2020-09-28, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Så Sveriges smittskyddshantering och smittskyddsberedskap

berodde på slumpen och är Kinas fel?

ok. Personligen har jag en annan åsikt.

Nej, men att Kina dolde allvaret för världen i två månader är ytterst allvarligt, och fick episka konsekvenser. Nu är jag iofs inte att spridningen hade gått att stoppa, ens om Kina informerat resten av världen om alla detaljer så snart de upptäckt sjukdomen. För många människor reser mellan länder, och inkubationstiden är för lång. Men världen hade fått tid på sig att hitta behandlingar, t.ex. cortison, samt utveckla testverksamheten.
Citera
2020-09-28, 21:54
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Nej, men att Kina dolde allvaret för världen i två månader är ytterst allvarligt, och fick episka konsekvenser. Nu är jag iofs inte att spridningen hade gått att stoppa, ens om Kina informerat resten av världen om alla detaljer så snart de upptäckt sjukdomen. För många människor reser mellan länder, och inkubationstiden är för lång. Men världen hade fått tid på sig att hitta behandlingar, t.ex. cortison, samt utveckla testverksamheten.

ok. Du har uppenbarligen mer info än jag har.

Var har du hämtat din info? Några bra länkar/källor?

Mitten på december till Wuhan lockdown var väl en månad?
Citera
2020-09-28, 22:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Du har rätt i att det blir lite motsägelsefullt. Frågan är vad som är innebörden av eget ansvar, och vad man vill uppnå genom att ta eget ansvar.

Jag tänker på den smittspridningskurva som Folkhälsomyndigheten har visat för svenska folket. Budskapet har hela tiden varit "platta till kurvan", inte "stampa ner kurvan". Smittspridningskurvan illustrerar Folkhälsomyndighetens oundviklighets-filosofi. Vi har fått höra "arean under kurvan är konstant". Arean under kurvan motsvarar hur många människor som infekteras av sjukdom. Oundviklighets-tanken är mycket tydlig.

När svenskarna uttalar sig om eget ansvar, så är det alltså inte med syftet att stoppa epidemin; eftersom epidemin ändå anses vara oundviklig. Syftet med det egna ansvaret, är enbart att fördröja smittspridningen.

På så sätt förenas eget ansvar och uppgivenhet, trots att dom kan framstå som oförenliga.

Jag tänker inte ens försöka visa upp egna data. Anledningen till att jag reagerade, är att jag är allergisk mot feminism. Jag har tidigare protesterat när skribenten "Virvelbagg" har tillgripit feministisk retorik. Eftersom jag tror på jämställdhet, så protesterar jag även mot män som använder feministisk retorik för att förnedra kvinnor. Med feministisk retorik, så menar jag att du, angrep "KnackeredVonAnka"s könstillhörighet, istället för att nöja dig med att invända mot inläggets innehåll.

Nu kan "AusnahmeMensch" enkelt visa sin ärlighet, genom att hänvisa till inlägget där "KnackeredVonAnka" uppmanar läsarna att googla Ivor Cummins.

"AusnahmeMensch" kan gärna få hänvisa till ett exempel på "gråtinlägg", så att vi alla kan se vad som menas. (Ifall "KnackeredVonAnka" har postat "gråtinlägg", så är det inte någonting som behöver kritiseras. Covid-19 är en fråga som väcker starka känslor, och det bör få vara tillåtet att uttrycka dessa starka känslor.)

Tack ska du ha Onkel Kostia, jag tycker att det är bra med känslor men jag undrar ockdå vad gråtinlägg är? Jag tror inte att jag skrivit några som kan klassas som sådana men säker kan jag ju inte vara? Dock har jag alltid haft svårt för att gråta, jag har alltid haft mycket lättare för att vara spydig, ironisk, skämtsam osv.

