2020-09-29, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Problemet med beräkningarna är att gymnasielärarna arbetade på distans. FHM räknade in dessa varför resultatet blir fel.

Nej, resultaten bli aldrig fel. Det är hur du tolkar dem som kan bli fel.
Citera
2020-09-29, 09:54
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
AB skriver:

Inrikesminister Mikael Damberg (S) och kultur- och idrottsminister Amanda Lind (MP) håller pressträff i dag klockan 11.00

Hmm... Vad handlar detta om? Ska de verkligen släppa 50-gränsen till 500!? (Kan det betyda att covid-siffrorna som kommer senare idag visar på något slags stabilisering?)
Det kanske blir en svensk halvmesyr. Typ att de sätter gränsen till 200.

Smartare vore väl att säga typ 25% av lokalens/arenans kapacitet upp till max 500.
Citera
2020-09-29, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Försöker du relativisera och försvara den studie du själv länkade till tidigare? Den visade sig att inte stödja din tes.

Jag påpekade att det är en studie som görs randomiserad med eller utan munskydd. Det finns inga resultat publicerade ännu, så den stöder ingen tes alls ännu.
Citera
2020-09-29, 09:56
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det stora utbrottet på Mälardalens högskola - nu 64 konstaterade fall. Vad tror ni det beror på?

A) Att de inte tvättat händerna
B) Att de suttit och tungkysst varandra (inte hållit avstånd)
C) Att smittan sker genom aerosoler inomhus som många personer andats in

?
Framför allt beror det på att vi gjorde det stora misstaget med hemundervisning tidigare för gymnasier/högskolor.
Hade varit bättre om vi bränt igenom smittan då när faktiskt riskgrupperna lärt sig att isolera sig, funkar ju sådär just nu.
Citera
2020-09-29, 10:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej, resultaten bli aldrig fel. Det är hur du tolkar dem som kan bli fel.
Så du menar att resultatet av FHMs modellering att det gick 1000 smittade på varje upptäckt fall i Stockholm tidigare i våras inte var fel? Deras resultat innebar att det då skulle ha bott ca 6 miljoner människor i vår huvudstad.
Citera
2020-09-29, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Smittspridningen sker givetvis i foksammanhang. Oavsett om det är på Hovet eller i en villa i Bromma.

På de platser nämnda. Munskydd utomhus är lönlöst, de ska användas hemma, på arbetsplatsen eller på fester, fritidsaktiviteten för att ha någon effekt alls.
Citera
2020-09-29, 10:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nu håller jag med dig för en gångs skull. Men om man tänker på det så är det mest effektiva att bryta de allmänna smittkedjorna där smittspridningen härjar som mest, bland annat de nämnda platserna. Om man nu vill påverka de stora talen.

Absolut är det så. Förskolor, skolor, gymnasier och högskolor utgör risker. Hur mycket det än förnekas av vissa grupper. Vad hjälper det att föräldrar jobbar hemma när de ändå har barn- och ungdomar som blir smittade i skolmiljö eller på fritidsaktiviteter och sedan drar hem smittan? Sannolikheten är ju närmast 100% att resten av familjen blir smittad då. Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. Det är ett gammalt uttryck som gäller även idag.

Jag tror faktiskt att det kan utgöra en väsentlig anledning till att det är fullt i köpcentrum, på krogar och restauranger, liksom att hemarbetandet enligt vissa rapporter har minskat i omfattning. Vissa finner det inte meningsfullt att socialt distansera sig om det ändå innebär att man blir smittad, eftersom man har skolbarn.
Citera
2020-09-29, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Så du menar att resultatet av FHMs modellering att det gick 1000 smittade på varje upptäckt fall i Stockholm tidigare i våras inte var fel? Deras resultat innebar att det då skulle ha bott ca 6 miljoner människor i vår huvudstad.

