2020-09-23, 18:26
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Är du som sitter och lipar över den nya tekniken och att ditt köpmönster registreras (vilket e bra så jag kan få deals på sådant som intresserar mig) , så är nog du som är ”offret”

Nej, det är du som argumenterar emot kontanter helt utan att komma med ett enda vettigt argument därtill. Du har inte tänkt färdigt, du behöver fundera på möjliga effekter för både dig själv och samhället på SIKT, inte idag.

Edit: Klassikerexemplet är Bajsboo börjar bli lite alkoholiserad och springer lite för ofta på systembolaget, detta registreras och säljs till Bajsboos försäkringsbolag. När Bajsboo året efter vill teckna en livförsäkring nekas han och förstår inte varför. Need to know basis...
Senast redigerad av sucuk 2020-09-23 kl. 18:33.
Citera
2020-09-23, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Hur många krig har du upplevt? Tecknar du hemförsäkring i syfte att kåken skall brinna ner?

Nämnde jag att frågan om kontanters vara eller inte vara är mångfaceterad?
Du glömde svara på frågan, hur många gånger har kortsystemen varit nere och hur länge var de nere?
Citera
2020-09-23, 18:27
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Vi leker med tanken att hela kortsystemet med allt vad det innebär släcks ner. Varför tror du att kontanter kommer vara värda ett skit? Då inte ens en bråkdel av befolkningen kommer att ha kontanter att handla med känns det snarare som att värdet av kontanter försvinner samtidigt som systemet går ner?

Nu är det inte bara jag utan jag är i gott sällskap med både riksbanken, msb och givet lagen man klubbade sveriges riksdag.

Edit: Men visst, det du målar upp är anledningen till att man har sin egen guldreserv
Senast redigerad av sucuk 2020-09-23 kl. 18:30.
Citera
2020-09-23, 18:28
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Du glömde svara på frågan, hur många gånger har kortsystemen varit nere och hur länge var de nere?

MInst 2 gånger som jag själv kommer ihåg, men det är säkert många fler gånger som jag missat.

Poängen är att man skall tänka själv och det har du inte gjort öht utan bara svalt "det är bekvämt med kort".
Citera
2020-09-23, 18:34
Bannlyst
Citat:

Jag har varit med om det en gång. 2017. Systemet var nere några timmar. Bara kontanter accepterades som betalningsmedel. Sverige, Småland.

Värre strategiskt eftersom strömmen kan vara borta i dagar.

Svenskar saknar integritet och går därför med på kontanternas avskaffande.
Citera
2020-09-23, 18:35
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Nu är det inte bara jag utan jag är i gott sällskap med både riksbanken, msb och givet lagen man klubbade sveriges riksdag.

Edit: Men visst, det du målar upp är anledningen till att man har sin egen guldreserv

En guldreserv känns ju visserligen vettigare än att sitta på en hel hög kontanter. Men ifall kortsystemet skulle gå ner är jag ganska övertygad om att anarki skulle utbryta inom kort i jakt på mat och värme. Att då ha skog/åkermark känns som en betydligt bättre investering inför denna dystopi.

Jag är absolut för att låta kontanter vara en del av våran ekonomi. Men att tro att någonting annat skulle kunna fylla kortets/kreditens plats vid en kollaps finner jag fullständigt absurt.

Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Svenskar saknar integritet och går därför med på kontanternas avskaffande.

Integritet har inte ett jota med saken att göra, snarare har Svenskens avtåndstagande mot kontanter med att göra hur välutvecklat vårat elektroniska system är.
Citera
2020-09-23, 18:35
Medlem
sucuks avatar
Citat:
En guldreserv känns ju visserligen vettigare än att sitta på en hel hög kontanter. Men ifall kortsystemet skulle gå ner är jag ganska övertygad om att anarki skulle utbryta inom kort i jakt på mat och värme. Att då ha skog/åkermark känns som en betydligt bättre investering inför denna dystopi.

Jag är absolut för att låta kontanter vara en del av våran ekonomi. Men att tro att någonting annat skulle kunna fylla dess plats vid en kollaps finner jag fullständigt absurt.

Då kanske du förstår varför jag argumenterar FÖR att kontanterna måste finnas kvar? Det är till dags dato dessutom ENDA sättet för allmänheten att få tillgång till centralbankspengar.
Citera
2020-09-23, 19:04
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Då kanske du förstår varför jag argumenterar FÖR att kontanterna måste finnas kvar? Det är till dags dato dessutom ENDA sättet för allmänheten att få tillgång till centralbankspengar.

