2020-09-29, 12:15
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catzizfantazticz
Här har vi ett till exempel på hur man snabbt och aggressivt vill stänga ner kritiska frågor mot staten. Detta är långt ifrån "case closed". Förklarar fortfarande inte varför man mörkade att hålet existerade redan när man dök första gången. Sen har man genom åren nekat att det ens ska finnas ett hål. Det gick ju sådär
Vem har mörkat att det fanns ett hål 94-95?

Såvitt jag vet har ingen sett det förut, inklusive Jutta Rabes team som filmade för 15-20 år sedan (?).
Citera
2020-09-29, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Man undrar verkligen om det är likt ryska desinfo trollfarmer som agerar nu, fast å svenska statens vägnar. Med tanke på alla som direkt avfärdar det här och svär trohet till haverirapporten och svensk öppenhet...

Eller tvärtom? Allting är relativt.
Citera
2020-09-29, 12:17
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Man undrar verkligen om det är likt ryska desinfo trollfarmer som agerar nu, fast å svenska statens vägnar. Med tanke på alla som direkt avfärdar det här och svär trohet till haverirapporten och svensk öppenhet...
Bara den kan tänka fritt som inte har något att försvara.
Citera
2020-09-29, 12:17
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Nej. Du når Estonia med vanlig sportdykningsutrustning.

Det är inte ett problem att bärja Estonia alls. Det kommer kosta runt 1 miljard och det motsvarar 1 månad med massinvandring.

Det beror på vad som menas med sportdykningsutrustning. För att kunna spendera någon slags vettig tid nere på det djupet så måste använda mixad gas vilket många sportdykare aldrig stöter på. Eftersom båten ligger på sidan når man säkert översidan på skrovet redan på 50 meters djup men ska bärga skeppet måste man säkerligen dyka ner till andra sidan. I praktiken så behövs professionella dykare för bärgningsjobb.

Det är defnitivt inte alls omöjligt att bärga Estonia fast det kommer bli mycket dyrt och frågan är vad man vinner på det.
Citera
2020-09-29, 12:18
Medlem
DeviatorXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Det är en jäkla kraft i höga sjöar, ja sådan kraft så det tom slet loss bogvisiret. Det kastades mot skeppssidan av en våg och en spetsig del av visiret tryckte in och rev upp ett hål.

Jag tänkte något liknande först men en sån våg måste gett sån kraft att bogvisiret nästan förintats. Sådana skador syns inte på bogvisiret.
Citera
2020-09-29, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storbob
Tänker tvärtom, att en ubåt, vid annat än kollision, är närmast osänkbar i ytläge, då risken för grundstötning minimeras. Åtminstone om "luckan" är stängd så den inte kan ta in vatten.

En konventionell ubåt byggd på exempelvis 60-talet hade annars begränasade undervattensförmågor, u-läget känns inte som en stor fördel i "grunda" vatten.

Inga ubåtar sedan 1945 nån gång går i ytläge mer än inomskärs. Verkligen aldrig. De är inte skapta för det och har horribel gång i ytläge jämfört med u-läge. Alla ubåtar tillhörande östersjö-nationerna vid tidpunkten använde sig av olika varianter för att slippa det (snorkel eller i Sveriges fall Sterlingsystemet). Undantaget är Ryska paraduppdrag genom Öresund med ubåtar som är för stora för u-läge i Östersjön.
Citera
2020-09-29, 12:20
Medlem
RAzakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Därför att man trodde väl att saker och ting skulle lugna ner sig och man var säkert naiv inför framtidens möjligheter, de förstod väl säkert inte heller att vraket skulle röra på sig. Internets kommande slagkraft förstod man sig inte heller på. Som någon sa igår, det är nog inte många år bort att vi har teknik som gör att man kan köra ubåtar dit och inspektera bäst fan man vill utan att ens vara på sjön.

Om man sitter på en konspiration som "är större än Watergate o Kennedymordet" (inte du som sagt det, men en annan användare här) så tror jag nog man tar det säkra före det osäkra. Jag hade köpt den förklaringen om Estonia låg på 3000 meters djup (o dit kunde ROV-kameror ändå ta sig redan 1994), inte på 60-80 meter där det faktiskt var möjligt, om än svårt o dyrt, att redan då bärga fartyget.
Citera
2020-09-29, 12:20
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Eller tvärtom? Allting är relativt.

