2020-09-29, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Det var en riktigt udda sak med haveriplatsen och det var att regeringen pratade om att täcka över hela båten med sand och cement eller något sådant. Den officiella anledningen var att det skulle vara en gravplats och hindra plundrare. Ett sådant projekt skulle vara svindyrt och vi vet hur snåla regeringen är till allt annat än massinvandring. Verkligen konstigt men det blev inte av.

Känner inte till några andra fall där man vill täcka över ett sjunket skepp.

Man täckte inte över det. Man bara sa att man skulle göra det för att lugna de anhöriga. Men en fullständig övertäckning hade naturligtvis kostat en del pengar och inte varit helt enkel att göra.
Citera
2020-09-29, 01:19
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Alltså, en svensk ubåt 1994 hade en besättning bestående av 50% värnpliktiga (om inte mer), det finns ingen chans i helvetet att de skulle hålla tyst i 25+ år, troligtvis hade hela svenska flottan pratat om det här efter en vecka efter att Estonia sjönk.

För det andra, så skulle en ubåt som krockat med Estonia blivit skadad och själv och behövt uppsöka varv, vilket skulle lett till att säkert 500-1000 personer skulle vara medvetna om Ubåtens inblandning ganska snart efteråt, och detta skall svenska staten lyckats hålla hemligt i 25 år.....Tjena mittbena...
De har i alla fall lyckats få hela statsapparaten att hålla sanningen om Estonia hemlig i 25+ år, och där ryms som bekant några av samtidens sorgligaste existenser. Men, ok, vi provar med en Nato-ubåt i stället. Blir det enklare/rimligare. En sådan ska enligt ryktet ha tagits in i docka i Skottland med skadat nosparti. Eller menar du att ingen nations militär någonsin kan utföra hemliga operationer.
Citera
2020-09-29, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Tror du det är möjligt att påföra färg på ett föremål som redan är målat med annan färg?

Tänk noga, även om det är svårt.

Ja och då kanske dykteamet klippt upp hålet i sidan av Estonia själv också eller?
Citera
2020-09-29, 01:25
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Det var en riktigt udda sak med haveriplatsen och det var att regeringen pratade om att täcka över hela båten med sand och cement eller något sådant. Den officiella anledningen var att det skulle vara en gravplats och hindra plundrare. Ett sådant projekt skulle vara svindyrt och vi vet hur snåla regeringen är till allt annat än massinvandring. Verkligen konstigt men det blev inte av.

Jodå, täckningen påbörjades men avbröts senare. Varför? När? Min tes är att de lyckats dölja det hål som nu exponerats och betraktade arbetet som slutfört. Sedan kom naturen med strömmar och ändringar av båtens läge.

Tror att en del gamla och nya beslutsfattare just nu knyter nävarna mot skyn och vrålar HELVETEE..
Citera
2020-09-29, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man täckte inte över det. Man bara sa att man skulle göra det för att lugna de anhöriga. Men en fullständig övertäckning hade naturligtvis kostat en del pengar och inte varit helt enkel att göra.

man betalade 350 miljoner i förskott till ett nederländskt (tror jag) företag för att göra det, men det gick inte för att det lutade för mkt på platsen där estonia ligger.

men du menar att man "bara sa så för att lugna de anhöriga"?
Citera
2020-09-29, 01:30
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Dykarna tyckte att kropparna var i rätt bra skick faktiskt

Hittade faktiskt att dykarna kommenterar att det ser ut som "bits of flesh" nu!
Som belägger mitt yttrande på att det flög runt mänskliga kött bitar i Estonia som jag påstod.

4:24

https://youtu.be/fsu6NkkqFyc?t=264

Sedan benämns kroppar dom hittade som "badly decomposed" och inte alls så bra skick som du påstår.
Citera
2020-09-29, 01:30
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Jodå, täckningen påbörjades men avbröts senare. Varför? När? Min tes är att de lyckats dölja det hål som nu exponerats och betraktade arbetet som slutfört. Sedan kom naturen med strömmar och ändringar av båtens läge.

