Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Om jag inte minns fel så kastade en tjänsteman från Sjöfartsverket bogvisirets Atlantlås (det lås som sittet längst ned på bogvisiret) ut från en helikopter och ned i havet.
Är ganska säker på att tjänstemannen hette Stenmark i efternamn.
Det var oerhört märkligt att göra så. Han lär ha fällt en kommentar i stil med att ”han kunde se att låset inte hade med saken att göra, och då hade man ändå ingen nytta av det.” Så kan man bara inte resonera vid en olycka och en utredning av denna typ.
Det skrevs artiklar om det dagarna efter. Då fanns endast papperstidningar. Nu hittar jag inget när jag googlar.
Den människan, om man nu kan kalla honom det, kallas Börje Stenström. Börje fick inte plats med låsbulten i sin verktygslåda, Börje menade också att låsbulten var för tung och inte kunde fraktas med helikopter. Börje slängde då tillbaks låsbulten i havet, att låsbulten uppenbarligen fick plats på båten och inte var för tung för båten och att båten skulle i land brydde sig Börje inte om.
Går att läsa om bl.a.
här. Där finns också en massa andra märkliga saker svenska staten ägnat sig åt under utredningen.