2020-09-28, 19:14
Medlem
Knastrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Skadan verkar inte komma från en kollision med nått annat fartyg iaf, inte ubåt heller.
Vad finns under lerbottnet?
Tror du att visiret sjönk direkt?

Antagligen hundratals meter lera och sediment. Men vore ju helt klart intressant att kolla efter någon förekomst av stenar öht i området. Även om botten främst består av lera utesluter det ju inte i sig att de ligger en och annan sten utspridda även om de kanske borde begravts.

Jag tror nog att bogvisiret sjönk hyfsat omedelbart. Kan ju bromsats upp av om den fångat lite luft och kanske virvlar runt i turbulensen, men jag tror den sjunkit hyfsat rakt ner omedelbart. Känns långsökt att den skulle haft någon kontakt med båten så långt bak som kring hålet. Att den skulle ha orsakat hålet verkar av alla bedömas som omöjligt.

Varför menar du att skadan inte verkar ha uppkommit genom en kollision med en ubåt?
Citera
2020-09-28, 19:15
Medlem
39-101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaidisten
Självfallet, sanningen är ju att utslitet material kombinerat med dåligt sjömanskap orsakade olyckan.
Detta är sanningen, oavsett vad månglare försöker få folk att tro.

Ja så den den klena se på saken, men den som inte litar blint på något blir tveksam.

Jag är ej konspiratorisk lagd, men har lärt mig tvivla tills sanningen kommer fram. Och detta har jag lärt mig genom livet och ett arbetsliv inom ett spännande arbete som har varit under sekretess.

Så vad dom som bestämmer vill att allmänheten ska veta får dom veta. Även om dom är direkt drabbade.
Citera
2020-09-28, 19:15
Avslutad
Vi hittar på en historia om bogvisiret, alla kommer tro på det,
så tror jag tankarna gick från militärens håll. Att det var ett svenskt militärt misstag skulle ödelägga svenska försvarets trovärdighet totalt och då var man tvungen att begrava fartyget på det sätt man gjorde.
Kan inte släppa tanken på att det ser ut som ett missilhål vilket skulle förklara att man såg något vitt i vattnet.
Citera
2020-09-28, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knastras
Antagligen hundratals meter lera och sediment. Men vore ju helt klart intressant att kolla efter någon förekomst av stenar öht i området. Även om botten främst består av lera utesluter det ju inte i sig att de ligger en och annan sten utspridda även om de kanske borde begravts.

Jag tror nog att bogvisiret sjönk hyfsat omedelbart. Kan ju bromsats upp av om den fångat lite luft och kanske virvlar runt i turbulensen, men jag tror den sjunkit hyfsat rakt ner omedelbart. Känns långsökt att den skulle haft någon kontakt med båten så långt bak som kring hålet. Att den skulle ha orsakat hålet verkar av alla bedömas som omöjligt.

Varför menar du att skadan inte verkar ha uppkommit genom en kollision med en ubåt?
Skulle en ubåt avsiktligen ramma ett skepp i den storleken?
Min tolkning av skadan, av de uppgifterna vi set hittills.
Citera
2020-09-28, 19:17
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaidisten
Det skedde ingen kollision, inget avvikande ljud hördes innan bogvisiret lossnade. Färjan har slagit i en sten i samband att den lägger sig på botten.

"Siiri Same var 25 år och hade jobbat ett år som bokförare på Estonia. Den där natten kastades hon ur sängen i hytten hon delade med en kollega.

- Det kändes som en missil eller ett annat fartyg körde in i sidan på Estonia, berättar hon i dag.

Tillsammans med hyttkamraten lyckades hon slita upp hyttdörren. De bodde midskepps på däck 4. Hon hörde larmet som kallade henne till räddningstationen på däck 7.

- Slagsidan var så kraftig att jag i korridoren ramlade in i en tom hytt. Den var som ett svart hål. Jag föll mot en spegel som krossades. Då fick jag min första fraktur."

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/26/nya-markligheter-i-estoniautredningen-rapporter-och-nodbojar-sparlost-forsvunna
Citera
Medlem
Citat:
Estonia skadan https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ln0xx1/sensationella-fynd-vid-estonia--ett-stort-hal-i-skrovet
vs kollision mellan rysk Parchim-klass ubåtsjaktkorvett på 850 – 950 ton https://twitter.com/Capt_Navy/status/1309845356449071105
vs Ice Rose https://www.marineinsight.com/shipping-news/russian-warship-collides-with-merchant-ship/
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:713902/mmsi:538004733/imo:8311106/vessel:ICE_ROSE

Skulle hellre sätta en femma på att skadan på MS Estonia kommit från antingen bogvisiret eller när den hamnade på botten. Snarare skada av det senare.
Än att den kommit från en kollision med något annat eller liknande.
Med informationen som finns tillgänglig nu.

Tips till er alla, jämför bilderna.
Gör en sökning på "ship collisions" på valfri sökmotor.
Jämför.

Fast detta som jag skrivit kommer nog att drunkna bland alla andra poster i denna tråd.

Skulle det vara en ubåt så är dessa generellt sätt betydligt trubbigare i fören, samt färdas i lägre hastigheter. Dessutom ligger de lägre i vattnet, vet inte hur hållfastigheten varierar över skrovet.

Tycker det är svårt att helt avfärda det utan något bra exempel på på en ubåt i sisådär 1000-tons klassen som råkat ramma ett skepp.
Citera
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Och ingen av alla de som var med ombord på den svenska ubåten som krockade/rammade Estonia har någonsin sagt något ens anonymt på tex Flashback. Inte heller någon av alla de som var med och reparerade ubåten har sagt något trots att de givetvis måste ha förstått vad som hänt.

Kan det hända att det inte hände?

Kan ju varit en Natoubåt? Kan ju också förklara tystnaden på Flashback, inga av de inblandade kan svenska och känner inte till forumet. Det här med ubåtar vet vi ju av historien att de förväxlas. Sverige jagade ubåtar intensivt under 1950-1990 och flygbombade vad man misstänkte var sovjetiska ubåtar, enligt senare material eller bevis har det ju framkommit att flera av dessa antagligen var Natoubåtar i svenska vatten som kränkte vårt territorium. Även om somliga fall säkert också inkluderade sovjetiska ubåtar: Karlskrona 1981.
Citera
2020-09-28, 19:19
Medlem
Citat:
Skadan verkar inte komma från en kollision med nått annat fartyg iaf, inte ubåt heller.
Vad finns under lerbottnet?
Tror du att visiret sjönk direkt?

Ja det tror jag verkligen. Det väger 64 ton. Så nog sjunker den direkt. Finns ingen chans att den flyter bak
Citera
2020-09-28, 19:19
Medlem
Citat:
Estonias hastighet är väl ganska känd?
Den andra hastigheten och massan, kan inte ha varit så stor.

Estonias hastighet relativt sett den som kört in i sidan var typ 0.
Citera
2020-09-28, 19:20
Medlem
En snabb fråga från en lekman, som ni skickliga snabbt kan avhandla: hur avfärdar man att alla upptäckta hål idag inte är utförda av någon av de 'vrakdykare' som besökt skeppet sedan 90-talet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Estonias hastighet relativt sett den som kört in i sidan var typ 0.
exakt.
Citera
Medlem
Knivur-273s avatar
Om gångjärnsöronen och låsöronen för bogvisiret slogs sönder och sprack av den grova sjön, bogvisiret slet sönder de inre portarna som flyttas förut genom en modifiering, så torde det vara en stor skam för Meyer-varvet att erkänna...
Senast redigerad av Knivur-273 2020-09-28 kl. 19:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in