan men det finns vittnen som säger sig ha sett hur visiret slog upp och ner. Dock inga vittnesuppgifter som såg när det föll av. Däremot flera vittnen som sett fartyget utan visiret medan det sjönk (och de själva låg i vattnet).

Sen var som sagt Finska dykfartyg med ROV på plats blotta 4 dagar efter förlisningen och hittade inget bogvisir vid vraket. Det hittade de först ett par dagar senare och då en dryg sjömil därifrån. Men visst. Konspiratörerna kanske var snabba som fan och åkte dit och flyttade visiret på 2-3 dagar mitt på platsen av den största räddningsaktion som skett på Östersjön utan att bli upptäckta. Eller så ljuger Finnarna.

Nej, jag tror visiret lossnade innan det sjönk, men ett rejält slag mot sidan på båten borde väl kunnat skaka om metallen tillräckligt för att en viktig del av det höll visiret i plats skulle kunna skadas?
Citera
2020-09-29, 12:27
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Otroligt vad många regimtrogna avlönade på våra skattepengar som sitter dagarna i ända i trådar som den här och gång på gång upprepar samma idiotiska teorier och s.k. fakta och trasar sönder tråden. Samma personer sitter och dissar Trump, Ryssland, SD m.m.

Jag har bara läst Torsells bok, någon mera som är bra om Estonia?
Opps nu blev det OT.
Citera
2020-09-29, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeviatorX
Jag tänkte något liknande först men en sån våg måste gett sån kraft att bogvisiret nästan förintats. Sådana skador syns inte på bogvisiret.

De bilder jag sett visar klart att det finns skador på bogvisiret som tyder på att det slagit emot något. Vad det slagit emot är oklart men skadorna har inte tillfogats av vattnet och ingen radar har observerat något annat fartyg i närheten. Den enda möjligheten är att skadorna åstadkommits då visiret nått botten i så fall. Föga troligt. Det mest troliga är att det kommit i kontakt med det egna skrovet innan det sjönk till botten. Fö gjorde Estonia en sväng åt babord efter att visiret lossnat och färdades således några sjömil innan det sjönk ca 1,5 km från visiret.
Citera
2020-09-29, 12:28
Medlem
Citat:
Jag behöver inte vara fysiker för att se att visiret är skadat av en sammanstötning med fartyget, vilket också ni kan se, dvs om ni vill se, https://medier.talentum.com/ponIltIp...-ny-teknik.jpg aj då länken funkade inte - återkommer
Hur lyckades ett bogvisir med vikt ca 60 ton, träffa skrovet med en kraft på ca 600 ton?
Citera
2020-09-29, 12:29
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Nä det är skillnad på vittnesmål och berättelser och åtal. Det finns HUR många memoarer och vittnesmål som helst från allehanda krig där soldater beskriver inte bara vad andra har gjort för hemskheter utan även de själva. Saker som kan tyckas vara uppenbara övertramp eller krigsbrott för en Svensk läsare. Hur många som helst. Du behöver inte ens gräva särskilt djupt utan kan gå och köpa tio valfria militärhistoriska pockets på din lokala bokhandel och jag lovar att du hittar dylika beskrivningar i minst en av dem (troligen fler).

Nädu. Nog för att ubåtsfolk är hemlighetsfullare än de flesta andra men det finns inte en sportmössa att ingen skulle snackat om en Svensk båt varit med om en olycka (varken då eller nu). Inte en chans.

Det finn mycket inom det militära som ingen som var med kommer att prata om.

Det är bara så och med hänsyn till sitt eget, endast ett fåtal skulle tro en och att man blir straffad på ett eller annat sätt.

Så mycket kan jag säga att det är rent tragiskt, komiskt och enkelt i sina stunder, mycket fylla, lek och det att finns rena idioter ibland stambefälen där man kan undra hur fan dom har klarat intagningen?
Befäl bråkar sinns i mellan likt dagisbarn, vränger på order och djävlas. en liten skitsak kan jag yppa att under övning där flyg simulerade attacker på oss där hamnade Lv tre mil bort och fel och vi stod utan skydd och vart nedgjorda i en flygattack. Fylla och djävulskap låg till grund, vår arme det är en "fredsarme" att det är inte så djävla noga anser en del.
Citera
2020-09-29, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Några gravplundrare? skojar du? Förstår du vad som ska till för att få till den öppningen? Utgår ifrån att du har noll kunskap inom fysik mm?

Förklara det då professorn istället för att spela allan här. Som om kollision med ubåt eller missil skulle vara troligare 🙄
Citera
2020-09-29, 12:30
Medlem
Av nyfikenhet finns det några exempel på att försöka täcka vrak med sand och betong tidigare i historien eller är det helt unikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in