Absolut, däremot är det väldigt svårt att se någon fördel med kontanter när allting fungerar smärtfritt som det sig bör. Och eftersom enda sättet att få ut pengar i kontanter i dagsläget bygger på samma system som kortsystemet blir dessa kontanter värdelösa samma sekund som kortsystemet.
Man får helt enkelt inse att dessa två system är sammanflätade till så hög grad att kontanter tappat sitt existensberättigande.
För att kontanter ska bli aktuella igen skulle man behöva främja kontanthandel via rabatter eller liknande, men det lär ju knappast hända. Känns troligare att "kryptokort" blir aktuella än att kontanter återfår sin status som betalmedel.
Citera
2020-09-23, 19:11
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Absolut, däremot är det väldigt svårt att se någon fördel med kontanter när allting fungerar smärtfritt som det sig bör. Och eftersom enda sättet att få ut pengar i kontanter i dagsläget bygger på samma system som kortsystemet blir dessa kontanter värdelösa samma sekund som kortsystemet.
Man får helt enkelt inse att dessa två system är sammanflätade till så hög grad att kontanter tappat sitt existensberättigande.
För att kontanter ska bli aktuella igen skulle man behöva främja kontanthandel via rabatter eller liknande, men det lär ju knappast hända. Känns troligare att "kryptokort" blir aktuella än att kontanter återfår sin status som betalmedel.

Jag håller inte inte med dig om att man helt enkelt får inse att dessa två system är sammanflätade.

Ordförande för Sveriges riksbank föreslår här att förvara kontanter på landsbygden: https://www.di.se/nyheter/ingves-krisplan-kontanter-langt-ute-i-skogen/

Kontanter är (och förblir åtminstone tills e-krona är en verklighet) enda möjligheten för allmänheten att hålla centralbankspengar, allt annat är affärsbankspengar.
Citera
2020-09-24, 01:58
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:

Nja, det fetade har du missförstått.

Kontanterna skall redan cirkulera i samhället, det är vitsen med dom, och därav är det just genom kontanter som soldatlöner betalas ut vid krig exempelvis.
Detta övar man ju till och med på.

https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/sa-betalar-svenskarna/sa-betalar-svenskarna-2019/riksbanken-anpassar-sig-till-den-digitala-varlden/forstarkt-beredskap-inom-finanssektorn/totalforsvaret-aterupptas/

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellationsdebatt/kontanter-som-en-del-av-var-civila-beredskap_H510332

Att distribuera ut kontanter i ökad mängd klarar man dessutom helt utan ström om så skulle vara.

Om du tror att kontanter förlorar värdet för att man inte kan få ut dom ur bankomaten så börjar du i fel ände..
Senast redigerad av scoremax 2020-09-24 kl. 02:14.
Citera
2020-09-28, 07:49
Bannlyst
Citat:
Integritet har inte ett jota med saken att göra,

snarare har Svenskens avtåndstagande mot kontanter med att göra hur välutvecklat vårat elektroniska system är.

Jo det har det samt att alltför många är medlöparidioter varav du är en typisk sådan. Argumentet är "Man har ju inget att dölja" i åsiktsförtryckande Sverige.

Elektroniska betalningssystem är inga märkvärdigheter.

Viktigare är elförsörjningen och den är inte att lita på. Det går nu när oljekraftverket i Karlshamn tagits i bruk. Ett resultat av miljöpartiets verklighetsfrånvända politik, din idiot.
Citera
2020-09-28, 17:03
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Jo det har det samt att alltför många är medlöparidioter varav du är en typisk sådan. Argumentet är "Man har ju inget att dölja" i åsiktsförtryckande Sverige.

Elektroniska betalningssystem är inga märkvärdigheter.

Viktigare är elförsörjningen och den är inte att lita på. Det går nu när oljekraftverket i Karlshamn tagits i bruk. Ett resultat av miljöpartiets verklighetsfrånvända politik, din idiot.

Här var vi visst glada i diskussion märker jag!

Kontanter är förlegat och osmidigt i jämförelse med betalkort och om man är rädd om sin integritet så skaffar man med fördel ett anonymt debit-kort så är den saken ur världen.

Man kan givetvis komma med motargumentet att det inte fungerar om internet eller elen ligger nere men en bunt sedlar kan brinna upp den också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in