2020-09-28, 18:37
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
4 nya döda i Norge idag. Kan tyckas oroväckande, men om man ser större, 1300 fall i Norge 1-28 augusti. Dödligheten rapportoreras inom en månad, i vart fall i Sverige, sannolikt gör Norge liknande. Under perioden 1-28 september har Norge 10 dödsfall, alltså mindre än promille av bekräftade fall. Dödligheten är verkligen snorlåg just nu. I våras måste den varit högre, annars hade Sverige och många andra länder i Europa haft flockimmunitet med råge.
Jag läste att i Schweiz så hade dödligheten minskat med 50% för patienter under 70 år och med 70% för patienter över 70 år från perioden före och efter 1 juni i år. Så att minska smittspridningen initialt för att bättre kunna förbereda sig och erhålla mer kunskap om hur man behandlar patienterna är onekligen en stor fördel i det avseendet.
Citera
2020-09-28, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag vet att man fortsatte smittspåra i Skåne samt att de införde besöksförbut tidigare. Det räcker så, något annat har inte jag påstått? Du får vända dig till användaren som sa att det var många åtgärder man vidtagit.

Jag har en känsla av att smittspårningen gör störst skillnad.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Detta är bara början, tyvärr. Skolor driver smittan anser jag:

”Coronautbrott på Mälardalens högskola – efter studentfest
UPPDATERAD IDAG 16:35PUBLICERAD IDAG 15:33
31 studenter inom ekonomiområdet på Mälardalens högskola har bekräftats smittade av coronaviruset. Det efter ett större utbrott på en studentfest i Västerås.
Med anledning av coronautbrottet har högskolan tillsammans med smittskyddsenheten i Västerås beslutat att samtliga berörda studenter ska övergå till enbart distansundervisning under de närmaste två veckorna, det för att isolera smittutbrottet och minska risken för vidare spridning.

Smittskyddsläkaren rekommenderar nu alla som deltagit i festen att stanna hemma och hålla avstånd till andra människor under två veckor. Även de som inte deltagit, men träffat andra som gjort det, uppmanas att stanna hemma och hålla distans till andra människor.”

svt.se
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-28 kl. 18:55.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag vet att man fortsatte smittspåra i Skåne samt att de införde besöksförbut tidigare. Det räcker så, något annat har inte jag påstått? Du får vända dig till användaren som sa att det var många åtgärder man vidtagit.

Staffanstorps kommun uppmanade tidigt att alla som varit på sportlovsresa och kände sig minsta krassliga skulle stanna hemma i 14 dagar. De stängde också äldreboendena tidigt samt såg till att personalen inte sprang mellan olika boende, det var samma folk hela tiden. Det fungerade prima till för någon månad sen då de klantade sig och fick in smittan på ett boende.
Citera
2020-09-28, 18:39
Medlem
Citat:
Nej, tror inte du har påstått något annat.

Min fråga handlade mest om att det är intressant att veta mer, inte om att ifrågasätta.
Citera
2020-09-28, 18:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag har en känsla av att smittspårningen gör störst skillnad.
Ja, så kan det nog vara, då får man ju tag på dem utan symptom också.
Citera
2020-09-28, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag läste att i Schweiz så hade dödligheten minskat med 50% för patienter under 70 år och med 70% för patienter över 70 år från perioden före och efter 1 juni i år. Så att minska smittspridningen initialt för att bättre kunna förbereda sig och erhålla mer kunskap om hur man behandlar patienterna är onekligen en stor fördel i det avseendet.

Dödligheten har definitivt minskat, mitt inlägg var dock tyvärr helt felräknat, och har tagit bort det. Men siffror från t.ex. Belgien vittnar om mycket låg dödlighet.
Citera
2020-09-28, 18:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Staffanstorps kommun uppmanade tidigt att alla som varit på sportlovsresa och kände sig minsta krassliga skulle stanna hemma i 14 dagar. De stängde också äldreboendena tidigt samt såg till att personalen inte sprang mellan olika boende, det var samma folk hela tiden. Det fungerade prima till för någon månad sen då de klantade sig och fick in smittan på ett boende.
Tack! De stängde väl gymnasiet också där? Jag kom inte ihåg var det var och därför ville jag inte skriva det, jag märker att vissa gillar att hoppa på mig.

Det beror nog på att jag ger intryck av att vara arrogant ibland och dessutom är jag ju kvinna, lol.
Citera
2020-09-28, 18:42
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Finnarna har helt enkelt högre IQ än svenskarna. Det ser man ju bland annat i skolan, samt i den där artikeln där alla teaterbesökarna har munskydd på sig.

Jag tror förvisso många svenskar är så pass intelligenta att om man plötsligt drog ner en luva över ögonen - och förde dem till ett av dessa länder som har lyckats med att begränsa spridningen, för att sen rycka luvan, då skulle nog dom flesta Svenskar observera och konstatera "oj, alla personer använder ju munskydd här- och därför är det ju inte en massa viruspartiklar som flyger runt i luften - och därför skyddar ju alla varandra genom att samarbeta. Jag tar också på mig munskydd - det tjänar vi ju alla på."

I Sverige finns det ju dock en stor grupp av människor med väldigt låg intelligens som inte kan se detta. "Det är minsann ingen som ska säga till mig att ha munskydd!" . Och sen rationaliseras deras IQ-befriade inställning med goddag herr yxskaftargumentet "munskydd skyddar ju inte mig från att bli smittad".

Det är liksom lite av en flugornas ö:situation. Länder som Finland, Korea, Taiwan osv. klarar av att organisera sig. Länder som Sverige faller i kaos. I den här liknelsen blir Anders Tegnell karaktären Jack som bestämmer sig för att vi ska förstöra snäckan (munskydden / vi ska inte samarbeta) och blir då påhejad av den svenska befolkningen.

Ja jag har lärt mig mycket detta året

jag ända in i själen

hade velat slippa.
Citera
2020-09-28, 18:45
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Malaria dödar varje år. Men inga trådar skrivs om det här på Flashback, undrar varför?

Citat:
Om du funderar lite extra kanske du kommer på det?

Ja herregud
Citera
2020-09-28, 18:45
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Nej, tror inte du har påstått något annat.

Min fråga handlade mest om att det är intressant att veta mer, inte om att ifrågasätta.

Jag förstår och håller med. Nedan kan du läsa hur de gjorde i Staffanstorp, jag har för mig att de även stängde gymnasiet för att senare öppna det för att sedan införa distansundervisning.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Citera
2020-09-28, 18:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Tack! De stängde väl gymnasiet också där? Jag kom inte ihåg var det var och därför ville jag inte skriva det, jag märker att vissa gillar att hoppa på mig.

Det beror nog på att jag ger intryck av att vara arrogant ibland och dessutom är jag ju kvinna, lol.

Har inget minne av det men här är en länk med ytterligare åtgärder de tog:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/staffanstorp-stanger-allt-utom-skola-och-omsorg

Citat:
Staffanstorp stänger allt utom skola och omsorg
UPPDATERAD 12 MARS 2020PUBLICERAD 12 MARS 2020
Fysiska möten ersätts med digitala och besöksförbud är redan införda på äldreboenden. Nu stänger Staffanstorps kommun dessutom ner alla kommunala verksamheter förutom skola och omsorg – en hållning som påminner om den i Danmark.

– Jag anser att det är bättre att vara mer försiktig än att agera för sent, skriver kommunstyrelsens ordförande Christian Sonesson (M) på kommunens hemsida.

Resoluta åtgärder, inget FHM-flum!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in