2020-09-28, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Borde vi då inte få likartade signaler från Spanien?

Två länder som borde ha ungefär samma problem med den sociala distanseringen.

Jag är helt övertygad om att det är något annat som påverkar, det kan exempelvis vara solljus (D-vitamin) som jag spekulerade om tidigare. Det kan också vara något annat. Att viruset skulle bli så mycket lindrigare så snabbt på flera platser runt jorden är osannolikt (om inte den lindriga varianten kom in några veckor senare, men innan resandet helt stängde ned - vilket jag också spekulerade om tidigare).

Men om teorin om dubbla stammar redan i våras stämmer så skulle det vara stammen i Italien som var den med hög dödlighet och den vi senare fick från BeNeLux/England (som också kom från Italien från början) som muterat sig lindrigare. Jag vet dock inte om det finns någon koppling mellan RNA och symtombild i några senare studier.
Citera
2020-09-28, 17:10
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Oavsett vad man tycker om FHM, det är tur att dödligheten inte blev värre än vad den är.

Dock tycker jag att det finns mer substans bakom annan kritik mot FHM än just detta. Jag kan förstå att folk stör sig på FHM av olika skäl, och ifrågasätter delar av deras agerande. Men just den låga dödligheten hos viruset har FHM uppskattat väldigt bra redan från början.

T.ex. här modellerade man antalet smittade i Stockholm fram till slutet av april:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/e1c3b83fa24f4d019e4842053ffd8300/estimates-peak-day-infected-during-covid-19-outbreak-stockholm-feb-apr-2020.pdf

FHM undviker ju att prata om dödlighet. Men vem som helst kunde jämföra deras modeller mot bekräftat antal döda för Stockholm på c19.se, och då ser man att de räknar på en dödlighet runt 0.25 procent. Det stämmer väldigt bra med det som andra länder börjar poppa upp och säga nu.
Det stämmer att FHM verkar ha legat hyffsat rätt vad beträffar dödligheten, men dom tycks helt ha missbedömt hur smittsamt viruset är (eller inte är). Det går uppenbarligen att få stopp på viruset nästan helt. Vi skulle ha tagit det lugnare och tittat på andra länder för att lära oss, istället för att arrogant dra förhastade slutsatser.

Sverige kommer ses som ett misslyckande - det är jag övertygad om. Det är inte ok att avvika från sunt förnuft och försiktighetsprincipen. Vi har i princip varit på resa där busschauffören såg nästan hela delen av vägen efter backkrönet, men inte hela. Han lade sig ändå i fel körfält och började köra om. Det hade kunnat komma möte med en tankbil och blivit katastrof.

Man kommer jämföra vår dödlighet med grannländernas och konstatera att det dog 5-10ggr fler personer här, på grund av vår dåliga hantering. I det långa loppet tror jag även att den svenska ekonomin klarar sig sämre, nu när bilden av Sverige fått sig ännu en törn.

Så vi kommer fram till destinationen i sämre skick än våra grannländer och efter en onödig vansinnesomkörning som vi inte tjänade någon tid på alls. Dessutom dog en massa äldre passagerare i den svenska bussen på grund av den onödigt vårdslösa körningen.
Citera
2020-09-28, 17:14
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag är helt övertygad om att det är något annat som påverkar, det kan exempelvis vara solljus (D-vitamin) som jag spekulerade om tidigare. Det kan också vara något annat. Att viruset skulle bli så mycket lindrigare så snabbt på flera platser runt jorden är osannolikt (om inte den lindriga varianten kom in några veckor senare, men innan resandet helt stängde ned - vilket jag också spekulerade om tidigare).

Men om teorin om dubbla stammar redan i våras stämmer så skulle det vara stammen i Italien som var den med hög dödlighet och den vi senare fick från BeNeLux/England (som också kom från Italien från början) som muterat sig lindrigare. Jag vet dock inte om det finns någon koppling mellan RNA och symtombild i några senare studier.

Jag kan inte se någon av dom kopplingarna. Vi hade i det närmaste katastrofbistånd i Italien, innan de släckte lyset. Det är efter öppningen som dom possessiva erfarenheterna gjorts, vilka vi inte kan se i Spanien.

