2020-09-29, 00:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, en torped hade gett helt andra och mycket större skador. Dessutom ett idiotiskt tilltag att torpedera en färja.

Enligt vem? Dig? Ja men dåså.

Klart ryssen sköt en torped när stockholmssyndromet sket i varningarna. Det är så den svenska institutionaliserade sociopatin fungerar.

Calle, lille, vänder inte den där färjan kommer många bli ledsna och inga pengar blir det heller för stöldgodset på något skumt bankkonto i Caymanöarna.

Men Calle lille sket väl i det, den arroganta psykopaten med storhetsvansinne lät över 800 personer ofrivilligt och förgäves vila i den bräckta graven.
Citera
2020-09-29, 00:34
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Problemet är ju att det inte är så jäkla enkelt att få upp en hel båt. Du får ju fylla den med balonger eller något då för att få den att flyta. Dra upp den är knappast möjligt.

Det äf jättelätt den ligger på 50 meters djup. Kostar mindre än 1 månad av massinvandringsagendan.
Citera
2020-09-29, 00:35
Medlem
Så en reva i sidan på fartyget drar igång alla möjliga konspirationsteorier så här 26 år senare lol. Ryssar, ubåtar, torpeder...fan ge er. Sjukt larvigt.
Citera
2020-09-29, 00:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelamerkel
Jag lägger inte någon vikt vid att det eventuellt skulle finnas en svensk ubåt i närheten. Enligt mig är det bara ett rykte som inte kan verifieras.

Det jag försöker poängtera är att Sverige har ett förflutet av att agera passivt genom historian.

Ponera att en annan suverän stat har haft anledning att attackera Estonia om det burit med sig militära hemligheter - jag kan inte se att en svensk försvarsmakt skulle agerat på en eventuell attack. Speciellt inte med tanke på våran historia och dessutom inte om man försökt frakta något i skymundan.

Det mest logiska borde i ett sådant fall, oavsett stat, vara att försöka lägga locket på. Jag har varit väldigt kritisk till många av de idéer som lagts fram genom åren gällande estonia. Med det sagt så kan jag inte förneka att det luktar skumt om hela händelsen

Jag håller med dig, det luktar skumt om Estoniakatastrofen, och har så gjort sedan timmarna efter förlisningen.

Jag själv tror på två teorier, någon sprängde i fartyget(last), alternativt, något(last) exploderade(oavsiktligt) i fartyget.

Jag är inte expert på Estonia som fartyg, men nog ser det ut som om det aktuella hålet är i höjd med bildäck, eller?
Citera
2020-09-29, 00:36
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Såg nyss en intervju med en marindykare som strax efter ktastrofen skickades ner och då såg vad han bedömde som ett uppsprängt hål i närheten av fören. Vid en sådan sprängning kan ju även bogvisiret ha blåst iväg. En riktig utredning med besiktning av fartyget bör genomföras. Att det inte blivit gjort beror nog på att Sverige och USA varit inblandat i smuggling av ryska kärnvapen. Sådant kan ju försämra det politiska läget i Östersjön så det mörkas.

Det kan ju ha varit viktigt att få ut kärnvapen från forna sovjet vid denhär tiden. Man visste väl inte riktigt var dessa vapen skulle kunna ta vägen.

Övergiven misilbas i lettland:
https://warontherocks.com/2016/05/the-ghosts-of-soviet-past-crawling-through-the-decayed-nuclear-missile-bases-of-the-ussr/
Citera
2020-09-29, 00:37
Medlem
Citat:
Jag har fortfarande inte fått någon vettig förklaring vad en svensk ubåt skulle ha gjort där.

Estonia transporterade militärt materiel.
Senast redigerad av B-a-c-k-f-l-a-s-h 2020-09-29 kl. 00:42.
Citera
2020-09-29, 00:37
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
En haverikommission hade vi ju. Vad gäller bärgning, så brukar man inte heller bärga trafikflygplan som störtar i havet (botsett från den svarta lådan).

Från AF447 bärgade man, efter två år när man äntligen hittade planet, inte bara svarta lådan utan även motorer och avionik som kunde förklara olyckan. Man bärgade även 104 kroppar från djupet, alla man kunde hitta.

AF447 ligger på fyratusen meters djup.

Estonia å andra sidan ligger på runt 80 meters djup. Det är dykbart för tusentals dykare i Sverige, i teorin alla som är utbildade på Trimix.

Varför skyndar du dig ständigt att försvara statsapparaten? Jag hoppas de är tacksamma och belönar dig väl.
Citera
2020-09-29, 00:38
Medlem
CARACs avatar
Kan bogvisiret, när det lossnade, ha slagit i styrbords sida och därmed orsakat skadan?
Citera
2020-09-29, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man kan nog inte uttrycka det klarare än så..

Jag får också kalla kårar när jag tänker på det etiska rådet och dess medlemmar. Carolina Krook blev väl invald i sin egenskap av präst. Men på vilka grunder valde man exempelvis Yrsa Stenius? Förutom att hon var socialdemokrat..

Yrsa ångrade sig sen senare. Klen tröst för de stackars anhöriga. Och nu säger även Carolika Krook att gravfriden borde hävdas.

10 länder har skrivit på. Tack gode Gud att exempelvis Tyskland inte gjorde det.

Man måste ju säga att det svenska etablissemanget kokade ihop en smörja som visade sig bli mycket framgångsrik i att lägga locket på och tränga undan vett och sans. I vilket annat fall är det viktigare att låta brottsoffer vara än att utreda och finna mördarna?
Citera
2020-09-29, 00:41
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Så en reva i sidan på fartyget drar igång alla möjliga konspirationsteorier så här 26 år senare lol. Ryssar, ubåtar, torpeder...fan ge er. Sjukt larvigt.

Japp bättre att knäppa på Skavlan och slappa av ordentligt. Tänka själv verkar dumt.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Självklart så ska de efterlevandes synsätt på saken avgöra ifall offren skall bärgas eller ej, inte din eller regeringens.

Min åsikt kanske spelar mindre roll, men regeringen är ju ansvarig för vad som görs, och även kostnaderna för projektet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Från AF447 bärgade man, efter två år när man äntligen hittade planet, inte bara svarta lådan utan även motorer och avionik som kunde förklara olyckan. Man bärgade även 104 kroppar från djupet, alla man kunde hitta.

AF447 ligger på fyratusen meters djup.

Estonia å andra sidan ligger på runt 80 meters djup. Det är dykbart för tusentals dykare i Sverige, i teorin alla som är utbildade på Trimix.

Varför skyndar du dig ständigt att försvara statsapparaten? Jag hoppas de är tacksamma och belönar dig väl.

Så hur bärgar man ett enormt fartyg som väger tiotusentals ton och vad kostar det? Vem finansierar? För vad? För att det uppstått konspirationsteorier igen? Finns inget med substans. En reva? Jaha, kan ha uppstått när båten slog i eller av plundrare eller en simmande älg 🙄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in