2020-09-28, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo77
Bevismaterialet för bogvisirets hydralik slängdes i havet igen av haverikommisionens utredare B-rje Stenstr-m. Bl.a. bulten till atlantlåsets som var för tungt för deras båt 😂 Händelseförloppet kan bara inte gått till som utredarna påstår.

Jag tror inte alls på bogvisirhistorien, men det kan oavsett vad inte varit enda anledningen till förlisningen. Vet någon hur långt skeppet bogvisiret hittades? Har läst att det hittades en bit väster om fartyget, d.v.s. framför fartyget ej bakom, men hittar inte den officiella platsen.

Du måste vara totalt oinsatta hur ett fartyg beter sig i för hög fart och hög sjö ! Du har inte en aning om vilka krafter som uppstår, och varit på ett fartyg i full storm ! Fartyget fick in vatten på huvuddäck varvid fria vätskeytor uppstod, som i sin tur gjorde att fartyget fick slagsida väldigt fort.
Citera
2020-09-28, 16:40
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Bogvisiret lossnade när Estonia krockade med ubåten. Förmodligen.
Trams. Glöm U-båt nu.
Det troliga är att något tungt på bildäck/lastdäck slitit sig i det hårda vädret och börjat fara runt i fartyget och därmed orsakat haveriet. Det kan naturligtvis ha varit något hemligt militärt gods ombord.
Men jag tror inte på någon yttre orsak till katastrofen.
Citera
2020-09-28, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Normalsaltatsocker
Nej faktiskt inte eftersom ” stöldgods” inte föll under dåvarande varusmugglingslagen
Smuggling kan det bara bli om det förs in i sverige utan tillstånd.
Tillståndsplikt omfattar bara privatpersoner

Du verkar vara lite enkelspårig.

Lycka till med det.
Citera
2020-09-28, 16:43
Medlem
Olyckan i sig har jag inga åsikter om, kan ha varit stormen som orsakade, det sjuka är vad svenska regeringen gjorde efteråt med alla försök att dölja och förbjuda. Det är då man vet att massor av döda hundar ligger begravna
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Börjar bli förvirrat nu med teorierna.

Man kan inte ens bestämma sig för om hålets kanter buktar in i båten eller ut från båten!

Nu är det någon virrpanna på Swebb-TV som sa att han trodde att man "staten" hade gjort ett falskt hål för att mörka det riktiga hålet...
Citera
Medlem
Pengabingens avatar
Jag minns filmen när de gick in och utforskade estonia det var väl ett par brittiska dykare som anlitades av staten, det var rentav vidrigt och köttbitar från liken flög runt överallt har för mig att den var kraftigt censurerad då det borde påträffats kroppar, någon som kommer ihåg filmen? Finns nog på youtube, Idag torde det endast finnas kvar skelettdelar som med dna borde få en begravning om så önskas av de efterlevande vid en eventuell bärgning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Nu har du repeterat samma sak ett antal gånger men varje gång glömmer du att berätta
att rampen bakom bogvisiret fortfarande satt på plats och hindrade "havet" från att skölja in på däck.

Svenska militära dykare säger ju själva att de inte kom in på bildäck den vägen för rampen satt fortfarande kvar.

Att det kom in enorma mängder vatten i fartyget den vägen är vederlagt både tekniskt och av överlevande vittnen. Att rampen var öppen mot havet i anslutning till det att bogvisiret lossnade helt och föll av är också klarlagt då kolvar, gångjärn och vajrar till rampen är helt separerade vilket är noggrant dokumenterat av bland annat Finska marinens dykare (men det vill ni foliehattar få till att någon varit där efteråt och brutit för annars faller teorin om att fartyget sjönk av en KONSPIRATORISK anledning). Om rampen förblivit stängd under haveriet hade den inte slitit loss gångjärn och låsbultar heller. Om du tvivlar kan du ju testa med en dörr hemma och se hur det skulle kunna gå till.

Att rampen inte var helt öppen när fartyget låg på botten och dykning skedde var där har troligen med fartygets färd till botten att göra (knappast märkligt om den i princip hängde fritt).