Bortsett från en möjlig mutation.
Citera
2020-09-28, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Regeringen grundade sitt beslut på information från FHM. Dessutom svarade jag bara en användare på vilka åtgärder som Skåne vidtog tidigare. Är det nu tjafs inom Sverige? Ge dig.

Citera rätt så slipper du bli rättad.
Citera
2020-09-28, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag kan inte se någon av dom kopplingarna. Vi hade i det närmaste katastrofbistånd i Italien, innan de släckte lyset. Det är efter öppningen som dom possessiva erfarenheterna gjorts, vilka vi inte kan se i Spanien.

Bortsett från en möjlig mutation.
Men i så fall är denna begränsad till Italien. Sannolikheten för att denna skulle ha tagit sig till Sverige är ju enormt liten med det lilla resande vi har. Om det nu inte är så att nedstängningen av Spanien hindrat mutationen från att ta sig dit. Jag får ändå inte ihop ekvationen då resorna mellan övriga världen och Italien varit få. Varför skulle den milda varianten då tagit sig vidare till några små ställen som de nordiska länderna, men inte till Spanien, Storbritannien osv. Det går inte ihop.
Citera
2020-09-28, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag googlade åt dig, t. ex. Jag skrev till dig att Skåne införde besöksförbud på äldreboenden tidigare än vad FHM gick ut med.

Tidiga insatser
Regionledningen i Skåne agerade tidigt och utsåg en särskild stabsgrupp som fick arbeta med analys och samordning.
– Jag tror att vi haft nytta av att regionledningen tidigt såg allvaret i situationen. Arbetet har varit systematiskt och kontinuerligt och underlättats av ett sedan tidigare gott samarbetsklimat mellan regionens olika förvaltningar samt snabba och tydliga inriktningsbeslut, säger Rasmus Havmöller, regional chefläkare i Region Skåne.”

expressen den 3 april.

”Skåne lindrigare drabbat än både Norge och Danmark
Skåne är den storstadsregion i Norden som har klarat sig lindrigast undan från coronasmitta, skriver Sydsvenskan som tittat närmare på siffrorna.
Regionen har 3,4 dödsfall i covid-19 per 100 000 invånare, vilket är lägre än både Danmark och Norge och i paritet med Helsingforsregionen. Det innebär också att det kan ta längre tid innan Skåne kan återgå till det normala, noterar tidningen.
Att Skåne drabbats lindrigt har flera förklaringar, bland annat ett tidigt sportlov och tidigt beslut om besök i äldreomsorgen.
Att Danmark stängde gränsen tycks ha gynnat Skåne mer än Danmark (betallänk)”

Omni
Påståendet var att massor av åtgärder och restriktioner hade införts tidigt i Skåne som inte då hade rekommenderats av FHM (det var visserligen inte du som framförde detta, men det var en fråga om vilka dessa åtgärder var som du svarade på). Du svarade då att många fortsatte att smittspåra långt efter att FHM gått ut och sagt att detta var meningslöst och eventuellt att besöksförbud på äldreboenden infördes innan FHM gick ut med detta.

Vad jag förstår av ditt svar har dina googlingar, liksom mina, inte gett något stöd för detta? (Att tex utse en stabsgrupp kan jag nog inte tycka är en så stor skillnad gentemot andra regioner att det sticker ut)
Citera
2020-09-28, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ja Sverige har likvärdig spridning med andra länder som hade en dålig strategi,
du få kolla på hur det kunde varit, exempel om Sverige gjorde som Norge Finland Danmark som har mer flat graf än oss och om det fortsätter öka i Sverige kommer skillnaden på graferna bli ännu större.
Allt är ju relativt. Det hade varit värre med tre gånger högre belastning på IVA i våras.
Citera
2020-09-28, 17:28
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Men i så fall är denna begränsad till Italien. Sannolikheten för att denna skulle ha tagit sig till Sverige är ju enormt liten med det lilla resande vi har. Om det nu inte är så att nedstängningen av Spanien hindrat mutationen från att ta sig dit. Jag får ändå inte ihop ekvationen då resorna mellan övriga världen och Italien varit få. Varför skulle den milda varianten då tagit sig vidare till några små ställen som de nordiska länderna, men inte till Spanien, Storbritannien osv. Det går inte ihop.