Tror att en del gamla och nya beslutsfattare just nu knyter nävarna mot skyn och vrålar HELVETEE..
men vänta nu....första jag tänkte på var jaha hon sjönk väl på en sten eller klippspets för visst SÅG väl de på bryggan att fören (bogvisiret) försvann när de fortfarande var över vattenytan?
Citera
2020-09-29, 01:31
Medlem
Skulle velat sett vart tyskarna tycktes hitta ett hål på tidigt 2000 tal. Samma ställe? Isf jävla skum placering av stenarna. Kirurgiskt över hålet...
Citera
2020-09-29, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5WOt
man betalade 350 miljoner i förskott till ett nederländskt (tror jag) företag för att göra det, men det gick inte för att det lutade för mkt på platsen där estonia ligger.

men du menar att man "bara sa så för att lugna de anhöriga"?

Ja jag tror att man hade bestämt sig för att fartyget skulle ligga kvar. Det var för stora problem att bärga det eller ta upp kropparna. Då sa man i stället att fartyget skulle vara en grav och för att förhindra plundring skulle man försvåra tillträde. Det måste ha varit för att lugna de anhöriga. Någon annan förklaring är svår att se. Hade det varit för att det fanns hemligt stöldgods så hade det varit mer naturligt att bärga det i stället.
Citera
2020-09-29, 01:33
Medlem
bergsturks avatar
Citat:

Så vitt jag vet har det aldrig tidigare eller senare i historien förekommit, UTOM då man har velat ha en "säker" (för några generationer framåt...) försegling av radioaktivt eller på annat sätt giftigt material.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
De har i alla fall lyckats få hela statsapparaten att hålla sanningen om Estonia hemlig i 25+ år, och där ryms som bekant några av samtidens sorgligaste existenser. Men, ok, vi provar med en Nato-ubåt i stället. Blir det enklare/rimligare. En sådan ska enligt ryktet ha tagits in i docka i Skottland med skadat nosparti. Eller menar du att ingen nations militär någonsin kan utföra hemliga operationer.

Vad skulle ubåtens funktion varit i transporten? Vad var den avsedd för, där i stormen?

Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Ja och då kanske dykteamet klippt upp hålet i sidan av Estonia själv också eller?

Inte det hål som just hittas, nej, men dykteam har varit inne i Estonia, och då klippt upp det som behövts för att ta sig in, ja. Det är välkänt.
Citera
2020-09-29, 01:33
Avslutad
Citat:
Att bärga alla kroppar på botten hade varit väldigt svårt och tidskrävande. Många låg nog utanför fartyget. Det skulle inte vara en trevlig upplevelse att göra det så klart, men det skulle också ta lång tid och vara besvärligt. Sedan skall kropparna identifieras. Jag vet inte ens om jag som anhörig skulle vilja det.
Fast nu säger ju dykarna i dokumentären att det inte hade varit särskilt svårt... Och de hittade över 100 kroppar bara den lilla tid de var där, när de inte ens var där för att leta fler i syfte att ta upp dom även om de var redo för det. Även om de antagligen inte skulle hitta exakt alla (glömde att allt eller inget gäller)

Plus att väldigt många (eller alla) anhöriga som var i dokumentären ville att man skulle bärga båten och kropparna.

Men vad de anhöriga har tyckt om allt detta verkar ha spelat minst roll. Det var inte ens intressant att låta dom komma till tals som de enda vittnena i samband med utredningen.
Citera
2020-09-29, 01:36
Medlem
Citat:
Ja jag tror att man hade bestämt sig för att fartyget skulle ligga kvar. Det var för stora problem att bärga det eller ta upp kropparna. Då sa man i stället att fartyget skulle vara en grav och för att förhindra plundring skulle man försvåra tillträde. Det måste ha varit för att lugna de anhöriga. Någon annan förklaring är svår att se. Hade det varit för att det fanns hemligt stöldgods så hade det varit mer naturligt att bärga det i stället.

dum i huvet? man FÖRSÖKTE JU, dvs man sa det inte bara "för att lugna de anhöriga"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in