Citat:
Ursprungligen postat av
Moderno
Det försvårar ju tyvärr förstås bedömningen om Skåne vidtagit en stor mängd andra åtgärder än vad FHM rekommenderade och vilka dessa i så fall var... Jag tycker att jag har följt rapporteringen skapligt noga och kan inte minnas att jag sett några drastiska strategier i Skåne, det hade därför varit intressant att se vad jag har missat.
Jag googlade åt dig, t. ex. Jag skrev till dig att Skåne införde besöksförbud på äldreboenden tidigare än vad FHM gick ut med.
”
Tidiga insatser
Regionledningen i Skåne agerade tidigt och utsåg en särskild stabsgrupp som fick arbeta med analys och samordning.
– Jag tror att vi haft nytta av att regionledningen tidigt såg allvaret i situationen. Arbetet har varit systematiskt och kontinuerligt och underlättats av ett sedan tidigare gott samarbetsklimat mellan regionens olika förvaltningar samt snabba och tydliga inriktningsbeslut, säger Rasmus Havmöller, regional chefläkare i Region Skåne.”
expressen den 3 april.
”Skåne lindrigare drabbat än både Norge och Danmark
Skåne är den storstadsregion i Norden som har klarat sig lindrigast undan från coronasmitta, skriver Sydsvenskan som tittat närmare på siffrorna.
Regionen har 3,4 dödsfall i covid-19 per 100 000 invånare, vilket är lägre än både Danmark och Norge och i paritet med Helsingforsregionen. Det innebär också att det kan ta längre tid innan Skåne kan återgå till det normala, noterar tidningen.
Att Skåne drabbats lindrigt har flera förklaringar, bland annat ett tidigt sportlov och tidigt beslut om besök i äldreomsorgen.
Att Danmark stängde gränsen tycks ha gynnat Skåne mer än Danmark (betallänk)”
Omni