Citat:
Ursprungligen postat av
angelamerkel
Jag lägger inte någon vikt vid att det eventuellt skulle finnas en svensk ubåt i närheten. Enligt mig är det bara ett rykte som inte kan verifieras.
Det jag försöker poängtera är att Sverige har ett förflutet av att agera passivt genom historian.
Ponera att en annan suverän stat har haft anledning att attackera Estonia om det burit med sig militära hemligheter - jag kan inte se att en svensk försvarsmakt skulle agerat på en eventuell attack. Speciellt inte med tanke på våran historia och dessutom inte om man försökt frakta något i skymundan.
Det mest logiska borde i ett sådant fall, oavsett stat, vara att försöka lägga locket på. Jag har varit väldigt kritisk till många av de idéer som lagts fram genom åren gällande estonia. Med det sagt så kan jag inte förneka att det luktar skumt om hela händelsen
Jag håller med dig, det luktar skumt om Estoniakatastrofen, och har så gjort sedan timmarna efter förlisningen.
Jag själv tror på två teorier,
någon sprängde i fartyget(last), alternativt,
något(last) exploderade(oavsiktligt) i fartyget.
Jag är inte expert på Estonia som fartyg, men nog ser det ut som om det aktuella hålet är i höjd med bildäck, eller?