2020-09-29, 09:38
Medlem
RAzakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
AB skriver:

Inrikesminister Mikael Damberg (S) och kultur- och idrottsminister Amanda Lind (MP) håller pressträff i dag klockan 11.00

Hmm... Vad handlar detta om? Ska de verkligen släppa 50-gränsen till 500!? (Kan det betyda att covid-siffrorna som kommer senare idag visar på något slags stabilisering?)

Eller så är man så illa tvungen att släppa upp det ändå, ökning eller ej.
Citera
2020-09-29, 09:40
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
nU KÄNNS DET SOM ATT DET VERKLIGEN ÄR ÖVER, VIRUSET VERKAR INTE FARLIGT LÄNGRE DÅ TYP INGEN DÖR.

Snacka om bättre än influensa lixom. InGeN DöÖÖr.
Citera
2020-09-29, 09:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ja då smittar den alltså mest i hemmet <-> på fester <->inom fritidsaktivitet/sport <-> på arbetsplatsen. Ansiktsmaskerna används i huvudsak inte på dessa platser, så om de skulle göra något nytta, så skulle de främst göra nytta på dessa platser.

Ingen pallar nog att gå runt med mask hemma 24/7. Tricket måste vara att aldrig utsätta sig för smittan. Att hålla smittan utanför hemmets väggar. Det är väl just därför det finns uppmaningar att jobba hemma. Fritidsaktiviteter och sport gynnar ju folkhälsan på ett sätt, men viktigt att den kan utföras smittsäkert och där tror jag tyvärr det brister en del. Inomhusaktiviteter i grupp utgör alltid en förhöjd risk. Spelar ingen roll hur mycket man tvättar händerna om någon man är nära är smittad.
Citera
2020-09-29, 09:42
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Var sker smittspridningen? Hemma till 80 %, många tidigare studier visar det. På arbetsplatsen? Ja, finns flera studier som visar det. På festerna? Ja det finns evidens för detta, tom bland studentfesterna. Inom sport och ishockey inom egna laget? Ja det finns evidens som visar det.

På tunnelbanan, i affären, parken eller på badstranden? ---

Smittspridningen sker givetvis i foksammanhang. Oavsett om det är på Hovet eller i en villa i Bromma.
Citera
2020-09-29, 09:44
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAzaka
Eller så är man så illa tvungen att släppa upp det ändå, ökning eller ej.
Ja, det är ju i linje med att man öppnar upp äldreboendena för besök på torsdag. Särskilt för Stockholm verkar det galet med tanke på hur mycket det har ökat i Stockholm. Jag hoppas det har lugnat ned sig i Stockholm, men det är nog bara en förhoppning...

Kl 11 får vi veta lite mer.
Och kl 14 ytterligare mer.
Citera
2020-09-29, 09:44
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Det är bara en publikation om en "clinical trial" som pågår. Resultaten har inte publicerats.

Försöker du relativisera och försvara den studie du själv länkade till tidigare? Den visade sig att inte stödja din tes.
Citera
2020-09-29, 09:46
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vilka belägg har du för det undrar jag? Inte några selektivt tagna fenomen nu, utan mer vetenskapliga.

Tja, att studera den faktiska utvecklingen i olika länder kan vara mer vetenskapligt än isolerade laboratorieförsök, där man inte kan ta hänsyn till de komplexa faktorer som påverkar samhället och människorna.
Citera
2020-09-29, 09:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Vad "forskaren" i inslaget nog hänvisade till var skillnaden mellan grundskollärare och gymnasielärare, vilket är en mycket osäker beräkning. Gymnasielärare som hade 30 % lägre risk (RR=0,7) än genomsnittet i Sverige medan grundskollärare hade 10 % högre risk (RR=1,1) ger en relativ ratio på 60 %; 0,7x1,6 = 1,1.

Felaktigt resonemang eftersom den relativa risken för lärarna ligger inom felmarginalen för snittet i befolkningen.
Problemet med beräkningarna är att gymnasielärarna arbetade på distans. FHM räknade in dessa varför resultatet blir fel.
Citera
2020-09-29, 09:49
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tja, att studera den faktiska utvecklingen i olika länder kan vara mer vetenskapligt än isolerade laboratorieförsök, där man inte kan ta hänsyn till de komplexa faktorer som påverkar samhället och människorna.

Vad säger den faktiska utvecklingen menar du? Nu kan du inte gärna komma med mörkertal eller alternativ tolkning av fall av/med.

Du gillar siffror, så jag väntar.
Citera
2020-09-29, 09:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Hen hävdar att Norge var hårt drabbat, eftersom Norge hade "fler fall" än Sverige, ändra fram till mitten av april.

Samtidigt såg case fatality rate ut såhär:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-02-23..2020-04-17&country=SWE~NOR&region=World&cfrMetric=true&int erval=total&hideControls=true&perCapita=true&smoot hing=0&pickerMetric=location&pickerSort=asc

CFR är ett mått på hur stor andel av sina smittade man lyckas detektera, i förhållande till mörkertalet.

Om man studerar CFR så framgår det att Norge lyckades hitta kanske 1 på 5 av de som hade sjukdomen. Men i Sverige hittade vi bara 1 på 50.

Vi hade inte fler testkit att tillgå än Norge, men vi hade tio gånger så många fall. Då ser det ut såhär.

Här är du ju rent snett på det. CFR är andelen döda utifrån hur många smittade man diagnosticerat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Case_fatality_rate

Citat:
In epidemiology, a case fatality rate (CFR) — sometimes called case fatality risk or case-fatality ratio — is the proportion of deaths from a certain disease compared to the total number of people diagnosed with the disease for a particular period. A CFR is conventionally expressed as a percentage and represents a measure of disease severity.[1]
Citera
2020-09-29, 09:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Står nu i DI att detaljhandeln är tillbaks på de siffror som rådde innan coronan. Det är ju positivt på ett sätt, speciellt för de som lever på detaljhandeln och är sysselsatta inom näringen. Själv blir jag mer oroad när jag läser sådant, för det betyder väl med rätt stor sannolikhet att folk är ute och ränner i butiker och köpcentrum precis som vanligt.

Känns som en jätterisk nu när vi vad det verkar som får en ökad smittspridning igen. Är det då fullt med folk i sociala sammanhang finns det ju en betydande risk att spridningen kommer att explodera. Ska bli både intressant och skrämmande att ta del av veckans siffror. Jag hoppas för allt i världen att ökningen vi sett under senaste 2-3 veckorna inte fortsätter. Jag är dessvärre rädd för att det är precis så det kommer se ut...
Citera
2020-09-29, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ingen pallar nog att gå runt med mask hemma 24/7. Tricket måste vara att aldrig utsätta sig för smittan. Att hålla smittan utanför hemmets väggar. Det är väl just därför det finns uppmaningar att jobba hemma. Fritidsaktiviteter och sport gynnar ju folkhälsan på ett sätt, men viktigt att den kan utföras smittsäkert och där tror jag tyvärr det brister en del. Inomhusaktiviteter i grupp utgör alltid en förhöjd risk. Spelar ingen roll hur mycket man tvättar händerna om någon man är nära är smittad.

Nu håller jag med dig för en gångs skull. Men om man tänker på det så är det mest effektiva att bryta de allmänna smittkedjorna där smittspridningen härjar som mest, bland annat de nämnda platserna. Om man nu vill påverka de stora talen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in