2020-09-28, 17:21
Medlem
hippilis avatar
Har varit med om några gånger att affärer bara kört kontanter för kortsystemet inte funkat. Det var intressant att se folk stå förtvivlade och vifta med sina värdelösa kort. I en kris är kontant betalning det som kommer att fungera
Citera
2020-09-28, 18:26
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Här var vi visst glada i diskussion märker jag!

Kontanter är förlegat och osmidigt i jämförelse med betalkort och om man är rädd om sin integritet så skaffar man med fördel ett anonymt debit-kort så är den saken ur världen.

Man kan givetvis komma med motargumentet att det inte fungerar om internet eller elen ligger nere men en bunt sedlar kan brinna upp den också!

Den jämförelsen haltar betänkligt om du tänker efter, en brinnande sedelbunt är jämförligt med ett trasigt/brinnande kort. Det sänker inte hela systemet med kontanter. Sänks betalsystemen däremot så är samtliga plastkort meningslösa.

Det är av denna anledning riksbankens ordförande lyft frågan om att förvara kontanter på landsbygden.

Ett analogt system för betalning, oavsett om det är sedlar eller till och med ädelmetaller, blir helt enkelt aldrig förlegat. En del inser det före skiten träffar fläkten, andra måste lära sig av sina misstag det är enda skillnaden.
Citera
2020-09-28, 20:39
Medlem
Skohornets avatar
Kör själv mycket kontanter, likaså mina polare. Vet inte om det är för att det är löst folk och datornördar eller om det sitter kvar sen pundartiden. Men jag har inte mycket till övers för storbanker. De globalistiska megaföretagen har ju redan så extremt mycket information om en, så de behöver väl knappast se vad jag handlar för att veta det mesta om mig. Men det betyder ju inte att jag vill göra det lätt för dem. Av samma anledning har jag inte G-mail, Facebook osv.

Tyvärr börjar det bli färre och färre ställen som accepterar kontanter. Och att man dessutom bara får sätta in 15 000/30 dagar säger ju rätt mycket. Inte långt bort tills man får sätta in 0. Alternativt att man får sitta i ett korsförhör med representanter från Skatteverket, polisen och dylika myndigheter för att redovisa precis vart ens pengar kommer ifrån. "Kan din mormor bekräfta att du fick 10 000 i julklapp??"

Händer för övrigt lite då och då när man träffar nytt folk eller yngre tjejer på krogen att de tror att man säljer droger för att man sliter upp en röding ur börsen när det ska betalas. Vissa av dem verkar aldrig ha sett kontanter, alternativt jämför det med att glida runt med kassettspelare.

Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Här var vi visst glada i diskussion märker jag!

Kontanter är förlegat och osmidigt i jämförelse med betalkort och om man är rädd om sin integritet så skaffar man med fördel ett anonymt debit-kort så är den saken ur världen.

Man kan givetvis komma med motargumentet att det inte fungerar om internet eller elen ligger nere men en bunt sedlar kan brinna upp den också!

Har du något exempel på det fetstilta? Tänker du på typ Revolut och dylikt?
Citera
2020-09-29, 00:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Jag har varit med om det en gång. 2017. Systemet var nere några timmar. Bara kontanter accepterades som betalningsmedel. Sverige, Småland.

Värre strategiskt eftersom strömmen kan vara borta i dagar.

Svenskar saknar integritet och går därför med på kontanternas avskaffande.
När strömmen är borta går inte kassaapparaterna heller. Så det är lika mycket stopp.
Citera
2020-09-29, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Jo det har det samt att alltför många är medlöparidioter varav du är en typisk sådan. Argumentet är "Man har ju inget att dölja" i åsiktsförtryckande Sverige.

Elektroniska betalningssystem är inga märkvärdigheter.

Viktigare är elförsörjningen och den är inte att lita på. Det går nu när oljekraftverket i Karlshamn tagits i bruk. Ett resultat av miljöpartiets verklighetsfrånvända politik, din idiot.
Utan elförsörjning kan du sitta med dina smutsiga pappersedlar för inte en enda butik är öppen utan elförsörjning
Citera
2020-09-29, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Har varit med om några gånger att affärer bara kört kontanter för kortsystemet inte funkat. Det var intressant att se folk stå förtvivlade och vifta med sina värdelösa kort. I en kris är kontant betalning det som kommer att fungera
När var detta, 1981 eller?
Citera
2020-09-29, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
I en kris vill ingen ha papperslappar utan de vill ha mat, mediciner, vapen, bensin och det byter man ’nye bort mot papperslappar.
Citera
2020-09-29, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Den jämförelsen haltar betänkligt om du tänker efter, en brinnande sedelbunt är jämförligt med ett trasigt/brinnande kort. Det sänker inte hela systemet med kontanter. Sänks betalsystemen däremot så är samtliga plastkort meningslösa.

Det är av denna anledning riksbankens ordförande lyft frågan om att förvara kontanter på landsbygden.

Ett analogt system för betalning, oavsett om det är sedlar eller till och med ädelmetaller, blir helt enkelt aldrig förlegat. En del inser det före skiten träffar fläkten, andra måste lära sig av sina misstag det är enda skillnaden.
Om ditt kort brinner upp får du ett nytt, om dina pengar brinner upp får du noll
Citera
2020-09-29, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Kör själv mycket kontanter, likaså mina polare. Vet inte om det är för att det är löst folk och datornördar eller om det sitter kvar sen pundartiden. Men jag har inte mycket till övers för storbanker. De globalistiska megaföretagen har ju redan så extremt mycket information om en, så de behöver väl knappast se vad jag handlar för att veta det mesta om mig. Men det betyder ju inte att jag vill göra det lätt för dem. Av samma anledning har jag inte G-mail, Facebook osv.

Tyvärr börjar det bli färre och färre ställen som accepterar kontanter. Och att man dessutom bara får sätta in 15 000/30 dagar säger ju rätt mycket. Inte långt bort tills man får sätta in 0. Alternativt att man får sitta i ett korsförhör med representanter från Skatteverket, polisen och dylika myndigheter för att redovisa precis vart ens pengar kommer ifrån. "Kan din mormor bekräfta att du fick 10 000 i julklapp??"

Händer för övrigt lite då och då när man träffar nytt folk eller yngre tjejer på krogen att de tror att man säljer droger för att man sliter upp en röding ur börsen när det ska betalas. Vissa av dem verkar aldrig ha sett kontanter, alternativt jämför det med att glida runt med kassettspelare.

Har du något exempel på det fetstilta? Tänker du på typ Revolut och dylikt?
KBT-behandling vore något for dig.. måste va nån fobi när man är rädd för mail, Google och kontokort. Hade jag varit på puben och nån halat upp en sedelbunt så hade jag skattat mig harmynt för inte ofta man får möjligheten att få se sådana wt-original i verkliga livet 😂
Citera
2020-09-29, 08:55
Medlem
DaChiefs avatar
Bankerna tvingar in folk i ett monetärt system som de kan kontrollera folk genom ja.

Sen så är de enda som springer runt med kontanter i dagsläget pensionärer och kriminella.
Citera
2020-09-29, 08:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
När strömmen är borta går inte kassaapparaterna heller. Så det är lika mycket stopp.

Och så var det inte i detta fallet. Det gick alldeles utmärkt att handla med kontanter. Så då var det inte elavbrott utan det var datatekniskt fel. Jag tog ju ut pengar från bankomaten och handlade med.
Citera
2020-09-29, 08:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
När var detta, 1981 eller?

För egen del var det 2017.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto