2020-09-29, 00:20
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Sssss

Så din teori är att en ubåt puffade lite försiktigt på Estonia så att det blev ett lagom stort hål?

Jag hade inte velat sitta i den ubåten, heller.
Citera
2020-09-29, 00:21
Medlem
fittas avatar
Det är väl ändå mest troligt att det är som Estlands förre statsåklagare och ledare av Estlands haveriutredning säger, att man krockade med en svensk ubåt.

Att en svensk ubåt eskorterade Estonia är känt sen länge, och med tanke på den hårda sjögången så råkade man nog av en olycka kollidera med varandra.

Den svenska ubåten låg antagligen för nära, och sen i en våg hit eller dit så råkade man krocka.
Citera
2020-09-29, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Så varenda gång ett flygplan kraschar hädanefter bör det aldrig tillsättas en oberoende haverikommission enligt dig. Offren måste ju få vila i frid.

Det har varit en oberoende haverikommission. Bogvisiret har analyserats bland annat av ett tyskt laboratorium. Varför man inte har velat ta upp fartyget kan ha flera orsaker. En är att det troligen hade kostat en del pengar. Sedan kan det vara så att anhöriga har motsatt sig detta. Jag vet att många anhöriga ville att man skulle ta upp fartyget men det är inte säkert att alla var av samma uppfattning.
Att man har velat mörklägga detta kan ha att göra med att den svenska sjöfartsmyndigheten har begått misstag när man har tillåtit fartyget att gå på svenskt vatten trots att det inte var sjödugligt.
Citera
2020-09-29, 00:23
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Så din teori är att en ubåt puffade lite försiktigt på Estonia så att det blev ett lagom stort hål?

Jag hade inte velat sitta i den ubåten, heller.

Det var ett misstag. Den svenska ubåten råkade puffa till Estonia pga hård sjögång och dåligt omdöme. Självklart ville inte dom som satt i ubåten vara med om den saken. Det var en olyckshändelse.
Citera
2020-09-29, 00:25
Medlem
angelamerkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag pratar inte om ryska flygplan och övningar, det har inte med den här tråden att göra och är dessutom inte jämförbart.

Ett passagerarfartyg som attackeras med ryska skarpa torpeder borde försvaras av en svensk ubåt, i synnerhet när många svenskar befinner sig ombord på Estonia.

Om en svensk ubåt befann sig nära Estonia för att skydda henne så borde ubåten också skydda fartyget. Att vara passiv är inte att skydda.

Bevaka kan man göra med flyg, radar, signalspaning och ytfartyg, dessutom behöver man inte befinna sig invid eller under Estonia för att lösa en sådan uppgift. Förklara, varför befann sig en svensk ubåt såpass nära Estonia att de krockade?

Jag lägger inte någon vikt vid att det eventuellt skulle finnas en svensk ubåt i närheten. Enligt mig är det bara ett rykte som inte kan verifieras.

Det jag försöker poängtera är att Sverige har ett förflutet av att agera passivt genom historian.

Ponera att en annan suverän stat har haft anledning att attackera Estonia om det burit med sig militära hemligheter - jag kan inte se att en svensk försvarsmakt skulle agerat på en eventuell attack. Speciellt inte med tanke på våran historia och dessutom inte om man försökt frakta något i skymundan.

Det mest logiska borde i ett sådant fall, oavsett stat, vara att försöka lägga locket på. Jag har varit väldigt kritisk till många av de idéer som lagts fram genom åren gällande estonia. Med det sagt så kan jag inte förneka att det luktar skumt om hela händelsen
Citera
2020-09-29, 00:26
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det har varit en oberoende haverikommission. Bogvisiret har analyserats bland annat av ett tyskt laboratorium. Varför man inte har velat ta upp fartyget kan ha flera orsaker. En är att det troligen hade kostat en del pengar. Sedan kan det vara så att anhöriga har motsatt sig detta. Jag vet att många anhöriga ville att man skulle ta upp fartyget men det är inte säkert att alla var av samma uppfattning.
Att man har velat mörklägga detta kan ha att göra med att den svenska sjöfartsmyndigheten har begått misstag när man har tillåtit fartyget att gå på svenskt vatten trots att det inte var sjödugligt.

Problemet är ju att det inte är så jäkla enkelt att få upp en hel båt. Du får ju fylla den med balonger eller något då för att få den att flyta. Dra upp den är knappast möjligt.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Det var ett misstag. Den svenska ubåten råkade puffa till Estonia pga hård sjögång och dåligt omdöme. Självklart ville inte dom som satt i ubåten vara med om den saken. Det var en olyckshändelse.

Jag har fortfarande inte fått någon vettig förklaring vad en svensk ubåt skulle ha gjort där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Det politiska agerandet från svensk sida i den här frågan är minst sagt märkligt. Filurer som Ines Uusman och Mona Sahlin får ansvaret för frågan, bara en sådan sak. På vanligt kvinnligt manér lyckas man flumma bort saken i "etiska råd" och en jävla massa känsloargument. Nån feg jävel från Sjöfartsverket stämmer självklart snabbt in i orkestern för att slippa ha ansvaret över den största sjöbärgningsoperationen i Nordens historia. Man skrämmer upp rådet med teorier om "köttkvarnar" och visar bilder på omkomna från ubåten Ulven för folk som inte är vana vid uppsynen av ruttnande lik. Vad var poängen med det kan man fråga sig? Att lik som har legat i vattnet i några månader inte är någon trevlig uppsyn begriper nog alla men det finns dom som är utbildade till att handskas med sådant som vardagsmat. Dykarna från Rockwater kom i kontakt med ett hundratal lik under sin dykning till Estonia utan att bli psykiska vrak efteråt. En normalt funtad regering hade sett till så båten hade stått på land senast vid årsskiftet.

