Citat:
Takk for veldig interessant informasjon! :-) Hvis en IMSI-catcher ble benyttet utenfor Futurum, så kunne kanskje THs "identitet"/IMEI-nummer bli brukt på en annen enhet, til å gjennomføre anropene kl 10:06 og 10:07 til AEH.
En mobil må identifisere seg for en basestasjon, men en basestasjon trenger ikke å identifisere seg for mobilen.
Men det forutsetter at politiet bare har funnet anropene kl 10:06 og 10:07 på AEHs mobil, uten at de har funnet spor av disse i THs mobil.
Edit: Det finnes små IMSI-catchers som er tilkoblet mobilenheter.
En mobil må identifisere seg for en basestasjon, men en basestasjon trenger ikke å identifisere seg for mobilen.
Men det forutsetter at politiet bare har funnet anropene kl 10:06 og 10:07 på AEHs mobil, uten at de har funnet spor av disse i THs mobil.
Edit: Det finnes små IMSI-catchers som er tilkoblet mobilenheter.
Hvis det ble gjort slik av en GM 1, og TH er uskyldig:
Jeg tenkte først på om GM 1 kan ha hatt behov for å varsle GM 2 (som allerede var i S4) om at han var på vei til S4, men at han kunne ikke ringe til AEs mobil fra sin egen mobil. Men hvis denne forbrytelsen var veldig nøye planlagt, så tror jeg ikke at det er så veldig sannsynlig at det ville være behov for å varsle om at man er på vei. Og hvis det å varsle om at han var på vei var grunnen, så kunne GM ha funnet en mindre komplisert måte å gjøre det på.
Derfor tenker jeg at hvis det foregikk slik som du forklarte om, så må det ha vært en veldig viktig grunn til å gjøre det og den eneste viktige grunnen jeg kommer på er at GM kan ha ønsket at TH skulle bli mistenkt for forbrytelsen. (Jeg leste at politiet er mistenksomme angående de to anropene som ikke finnes på loggen på THs mobil).
Var det du eller en annen bruker i går kveld som skrev noe om at man kan forandre sms-er til det ugjenkjennelige ved hjelp av falske basestasjoner el.l.? Jeg tenkte et øyeblikk på om GM kan ha gjort noe slikt og endret AEs 9.10-sms slik at det som "hun skrev" om utsatt hyttetur ikke stemte med det som TH forklarte.
Men er det slik at politiet kan finne det ut hvis en sendt sms har blitt utsatt for slik manipulering ved at noen har brukt noe utstyr som falsk basesasjon el.l.?