Inledningsvis trängde det in vatten mellan rampen och skotten, mest troligt mellan den tidpunkten visiret började slå och innan dess att det lossnade helt och havererade rampen helt. Det finns en vittnesskildring där man via monitor observerade vatten forsa in kring kanterna (rampen var/är inte ens vattentät utan endast väderskyddad). När visiret väl lossnade helt så slog det sönder infästningen för rampen (de tidigare dokumenterade skadorna) och från det ögonblicket var fartyget i princip förlorat.
Citera
Medlem
RAzakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, det är mycket märkligt. Var han diplomat, fick för mig att han var lastbilschaffis.

Nåväl Estonia ligger vilar ju på syrbords sida på botten (det håll som hon fick slagsida åt direkt). Så dessa filmade hål kan endast vara på babordsidan, vänster sida. Väl?

Detta är i och för sig den sida som de flesta tog sig ut på.

Edit: Läste här att hålet är på styrbordssidan
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/09/28/ny-dokumentarfilm-visar-hal-i-skrovet-pa-estonia

Hur kan det vara det, när båten ligger så här
https://legalscandal.info/estonia_vraket.jpg

Det är väl en av anledningarna till att det inte upptäckts tidigare, att det låg mot botten. Nu verkar ju ha Estonia ha flyttat sig så pass att det syns.
Citera
2020-09-28, 16:44
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Bogvisiret står uppställt som ett minnesmärke. Du kan själv åka dit och inspektera. Det är inte alls intryckt. Det där med "UFO" var ett skämt.

Gångjärnsöronen och låsanordningarna är sönderslitna. Själva visiret har inga skador alls, eller endast marginella skador.
Citera
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, det är mycket märkligt. Var han diplomat, fick för mig att han var lastbilschaffis.

Nåväl Estonia ligger vilar ju på syrbords sida på botten (det håll som hon fick slagsida åt direkt). Så dessa filmade hål kan endast vara på babordsidan, vänster sida. Väl?

Detta är i och för sig den sida som de flesta tog sig ut på.

Edit: Läste här att hålet är på styrbordssidan
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/09/28/ny-dokumentarfilm-visar-hal-i-skrovet-pa-estonia

Hur kan det vara det, när båten ligger så här
https://legalscandal.info/estonia_vraket.jpg
Enligt uppgift ska hon ligga på sidan 120 grader, dvs mer upp och ned än på sidan.
Citera
Medlem
Whitfieldss avatar
teorierna om hemliga transporter känns långsökta eftersom det aldrig går att få folk att hålla en hemlighet. Har någon hört att tre personer kunnat hålla en hemlighet?
Citera
2020-09-28, 16:45
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knastras
Så det är bara en fråga om att du är efterbliven och vägrar kalla det smuggling, men det har börjat sjunka in i din tröga skalle att de faktiskt fraktat militärt materiel på båten. Har jag förstått dig rätt?

Det första, att kalla det smuggling, är enligt mig en rimlig beskrivning då det skett i det dolda p.g.a. att det finns något som kallas försvarshemligheter. För efterblivna som dig antar jag att det behöver förtydligas. Det är alltså när man t.ex. gör något eller har något som man inte vill att andra ska känna till för att det skulle kunna påverka ens försvarsförmåga t.ex om det blev allmänt känt. Detta har inte skett öppet med tillstånd utan det har hållits hemligt. Om färjan på vilken detta material transporterats inte fått veta något om denna last är det ytterligare ett gott skäl att kalla det smuggling då de säkert inte skulle velat riskera sina passagerare utan att få bra betalt för det.

Är det så att det fortfarande inte sjunkit in i din tröga skalle att de fraktade militärt materiel på båten ens så kan jag bara beklaga och fortsätta försörja dig livet ut med mina surt betalade skatter antar jag, medan du går runt och samla burkar.

Ditt riksmongo. Du tror säkert att svensk polis behöver ett papper vid husrannsakan utställt av en federal domare.
Smuggling är ett brott mot varusmugglingslagen inget annat. Att det fraktade materiel är fortfarande inte smuggling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in