Man kan nog inte uttrycka det klarare än så..

Jag får också kalla kårar när jag tänker på det etiska rådet och dess medlemmar. Carolina Krook blev väl invald i sin egenskap av präst. Men på vilka grunder valde man exempelvis Yrsa Stenius? Förutom att hon var socialdemokrat..

Yrsa ångrade sig sen senare. Klen tröst för de stackars anhöriga. Och nu säger även Carolika Krook att gravfriden borde hävdas.

10 länder har skrivit på. Tack gode Gud att exempelvis Tyskland inte gjorde det.
Citera
2020-09-29, 00:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Kan ju vara ett sätt för ryssarna att sänka den utan att lämna spår. En torped skulle förmodligen varit för uppenbar.

En torped skulle troligen kunna lämna ett fingeravtryck, om inte annat skulle man troligen kunna reda ut vilka fartyg som fanns i närheten och också kunna visa vilket fartyg som avfyrade torpeden, tänk bl.a SOSUS, signalspaningsplattformar på och under ytan samt i luften.

Har någon medvetet sänkt Estonia så var det optimala sättet att i hemlighet placera sprängmedel ombord på fartyget.

Att surra runt med ubåtar och avfyra torpeder är knappast att vara diskret.
Citera
2020-09-29, 00:31
Medlem
Citat:
Just det. Never attribute to malice that which can be adequately explained by incompetence.

Vad gäller ubåtsteorin som den estniske åklagaren spekulerade om så finns det flera problem med den:

* Revan var till stor del ovan vattenlinjen, och inte horisontell som man skulle förvänta sig vid en fartygskollision.

* Ubåtar går i undervattenläge (ganska djupt) när det stormar.

* En kollision med en jättefärja gör mos av en ubåt. Man hittade inte några rester av en förlist ubåt.

* Vi vet att bogvisiret föll av. Alla teorier om ubåtar, explosioner m.m. har svårt att förklara varför detta hände samtidigt som bogvisiret föll av.

* Det har spekulerats att det var en svensk ubåt som eskorterade färjan för att skydda en vapentransport. Detta är nonsens. Hur skulle en ubåt kunna skydda en färja, och mot vad?

Den mest sannolika förklaringen är att Estonia sjönk för att bogvisiret föll av, och att sidan på skeppet, som slog i bottnen först, träffade en klippa eller ett flyttblock som orsakade revan. Revan kan också ha uppkommit tidigare under förloppet på grund av strukturella påfrestningar när skeppet fylldes med vatten och sjönk.

Såg nyss en intervju med en marindykare som strax efter ktastrofen skickades ner och då såg vad han bedömde som ett uppsprängt hål i närheten av fören. Vid en sådan sprängning kan ju även bogvisiret ha blåst iväg. En riktig utredning med besiktning av fartyget bör genomföras. Att det inte blivit gjort beror nog på att Sverige och USA varit inblandat i smuggling av ryska kärnvapen. Sådant kan ju försämra det politiska läget i Östersjön så det mörkas.
Citera
2020-09-29, 00:32
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Jag tror inte att en bärgning hade varit en bra lösning. Bättre att låta offren vila i frid.

Självklart så ska de efterlevandes synsätt på saken avgöra ifall offren skall bärgas eller ej, inte din eller regeringens.
Citera
2020-09-29, 00:33
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det finns ingen i världen, utom JAIC, som hävdar att en båt sjunker när bildäck (som alltså ligger ovanför vattenlinjen) vattenfylls. Båten slår runt.

Det enda sätt som båten kan sjunka på om bildäcket vattenfylls, är om det ÄVEN finns hål från bildäck ner i skrovet (under vattenlinjen), så vattnet från bildäcket omedelbart kan rinna ner. Eller andra hål i skrovet, så skrovet kan vattenfyllas. En Chalmerssimulering fick det till att vatten runnit ner i skrovet genom en ventilationsöppning (högt ovanför vattenlinjen förstås).

Jag minns en intervju med en skotsk (tror jag) professor i skeppsbyggnad, som artigt sade att man måste utreda Estonia på nytt för att komma på hur hon kunde flyta så länge på enbart överbyggnaden, eftersom det ju var uppenbart att hon måste ha gjort det om förloppet nu gick till som det sades. Att detta var professorns sätt att kalla JAIC för inkompetenta lurendrejare, utan att öppet skapa en konflikt, var det nog tyvärr inte många som uppfattade.
Det är fastställt att ventilationstrummorna längs Estonias sidor kom under vatten vid den kraftiga slagsidan. Det finns offentliga ritningar om du är skeptisk. Detta, i kombination med vatten i trapphusen, gjorde att luftvolymen under bildäck vattenfylldes.

Hur länge fartyget kunde vila på däckshuset är inte lätt att fastställa, men vi bör komma ihåg att luftvolymen där var minst dubbelt så stor som under vattenlinjen. När fönstren krossades var kantringen oundviklig, men hastigheten är som sagt svår att bestämma exakt.
vattenfylldes
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in