Ja.

Jag kan inte heller se någon logik där. Är frågande inför sakernas tillstånd - och hade gärna sett att forskare fördjupat sig i skillnaderna.
Citera
2020-09-28, 17:28
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Breaking news från en kompis som är mellanchef på Ericsson:
- Från och med onsdag så skall alla anställda på Ericsson i hela världen ha ansiktsmask på kontoret.

Rekommendationen om att arbeta hemifrån gäller fortfarande.

Eftersom Ericsson hela tiden legat före FHM i sina åtgärder i Sverige så misstänker jag att detta pekar på vad som kommer att ske på nationell nivå också snart...

Mycket bra agerat av Ericsson. Man tar samhällsansvar och visar att man värderar de anställdas hälsa högt. Vår nationalklenod Ericsson visar att man inte litar på Anders Tegnell och att man inte tänker medverka i hans jakt på flockimmunitet och spridning av smittan bland befolkningen.

Vi får hoppas att fler av våra stora arbetsgivare tar ansvar.
Citera
2020-09-28, 17:40
Medlem
ettanollans avatar
Nu när coronan ökar överallt IGEN i Sverige! Vet någon om folk blir lika sjuka som tidigare?
Citera
2020-09-28, 17:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det stämmer att FHM verkar ha legat hyffsat rätt vad beträffar dödligheten, men dom tycks helt ha missbedömt hur smittsamt viruset är (eller inte är). Det går uppenbarligen att få stopp på viruset nästan helt. Vi skulle ha tagit det lugnare och tittat på andra länder för att lära oss, istället för att arrogant dra förhastade slutsatser.

Sverige kommer ses som ett misslyckande - det är jag övertygad om. Det är inte ok att avvika från sunt förnuft och försiktighetsprincipen. Vi har i princip varit på resa där busschauffören såg nästan hela delen av vägen efter backkrönet, men inte hela. Han lade sig ändå i fel körfält och började köra om. Det hade kunnat komma möte med en tankbil och blivit katastrof.

Man kommer jämföra vår dödlighet med grannländernas och konstatera att det dog 5-10ggr fler personer här, på grund av vår dåliga hantering. I det långa loppet tror jag även att den svenska ekonomin klarar sig sämre, nu när bilden av Sverige fått sig ännu en törn.

Så vi kommer fram till destinationen i sämre skick än våra grannländer och efter en onödig vansinnesomkörning som vi inte tjänade någon tid på alls. Dessutom dog en massa äldre passagerare i den svenska bussen på grund av den onödigt vårdslösa körningen.

👏👏👏
Väl formulerat och insiktsfullt. Det var ren tur att det inte blev värre.
Citera
2020-09-28, 17:46
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Oavsett vad man tycker om FHM, det är tur att dödligheten inte blev värre än vad den är.

Dock tycker jag att det finns mer substans bakom annan kritik mot FHM än just detta. Jag kan förstå att folk stör sig på FHM av olika skäl, och ifrågasätter delar av deras agerande. Men just den låga dödligheten hos viruset har FHM uppskattat väldigt bra redan från början.

T.ex. här modellerade man antalet smittade i Stockholm fram till slutet av april:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/e1c3b83fa24f4d019e4842053ffd8300/estimates-peak-day-infected-during-covid-19-outbreak-stockholm-feb-apr-2020.pdf

FHM undviker ju att prata om dödlighet. Men vem som helst kunde jämföra deras modeller mot bekräftat antal döda för Stockholm på c19.se, och då ser man att de räknar på en dödlighet runt 0.25 procent. Det stämmer väldigt bra med det som andra länder börjar poppa upp och säga nu.

Om dödligheten i Stockholm hade legat på 0.25 procent så hade antalet smittade varit 40% och vi hade haft flockimmunitet enligt Britton. Hur förklarar du då nästan dubbling av smittade varje vecka i Stockholm?

Uppenbart att dödligheten var högre än 0.25 i Stockholm. Kan dock bero på eutanasi programmet på våra äldreboenden där.

Länder där alla får vård kanske kan komma ner i låg dödlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in