2020-09-28, 21:36
Medlem
Knastrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Vad fan sysslar Discovery med...?

Hålet är bara metern över svetsskarven till "lådan" med fenstabilisatorn i som fälls ut vid grov sjö. Det finns det inget nämnt om. Den svetsades in samma år som hon sjönk. Närbilder påvisar brott vid svetspunkter där plåtskarvarna möts, se speciellt ventilen. Höger skarv på "lådan" sammanfaller alltså med den sektionsskarv som går uppåt. Jag kan inte se något som gett intryck av påkörning utifrån.
Däremot fullt möjligt att när båten lägger sig på styrbords sida mot botten, så trycks fenstabilisatorn med låda in mot båten pga dess vikt, vilket kan få sektionsskarven att släppa pga det extrema trycket.

Den här skadan kan alltså ha kommit till senare med tidens tand, jag hade tagit närbilder på brottyta och helt tagit prover för att avgöra när denna sektion brast.

https://ibb.co/8xLr83Z

Eftersom fenstabilisatorn fälls framåt i färdriktningen för att fällas in, finns också möjligheten att "något" stort slog i fenstabilisatorn som då trycks bakåt där då antingen jackscrew och infästningar går av, eller så kan ev "lådans" svetsfogar släppa, eller i worst case, delar av den sektion som lådan satt i följa med en bit = metallbrott.

Detta är en ganska bra förklaring. Din mamma måste dock bli besviken över att det första vettiga du skrivit är stulet rakt av ifrån någon annans inlägg utan någon kommentar från dig.
(FB) M/S Estonias förlisning
Citera
2020-09-28, 21:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
SVT är ju regeringens hantlangare för propaganda, ta bara när jag startade tråden då var det SWEBBTV som anade att detta var något stort och de fick rätt, litar 100% mer på dessa i etern då de faktiskt VILL göra något åt saker och ting och knivskarpt analyserar det som felar i samhället.
Tips: kolla lördagsintrvju nr 30 med Stefan Torsell på swebbtv. Han hade rätt redan för tre år sedan!
Citera
2020-09-28, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Flera skribenter har skrivit till dig och länkat till riktiga experter som räknat på att bogvisiret inte kunnat orsaka hålet på skrovet, alltså inte experter som kallar sig hemorojdbiff anonymt på nätet och skriver som en medelmåtta. Och du vill ändå att vi ska tro på dig? Du gör nog bäst i att hålla tyst i fortsättningen.

Har då inte sett någon länk på bevis att bogvisiret INTE skulle kunna förorsaka ett hål....
Och anonym är väl du också? Förstår inte vad det skulle Ha med saken att göra.
Jag är inte 100 på att det är BV som förorsakat hålet
Men jag är 100% säker på att det inte är en mina eller kollision med U-båt som Ni tror
Citera
2020-09-28, 21:39
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
För någon vecka sen hade du en olycka med en viss Finlandsfärja som gick på en flytboj och slog hål på skrovet va det bara ljug?? Kanske en ubåt???

En flytboj är väl fast förankrad? Inget du hittar mitt mellan Tallinn och Stockholm.
Citera
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Hittills den mest logiska förklaringen: (FB) M/S Estonias förlisning

Inte för att jag är någon expert, men om fenstabilisatorn var placerad vid det här hålet så har vi att göra med ett västgötaklimax av episka proportioner.

Ungefär -- man ser ett S på den filmade bilden, detta S är S:et i "ESTLINE" på sidan av båten.

Men S:et sitter mycket högre än stabilisatorn (som förstås är under vattenlinjen).

Att Estonia körde på en ubåt som tryckte in stabilisatorn har varit en teori. Frågan är hur stor kraft som behövs om stabilisatorn dunkar i en fullastad flytande container, tex, och momentarmen gör resten och trycket in skrovplåtarna? Det skulle förklara hela haveriet, utan fantasier om ubåtar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Fenan är intressant då den svetsades dit i efterhand... En kompis som ofta åkte med Estonia påstår att det ofta var vatten vid poolen/bastun då det läckte in från området runt den dåligt svetsade lådan till fenan.

På filmen som har visats hängde en handduk i hålet så det är mycket möjligt att det var poolen som låg innanför.
Men hur lossnade bogvisiret i så fall? Kan det ha varit en följdeffekt av att fartyget hade börjat sjunka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oljeflacken
Instämmer att det absolut låter gångbart.

Men då undrar jag hur stor är chansen att samtliga experter under alla dessa år förbisett något så basalt?

Är det inte lätt att kolla upp det då. Ska det inte finnas en på motsvarande sida?
Citera
2020-09-28, 21:41
Medlem
Illustration av stabilisatorkonstruktionen.
http://heiwaco.com/punkt223.htm
Citera
2020-09-28, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 39-101
Men det förklarar ju fortfarande inte hur Estonia sjönk så snabbt och på det sättet det gjorde.

Hon skulle ha slagit runt och varit flytande i ev dagar. Som andra liknande katastrofer.

Men nu var hon borta på en timme. Vilket påvisar att något annat har hänt. Som att ett hål uppstått på ett olägligt ställe i skrovet.

Sen kan man ju dra det hela vidare, bogvisiret föll av pga av utmattning i metallen, vilket föranleder att hon kolliderar med ett annat fartyg eller ubåt? Vilket leder till hålet som nu anträffats.
När hon la sig på sidan brast alla stora fönster där och hela överbyggnaden trapphusen neråt i fartyget vattenfylldes snabbt.
Hon väger 7000 ton med last och allt..finns inte en chans att dom luftfickorna som var i nedre delen av fartyget kan hålla allt detta flytande.
Dubbelbotten är full med bunker och ballastvatten
Maskinrummet vatten fylldes genom ventilations systemet..inte många större urtymmen kvar...alla nedre hyttutrymmen svämmade över via trapphusen.
Hade detta varit en ordinär lastbåt hade ingen brytt sig utom anhöriga till besättningen.
passagerarefartyg så blir det snack om bomber och ubåtar..
Varför är det aldrig dessa teorier när lastfartyg går under i hårt väder.
Citera
2020-09-28, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Outofmilk
Snyggt uträknat! Det hade jag aldrig orkat/klarat

55 knop är inte orimligt för en torped visserligen, har inte hundra koll på utländsk modeller men vid snabb googling hittade jag detta;

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Type_65_torpedo

Detta kanske är en helt orimlig teori egentligen, men med tanke på vad andra slänger ur sig så kanske den passar in. Torpeder behöver inte alltid explodera.

Shkval kan gå upp imot 200knop
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
En flytboj är väl fast förankrad? Inget du hittar mitt mellan Tallinn och Stockholm.

Det var ett svar till tjommen som påstod att inget föremål kunde göra hål i skrovet, alltså en jämförelse
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Trams. Glöm U-båt nu.
Det troliga är att något tungt på bildäck/lastdäck slitit sig i det hårda vädret och börjat fara runt i fartyget och därmed orsakat haveriet. Det kan naturligtvis ha varit något hemligt militärt gods ombord.
Men jag tror inte på någon yttre orsak till katastrofen.

Det där är även det avhandlat -95. Bilar o containerlast packas väldigt tätt o lastbilarna har klossar vid däcken o surras enligt protokoll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in