Du blandar in något annat, en felberäkning som rättades. Jag pratar om talen för yrkesgrupperna.
Citera
2020-09-29, 10:03
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Står nu i DI att detaljhandeln är tillbaks på de siffror som rådde innan coronan. Det är ju positivt på ett sätt, speciellt för de som lever på detaljhandeln och är sysselsatta inom näringen. Själv blir jag mer oroad när jag läser sådant, för det betyder väl med rätt stor sannolikhet att folk är ute och ränner i butiker och köpcentrum precis som vanligt.

Känns som en jätterisk nu när vi vad det verkar som får en ökad smittspridning igen. Är det då fullt med folk i sociala sammanhang finns det ju en betydande risk att spridningen kommer att explodera. Ska bli både intressant och skrämmande att ta del av veckans siffror. Jag hoppas för allt i världen att ökningen vi sett under senaste 2-3 veckorna inte fortsätter. Jag är dessvärre rädd för att det är precis så det kommer se ut...
Jag befarar också en fortsatt försämring av läget.

Förra tisdagen kl 13 hade region Stockholm pressträff m a a kraftigt ökad smittadspridning.

Ingen sådan pressträff är utannonserad idag. Det kanske är ett något positivt tecken :-)
Citera
2020-09-29, 10:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Framför allt beror det på att vi gjorde det stora misstaget med hemundervisning tidigare för gymnasier/högskolor.
Hade varit bättre om vi bränt igenom smittan då när faktiskt riskgrupperna lärt sig att isolera sig, funkar ju sådär just nu.

Nu är det nog rätt vanligt att många studenter bor kvar hemma hos sina föräldrar.

Jag personligen hade ju hellre sett en strategi där så få som möjligt blir smittade i väntan på ett vaccin, snarare än att smittan bara ska träffa "rätt grupper". Det senare tror jag är helt omöjligt, vilket inte minst vårens händelser på äldreoboenden visat. Får man en stor samhällsspridning kommer ofrånkomligen många människor att bli svårt sjuka och i värsta fall avlida.
Citera
Medlem
RAzakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, det är ju i linje med att man öppnar upp äldreboendena för besök på torsdag. Särskilt för Stockholm verkar det galet med tanke på hur mycket det har ökat i Stockholm. Jag hoppas det har lugnat ned sig i Stockholm, men det är nog bara en förhoppning...

Kl 11 får vi veta lite mer.
Och kl 14 ytterligare mer.

Alternativt, fast då kanske nån ansvarig för regionerna behöver vara med, har man kommit fram till att man ska få det enklare att genomföra lokala restriktioner på platser med högre smittspridning. Ex, gräns på 500 på vissa platser, 50 i Stockholm i nuläget. Det absolut bästa vore ju såklart att man ser en stabilisering eller minskning av smittspridningen, men jag är inte övertygad om det.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Man får ju hoppas att det blir konsekvenser:

Anhöriga informerades inte om livsavgörande beslut
Äldre människor som var sjuka med covid-19 gavs vård i livets slutskede, så kallad palliativ vård, utan att anhöriga hade blivit informerade eller involverade i det, rapporterar Ekot.

Över hundra personer har anmält till Inspektionen för vård och omsorg, IVA, att deras anhöriga med covid-19 antingen inte fått syrgas, näringsdropp eller att de inte fått komma till sjukhus. Om det är möjligt ska anhöriga involveras i beslutet om palliativ vård.

– Det är liksom helt galet, det här är helt emot alla regler. Jag blir alltså väldigt upprörd när jag hör de här sakerna, säger Ingmar Skoog, professor i epidemiologisk psykiatri vid Göteborgs universitet.
https://omni.se/anhoriga-informerades-inte-om-livsavgorande-beslut/a/M3g0mB

Det är aktiv eutanasi, något som är hysch hysch i Sverige och normalt sett närmast tabu att prata om. Det var ju en läkare som gav aktiv dödshjälp till en patient som inte kunde åka till Österrike och den där dödskliniken, han är polisanmäld. Tror han anmälde sig själv. Här har det gjorts i fabriksskala på löpande band, Hitler hade varit stolt över oss!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in