Fast det rationella i det hela borde vara "åfan ett hål! Det tas inte upp i rapporten och har kallats konspiration i 26 år. Jaja, jag drar inga slutsatser, men det borde utredas iaf."

Oavsett vad man tror så måste man bara öppen för nya bevis och observationer.

Tycker helt ärligt att vissa inlägg, som svär trohet till haverirapporten å det bästa är irrationella och ovetenskapliga, å det värsta är suspekta,
Senast redigerad av kangaroozzickness 2020-09-29 kl. 12:23.
Citera
2020-09-29, 12:21
Medlem
Meck-Vorpommerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Det beror på vad som menas med sportdykningsutrustning. För att kunna spendera någon slags vettig tid nere på det djupet så måste använda mixad gas vilket många sportdykare aldrig stöter på. Eftersom båten ligger på sidan når man säkert översidan på skrovet redan på 50 meters djup men ska bärga skeppet måste man säkerligen dyka ner till andra sidan. I praktiken så behövs professionella dykare för bärgningsjobb.

Det är defnitivt inte alls omöjligt att bärga Estonia fast det kommer bli mycket dyrt och frågan är vad man vinner på det.

Svenska folket vinner på det. Och anhöriga. Och sanningen.
Citera
2020-09-29, 12:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det var inte ens en sjömil från platsen som det hittades. Rättare sagt 0,81 sjömil...
Hmm, jag hade sagt 2 eller mer. Du låter säker, så jag kollar och återkommer.

0.81 n.m är dock c:a 1500 m och fartyget ligger på 80 m djup. Visiret kan alltså inte ha glidit så mycket i sidled. Fartyget drev sakta efter att det kantrat, låt säga 2 knop = 1 m/s. Det innebär att visiret skulle lossnat ca 1500 s = 25 min innan Estonia sjönk, men efter att hon kantrade. Det får jag inte ihop med de kända tiderna.
Citera
Medlem
Citat:
Ta du nu och visa på siffror för dina påståenden. Det kan du inte, för du raljerar och tillämpar någon slags logik utan vetenskap. Ja det är en jävla kraft i vågor, men är den tillräcklig för att bära upp 55 ton metall utan flytförmåga och sedan slänga in detta med den fart som krävs för att orsaka hålet?

Visa uträkningen nu.

Är det så jävla märkligt tycker du? Skeppet har slagsida på styrbord sida och bogvisiret lossnar. Kaptenen försöker förgäves att vända skeppet babord för att gå i vågorna vilket visar sig vara ett fatalt misstag då ännu mer vatten forsar in av vågorna. Bogvisiret bör nu ligga vid styrbord och slår således hål midskepps.
Citera
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Ah, jag ser att du saknar kunskaper i fysik och/eller avfärdar skadans omfattning. Tack för det

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Visiret hittades flera sjömil från vraket så det kan inte ha lossnat i samband med sjunkningen. Dessutom har visiret undersökts och har inga skador från sprängning eller bortskärning. Det slets loss under gång, så enkelt är det.

Citat:
Ta du nu och visa på siffror för dina påståenden. Det kan du inte, för du raljerar och tillämpar någon slags logik utan vetenskap. Ja det är en jävla kraft i vågor, men är den tillräcklig för att bära upp 55 ton metall utan flytförmåga och sedan slänga in detta med den fart som krävs för att orsaka hålet?

Visa uträkningen nu.
Jag behöver inte vara fysiker för att se att visiret är skadat av en sammanstötning med fartyget, vilket också ni kan se, dvs om ni vill se, https://medier.talentum.com/ponIltIpIv-1563524706/media/Nyteknik/9igqc9-estonia-bogvisir-700-394-ny-teknik.jpg/alternates/FREE_640/estonia-bogvisir-700-394-ny-teknik.jpg
Senast redigerad av nobbens 2020-09-29 kl. 12:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in