Naturligtvis är covid-19 och pandemin runt om i världen något hemskt och det är inte alls märkligt om den frakallar starka känslor, ja, till och med gråtinlägg!
Citera
2020-09-28, 22:14
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov

Citat:
ok. Du har uppenbarligen mer info än jag har.

Var har du hämtat din info? Några bra länkar/källor?

Mitten på december till Wuhan lockdown var väl en månad?

Never mind jag hittade själv nåt här
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kina-dolde-coronautbrottet-morkningen-dag-for-dag/

ok. Beror på hur man räknar.

1,5 månader blir det ca mellan datum.

30/12 började det komma ut på WeChat så då lär västvärlden blivit informerad via underrättelsekanaler gissar jag.
Citera
2020-09-28, 22:14
Medlem
Död o återfödds avatar
.
Någon som har siffror på antalet döda igår/idag i coovid?

Brukade ligga på 100 per dygn...
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-09-28 kl. 22:17.
Citera
2020-09-28, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Har du en länk? Jag skulle framförallt vilja se om de tittat på olika åldrar. Där jag bor så verkar högstadieeleverna ha varit smittdrivande, men det finns inte alls särskilt många fall bland mindre barn.

Det var i en dansk tidning. Fanns ingen länk till rapporten.
Citera
2020-09-28, 22:23
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.
Någon som har siffror på antalet döda igår/idag i coovid?

Brukade ligga på 100 per dygn...
Vet inte om det rapporterats något idag, men rullande 7-dagars medelvärde verkar ligga ganska stabilt på 2-3, så det känns ju hoppfullt.

Kanske kan regeringen lyssna på Folkhälsomyndigheten och höja gränsen för sammankomster till 500 pers snart.
Citera
2020-09-28, 22:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Har du en länk? Jag skulle framförallt vilja se om de tittat på olika åldrar. Där jag bor så verkar högstadieeleverna ha varit smittdrivande, men det finns inte alls särskilt många fall bland mindre barn.
Ja, det är ju lte märkligt att 10-29-åringar står för 50% av smittspridningen i Danmark just nu?
Citera
2020-09-28, 22:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Lokalt togs besluten och så brukar Sverige fungera. Som notering gick FHM ut med att inte besöka äldreboenden den 10 mars.

Staffanstorps kommun började med åtgärder redan den 28 februari:

https://staffanstorp.se/wp-content/uploads/2020/02/Delegationsbeslut-ordf%C3%B6randebeslut-med-anledning-av-smittorisk-2020-KS-153-1.pdf
Citera
2020-09-28, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det är ju lte märkligt att 10-29-åringar står för 50% av smittspridningen i Danmark just nu?

Är det så jättemärkligt? De verkar smittas på fester etc. De har väl tröttnat på att ha tråkigt och vem sitter och håller 2 meter på fest?
Citera
2020-09-28, 22:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
"FHM underskattade kanske virusets spridning och smittsamhet i början av året. Visst."

Det räckte väl?

Det var ju grunden för hela händelseutvecklingen under våren.
Ja, att de underskattade virusets spridning och smittsamhet har ju varit avgörande för dess utveckling. De antog att de hade att göra med ett virus som uppförde sig som en vanlig influensa och agerade därefter. Vansinne.
Citera
2020-09-28, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Du har rätt i att det blir lite motsägelsefullt. Frågan är vad som är innebörden av eget ansvar, och vad man vill uppnå genom att ta eget ansvar.

Jag tänker på den smittspridningskurva som Folkhälsomyndigheten har visat för svenska folket. Budskapet har hela tiden varit "platta till kurvan", inte "stampa ner kurvan". Smittspridningskurvan illustrerar Folkhälsomyndighetens oundviklighets-filosofi. Vi har fått höra "arean under kurvan är konstant". Arean under kurvan motsvarar hur många människor som infekteras av sjukdom. Oundviklighets-tanken är mycket tydlig.

När svenskarna uttalar sig om eget ansvar, så är det alltså inte med syftet att stoppa epidemin; eftersom epidemin ändå anses vara oundviklig. Syftet med det egna ansvaret, är enbart att fördröja smittspridningen.

