Citat:
Ursprungligen postat av
Epistemologen
Så är det bara i dammiga gamla ekonomiska modeller. I verkligheten produceras bostäder när någon tror att det finns efterfrågan. Det lilla ordet tror är centralt här. I den välmående stockholmsförorten jag bor i står ett helt halvfärdigt kvarter oavslutat sedan 2018, det blev en grund och ett garage bara. Flera månaders arbete pågick med mark- och betongarbeten. Sedan fick de avbryta på grund av bristande efterfrågan.
Det här är ett tecken på att något riktigt allvarligt kan ske inom kort. Problemet är att alla dessa bolag antog att låga räntor skulle vara för evigt (och därmed efterfrågan för lägenheter då kreditförsörjningen till överbelånade svenskar skulle öka när räntor sänks) och byggde deras lönsamhetskalkyler på detta. När råvarupriser/konstruktionsmaterial blir allt mer dyrare pga hög efterfrågan från bostadsbyggarna måste de sälja deras nyproducerade bostäder till ett allt mer dyrare pris som gör att deras ursprungliga kalkyler går ihop och så att de kan betala av de stora lånen de tog för att finansiera bygget. Kan de inte sälja bostäderna till det tänkta priset är det antingen att avbryta byggnationen eller gå i konkurs.
Hela cirkuset forsätter så länge det finns ett konstant flöde av nya pengar i form av kredit som går till att köpa de nya lägenheterna. Nu när Riksbanken har hållit räntan fast vid 0% och även höjt det något så skulle jag gissa att kreditförsörjningen är inte lika stor som dessa bolag hade planerat för, vilket är därför de väljer att avbryta konstruktionen. Jag skulle inte bli förvånad att vi snabbt närmar oss peaken av den så kallade bostadsbubblan.
En nedgång i bostadspriser förutsäger dock att Ingves och staten inte gör några magitrick med penningpolitiken. Jag skulle vidare gissa att de är mycket välmedvetna kring det som försegår och det är antagligen därför de har nu valt att börja köpa upp bostadsobligationer (de kallar det "coronastöd") på den öppna marknaden för att undvika att bankerna tar kreditsmällen när hela skiten kollapsar.
Gillar inte att ge tidslinjer på sådant här men förutsatt att räntan och penningmängden är oförändrad ger jag bostadsmarknaden kanske 12 månader innan vi börjar att se rejäla nedgångar.