2020-09-28, 18:25
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Du fattar visst inte vad "platta till kurvan" betyder.

De där graferna visar ju just vilka länder som var bäst på att inte platta till kurvan och därmed fick snabba höga toppar (och därmed snabba fall efter det)

Den tillplattade kurvan som Tegnell brukade förevisa varje dag under våren, har aldrig existerat, annat än mentalt.
Citera
2020-09-28, 18:25
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om jag ställer frågan kring hur stor andel av de med förkylningssymptom har covid-19, hur bedömer du då smittsamheten av covid-19 i jämförelse med vanlig förkylning? Högre, lägre eller ungefär samma?

Det finns flera studier om R-tal R0 Basic Reproduction Number för Sars-Cov-2,

här är en från augusti 2020

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7438206/

det finns säkert för Common Cold också kan du jämföra själv.
Citera
2020-09-28, 18:26
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Kollar man med Sverige går det bra i Danmark
Sverige har 5880 döda
Danmark har 649 döda
Sverige har alltså 9 gånger mer döda Danmark
Sverige har 90232 fall
Danmark har 27072 fall
Sverige har alltså över 3 gånger mer fall än Danmark samtidigt som Danmark testat över 4 gånger mer än Sverige!

Danmark testar förresten nästan mest i världen förutom monaco, färöarna osv
https://i.imgur.com/eRUg4h5.png

Du "glömde" att nämna antalet sjukhusfall, Vårdade på iva och antalet som ligger i respirator. Tar man hänsyn till den mindre folkmängden i Danmark jämfört med Sverige ser det inte bra ut för danskarna, för det visar att det ökade antalet positiva test inte bara beror på att unga med lindriga/inga symptom samt de med bara virusrester ifrån en tidigare infektion testas positivt.
Citera
2020-09-28, 18:28
Medlem
EDIT: Helt fel, räknade som en kratta.
Senast redigerad av jenlov 2020-09-28 kl. 18:39.
Citera
2020-09-28, 18:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Folk är naiva. Viruset finns typ överallt. Det kommer inte att dö ut. Länder som har få döda för att de stängt igen är idiotiska. Att bromsa smittspridningen för att inte sjukhusen ska bli överfulla är en sak, men i det här läget? Munskydd, karantän och jobba hemifrån. Vad fan pratar ni om? I princip alla kommer att utsättas för viruset förr eller senare, varför dra ut på det? Det finns inte något som tyder på något annat. Går ni och hoppas på vaccin? Inget som i dagsläget tyder på att det får särskilt bra på den fronten och det kommer säkerligen dröja åratal om det blir något med bra och lång verkningsgrad. Eller tror ni att viruset ska bli mildare? Det har begränsade ramar att mutera inom och det visste man för 6mån sedan. Nu, 6 mån senare så finns heller inga indikationer på att det blivit mildare. På sikt kommer det vara skillnader länder emellan men bara för att vissa grupper har bättre immunförsvar.

Novavax producerade 4 gånger fler antikroppar än "naturlig" infektion. Så finns tydliga indikationer på att vaccin kan ge bättre immunitet än genomgången sjukdom. Resultaten från fas 3 kommer ju komma innan året är slut för flera vaccin och då får vi siffror på effektiviteten.

"The best responses came from volunteers who received two injections of Novavax’s vaccine three weeks apart, plus an adjuvant meant to boost its effects. After 35 days, those participants had neutralizing antibody levels that, on average, were roughly four times higher than what was seen in a group of 32 patients who had recovered from the disease."
Citera
2020-09-28, 18:29
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det stämmer att FHM verkar ha legat hyffsat rätt vad beträffar dödligheten, men dom tycks helt ha missbedömt hur smittsamt viruset är (eller inte är). Det går uppenbarligen att få stopp på viruset nästan helt. Vi skulle ha tagit det lugnare och tittat på andra länder för att lära oss, istället för att arrogant dra förhastade slutsatser.

Sverige kommer ses som ett misslyckande - det är jag övertygad om. Det är inte ok att avvika från sunt förnuft och försiktighetsprincipen. Vi har i princip varit på resa där busschauffören såg nästan hela delen av vägen efter backkrönet, men inte hela. Han lade sig ändå i fel körfält och började köra om. Det hade kunnat komma möte med en tankbil och blivit katastrof.