På så sätt förenas eget ansvar och uppgivenhet, trots att dom kan framstå som oförenliga.

Jag tänker inte ens försöka visa upp egna data. Anledningen till att jag reagerade, är att jag är allergisk mot feminism. Jag har tidigare protesterat när skribenten "Virvelbagg" har tillgripit feministisk retorik. Eftersom jag tror på jämställdhet, så protesterar jag även mot män som använder feministisk retorik för att förnedra kvinnor. Med feministisk retorik, så menar jag att du, angrep "KnackeredVonAnka"s könstillhörighet, istället för att nöja dig med att invända mot inläggets innehåll.

Nu kan "AusnahmeMensch" enkelt visa sin ärlighet, genom att hänvisa till inlägget där "KnackeredVonAnka" uppmanar läsarna att googla Ivor Cummins.

"AusnahmeMensch" kan gärna få hänvisa till ett exempel på "gråtinlägg", så att vi alla kan se vad som menas. (Ifall "KnackeredVonAnka" har postat "gråtinlägg", så är det inte någonting som behöver kritiseras. Covid-19 är en fråga som väcker starka känslor, och det bör få vara tillåtet att uttrycka dessa starka känslor.)

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej, Norge etc hade inte någon speciellt annorlunda influensasäsong jämfört med Sverige. Du postar fake news.

”Men ska det jämföras vill statsepidemiolog Anders Tegnell göra det själv. I fredagens DN-intervju lanserade han en ny förklaring till att svensk statistik ser så illa ut: ”de som hade en hög influensadödlighet, som Norge, under de sista två vintrarna, de har ganska låg covid-dödlighet”.

För Tegnell tycks allt som talar för hans egen coronastrategi vara korrekta uppgifter, medan höga dödstal är att hänföra till ren otur.
Som teori betraktad är antagandet inte orimligt. Om färre än vanligt av de skröpligaste dör i influensa kan fler senare falla offer för ett elakare virus.

Riktigt vad Tegnell grundar sitt resonemang på är tyvärr dunkelt. Norges smittskyddsdirektör Frode Forland kliar sig i huvudet: ”vi kan inte se att det är särskilt höga dödstal under de senaste åren knutet till influensa i Norge”. Finlands hälsosäkerhetschef Mika Salminen tror inte heller att ”skillnaden mellan Finland och Sverige hänger på det”.

SvD letade hos Eurostat och hittade inget som tydde på att Sverige drabbats lindrigare av influensan förra vintern än grannarna. Tegnell backade lite, men vidhöll påståendet och sa att Eurostats siffror inte var nog precisa.”

https://www.dn.se/ledare/tegnells-stickspar-om-influensan-leder-inte-sverige-vidare/

Angående dåren Ivo Cummins video:

”Anders Tegnell hänvisar till ett Youtube-klipp av debattören Ivor Cummins och en ogranskad studie när han diskuterar svensk coronadödlighet.

– Det är bara att googla på Ivor Cummins så förstår man att han inte är någon trovärdig källa, säger Daniel Berglind, folkhälsoforskare på Karolinska institutet.

https://www.dn.se/sverige/darfor-hanvisar-tegnell-till-ifragasatt-youtube-klipp/

Jag får alltså en källa från kvinnan där det främsta argumentet mot Ivor Cummins data från denne Daniel Berglund är att jag ska googla hans namn. Inte ett enda försök att själv presentera den datan som enligt dem själva är korrekt.

Gråtinlägg ser du dag in och dag ut. Om du inte ser det kan jag inte hjälpa dig Onkel.

Och jag googlade Ivor Cummins och kom fram till att det är en väldigt intelligent man med en tung meritlista och således väldigt trovärdig. Uppmanar alla att göra det och bilda sin egna uppfattning istället för att lyssna på känslostyrda kvinnor och ”Daniel Berglund” från karolinska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in