2020-09-28, 23:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Finni
Hej!
Jag är inlagd på psykiatrisk slutenvård sen några dagar efter ett ”självmordsförsök”. Det var inte fullbordat men några sekunder ifrån att hoppa från hög höjd.
Sen dess har jag knappt känt någonting, jag blev inlagd och ska förmodligen bli utskriven imorgon. Jag vet inte hur jag ska lyckas få personalen här att förstå att självmordstankarna fortfarande finns kvar men att jag innerst inne vill kämpa för att överleva detta. Annars vore jag ju inte här och sökte hjälp.
Personalen har efterfrågat vad jag vill ha hjälp med egentligen men jag vet inte hur jag ska förklara. Det är för mycket i mitt huvud samtidigt som jag inte känner något alls.
Någon som kan hjälpa mig formulera eller komma med några kloka tankar?

Du måste alltid säga det du känner. Då måste de ta ställning enligt lag. Det är inte så lätt att erkänna att man är självmordsbenägen.
Citera
2020-09-28, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Du vet troligtvis svaret innerst inne själv vad som fattas i ditt liv och hur du vill att det skall se ut. Det mesta går och bör lösas utan mediciner med vilja och beslutsamhet.
Man blir deprimerad och suicidal av en anledning och det är den anledningen man får se över.
Självmord är onödigt. Då är man på botten och det kan bara bli bättre.

Det är inte så enkelt tyvärr. Efter många händelser i mitt liv som har varit traumatiska så kan man inte bara bestämma sig. Det finns kvar och påverkar och just nu har det blivit så illa att jag inte vill leva. Det krävs en traumabehandling för att få detta att fungera men den kön är lång. Självklart vet jag att självmord är onödigt men för mig är det den utvägen jag ser. Jag har sökt hjälp men blir avvisad, vad mer kan man göra liksom..
Citera
2020-09-28, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vermillions
Du måste alltid säga det du känner. Då måste de ta ställning enligt lag. Det är inte så lätt att erkänna att man är självmordsbenägen.

Det gjorde jag och ställningen de tog var att skicka hem mig. Jag sa sanningen, att jag vill ta mitt liv och att jag behöver hjälp. Det spelade ingen roll.
Citera
2020-09-28, 23:55
Avslutad
Citat:
Det gjorde jag och ställningen de tog var att skicka hem mig. Jag sa sanningen, att jag vill ta mitt liv och att jag behöver hjälp. Det spelade ingen roll.

Säg det igen och spela in!!!
PM:a vilken stad du är i om du är orolig och behöver stöd.
Citera
2020-09-29, 00:09
Medlem
Citat:
Det är inte så enkelt tyvärr. Efter många händelser i mitt liv som har varit traumatiska så kan man inte bara bestämma sig. Det finns kvar och påverkar och just nu har det blivit så illa att jag inte vill leva. Det krävs en traumabehandling för att få detta att fungera men den kön är lång. Självklart vet jag att självmord är onödigt men för mig är det den utvägen jag ser. Jag har sökt hjälp men blir avvisad, vad mer kan man göra liksom..

Vet inte riktigt vad du ser att psykakuten kan göra heller vilket läkaren säkert tycker också. Det är i regel förvaring och massa medicinering och det kommer inte att lösa dina problem ändå eller hur?
Trauman kan man även behandla på eget sätt, jag har också varit där. Nu är jag hemma igen och har väldigt sällan självmordstankar.
Citera
2020-09-29, 00:21
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Hej!
Jag är inlagd på psykiatrisk slutenvård sen några dagar efter ett ”självmordsförsök”. Det var inte fullbordat men några sekunder ifrån att hoppa från hög höjd.
Sen dess har jag knappt känt någonting, jag blev inlagd och ska förmodligen bli utskriven imorgon. Jag vet inte hur jag ska lyckas få personalen här att förstå att självmordstankarna fortfarande finns kvar men att jag innerst inne vill kämpa för att överleva detta. Annars vore jag ju inte här och sökte hjälp.
Personalen har efterfrågat vad jag vill ha hjälp med egentligen men jag vet inte hur jag ska förklara. Det är för mycket i mitt huvud samtidigt som jag inte känner något alls.
Någon som kan hjälpa mig formulera eller komma med några kloka tankar?

Helt ärligt så kommer du aldrig få hjälp av svensk psykvård. Du får punga upp privat och har du ej råd med det så är det tough luck. Låter hemskt men så är det tyvärr.
Citera
2020-09-29, 00:43
Medlem
Soturis avatar
Jag tycker du ska försöka vara ute så mycket du kan så kommer du tillslut mår bättre. Promenader utan musik i stad och skog är trevligt och hjärnan får andas lite.

Tänk aldrig på morgondagen, gör så gott du kan med varje dag så tar helvetet slut till sist.
Det var såhär jag gjorde för att jag skulle bli frisk.
Citera
2020-09-29, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soturi
Jag tycker du ska försöka vara ute så mycket du kan så kommer du tillslut mår bättre. Promenader utan musik i stad och skog är trevligt och hjärnan får andas lite.

Tänk aldrig på morgondagen, gör så gott du kan med varje dag så tar helvetet slut till sist.

Väldigt bra tips. Naturen är som en naturlig benzo. Det är även viktigt att inte tänka bakåt på vad som hänt och vad man kunde gjort annorlunda. Det kan bara bli bättre och framtiden är som ett oskrivet vitt papper. Livet är kort och det är dags att agera och visualisera var man vill vara om ett par år.
Citera
2020-09-30, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vermillions
Säg det igen och spela in!!!
PM:a vilken stad du är i om du är orolig och behöver stöd.

Det kunde jag tyvärr inte då jag inte fick träffa läkaren något mer.
Tack! Just nu funkar det och jag tror inte jag kan skicka pm? Har för mig att man måste ha skrivit ett visst antal inlägg för det?
Citera
2020-09-30, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Vet inte riktigt vad du ser att psykakuten kan göra heller vilket läkaren säkert tycker också. Det är i regel förvaring och massa medicinering och det kommer inte att lösa dina problem ändå eller hur?
Trauman kan man även behandla på eget sätt, jag har också varit där. Nu är jag hemma igen och har väldigt sällan självmordstankar.

Det jag ser är väl att jag är i det skicket att jag behöver hjälp för att överleva.
Lösa mina problem nej men att få hjälp akut ja.
Vad skönt för dig att du har lyckats med det, jag önskade att jag kände detsamma.
Citera
2020-09-30, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
Helt ärligt så kommer du aldrig få hjälp av svensk psykvård. Du får punga upp privat och har du ej råd med det så är det tough luck. Låter hemskt men så är det tyvärr.

Ja lite så är det ju tyvärr.
Citera
2020-09-30, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soturi

Absolut, jag ska försöka med det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in