Man kommer jämföra vår dödlighet med grannländernas och konstatera att det dog 5-10ggr fler personer här, på grund av vår dåliga hantering. I det långa loppet tror jag även att den svenska ekonomin klarar sig sämre, nu när bilden av Sverige fått sig ännu en törn.

Så vi kommer fram till destinationen i sämre skick än våra grannländer och efter en onödig vansinnesomkörning som vi inte tjänade någon tid på alls. Dessutom dog en massa äldre passagerare i den svenska bussen på grund av den onödigt vårdslösa körningen.

Ja man ska ha klar sikt när man kör om,

speciellt om man har ansvar för passagerare,

men också för medtrafikanterna.

De är när man tar chanser som olyckan kan va framme.
Citera
2020-09-28, 18:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Citera rätt så slipper du bli rättad.
Mitt inlägg var inget citat, lol.
Citera
2020-09-28, 18:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Påståendet var att massor av åtgärder och restriktioner hade införts tidigt i Skåne som inte då hade rekommenderats av FHM (det var visserligen inte du som framförde detta, men det var en fråga om vilka dessa åtgärder var som du svarade på). Du svarade då att många fortsatte att smittspåra långt efter att FHM gått ut och sagt att detta var meningslöst och eventuellt att besöksförbud på äldreboenden infördes innan FHM gick ut med detta.

Vad jag förstår av ditt svar har dina googlingar, liksom mina, inte gett något stöd för detta? (Att tex utse en stabsgrupp kan jag nog inte tycka är en så stor skillnad gentemot andra regioner att det sticker ut)

Jag vet att man fortsatte smittspåra i Skåne samt att de införde besöksförbut tidigare. Det räcker så, något annat har inte jag påstått? Du får vända dig till användaren som sa att det var många åtgärder man vidtagit.
Citera
2020-09-28, 18:33
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Nej, dom gjorde en felaktig bedömning av virusets egenskaper - dom missbedömde hur viruset sprider sig och drog felaktigt slutsatsen att det skulle bli omöjligt att bromsa ner spridningen tills dess att ett vaccin anländer.

Du kan tänka dig den kognitiva dissonansen och småpaniken som började sprida sig i FHMs korridorer när det började komma in rapporter om länder i andra delar av världen där man lyckades få ner antal fall till mycket låga nivåer, och där det senare visade sig att dessa ekonomier klarade sig bättre än den svenska.

Det har varit tunt med visselblåsare från svenska myndigheter FHM MSB och Socialstyrelsen

allt har skötts på bästa sätt

ska man tolka det så?
Citera
2020-09-28, 18:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
"Munbindor"* i Oslos kollektivtrafik. Kommer knappas att minska smittspridningen, annat än, i bästa fall, på yttersta marginalen. Har ej fungerat vare sig i Danmark eller Finland, för att inte tala om Spanien, Frankrike och UK.

https://omni.se/a/qAnl2E

* Det heter faktiskt så på norska.
Citera
2020-09-28, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Betydligt bättre om man skickat hem samtliga ifrån kontoret och låtit dem jobba hemifrån. Kan inte vara speciellt svårt för ett företag som Ericsson.
Jag antar att det är på Ericsson som på mitt jobb, folk börjar tappa tempo pga att de inte träffas fysiskt. Att springa på någon i korridoren eller vid kaffemaskinen är extremt produktivt i längden.

På mitt jobb är det många fler på kontoret nu än för bara två veckor sedan.

Sedan behövs en del personer på plats också (Bland annat för att sköta datorer, labb mm).
Citera
2020-09-28, 18:37
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag förstår faktiskt inte riktigt denna diskussion.

Fattar inte någon hur detta hänger ihop?

Det är väl klart som sjutton att majoriteten av smittan sker av pre/asymptomatiska just nu runt omkring i världen!

Eftersom majoriteten av alla människor vet att man skall hålla sig hemma i isolering vid minsta symptom, så vore det väl högst märkligt om dessa isolerade smittade speciellt mycket?!

Någon som anser att det förhåller sig på något annat sätt?

Fantastiskt klarsynt formulerat!

Ja vem sprider viruset när alla som har minsta symptom är hemma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in