2020-09-23, 17:23
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja det är jättebra, snabbt och fint.

Jag förstår dock inte varför ni tycks tro att vi konservativa INTE använder även nymodigheterna?

Exakt, jag har swish, två kreditkort, vanligt debit kort hos storbank + ett revolutkort. Revolutkortet har jag dessutom kopplat till google pay så egentligen kan jag lämna plånboken hemma om det inte vore för körkortet.

Lik förbaskat är jag så "gammaldags" att jag alltid har minst några tusenlappar i kontanter undanstoppat och alltid minst 3-400 i plånboken + lite växel så att man kan göra småköp i syfte att underhålla kontanternas vara. Den dag kortsystemen är nere är det dessutom gott att inte vara helt utan betalmöjligheter.
Citera
2020-09-23, 17:28
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Exakt, jag har swish, två kreditkort, vanligt debit kort hos storbank + ett revolutkort. Revolutkortet har jag dessutom kopplat till google pay så egentligen kan jag lämna plånboken hemma om det inte vore för körkortet.

Lik förbaskat är jag så "gammaldags" att jag alltid har minst några tusenlappar i kontanter undanstoppat och alltid minst 3-400 i plånboken + lite växel så att man kan göra småköp i syfte att underhålla kontanternas vara. Den dag kortsystemen är nere är det dessutom gott att inte vara helt utan betalmöjligheter.

Det är väl lite vilken personlighet man är tydligen.

Välfyllt skafferi, med sådant jag ändå skall komma att köpa och förbruka, lite extra bränsle,metaller, och dylikt...
Det är iallafall inget jag mår dåligt över..
Citera
2020-09-23, 17:32
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Det är väl lite vilken personlighet man är tydligen.

Välfyllt skafferi, med sådant jag ändå skall komma att köpa och förbruka, lite extra bränsle,metaller, och dylikt...
Det är iallafall inget jag mår dåligt över..

Verkar snarare vara den svenska "blåögdheten" som ställer till det, själv har jag lite norskt påbrå och de fick se lite mer umbäranden under wwii, kanske är det som format mig till att inte bli en nickedocka som överlåter allt åt pappa staten?

Better safe than sorry är min melodi, därav att jag alltid för de viktigaste sakerna som pengar, försörjning har minst en plan b, gärna en plan c också.

Edit: vi är nog väldigt lika du och jag, själv gillar jag kreugerrand som guldreserv
Senast redigerad av sucuk 2020-09-23 kl. 17:35.
Citera
2020-09-23, 18:09
Medlem
Citat:
om du inte hade hoppat över första stycket i vad jag skrev, utan citerat mig i sin helhet, så ser du ju att jag skrev "Diversifiera".

Att ha alla pengarna i elektronisk form, och så ett kort kopplat till detta, och så Swish kopplat till samma kort & konto är alltså raka motsatsen till att "Diversifiera"

du verkar medvetet eller omedvetet missa hela grejen ?
Har man bara ett konto, ett kort och en bank?
Citera
2020-09-23, 18:11
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Har man bara ett konto, ett kort och en bank?

Har du kopplat swish till flera konton?
Citera
2020-09-23, 18:13
Medlem
Citat:
Lik förbaskat är jag så "gammaldags" att jag alltid har minst några tusenlappar i kontanter undanstoppat och alltid minst 3-400 i plånboken + lite växel så att man kan göra småköp
Ja tvångshandlingar är ju en diagnos, men finns hjälp att få.
Citera
2020-09-23, 18:17
Medlem
Citat:
Har du kopplat swish till flera konton?
Det var inte det jag skrev. Jag har Swish, 3 kreditkort och fyra kontorkort (ett norskt, ett thailändskt, ett svenskt och ett på företaget), att jag dessutom skulle gå runt med med massa papperslappar är för mig uteslutet, eftersom jag ofta är i Danmark, Norge, Sverige och Thailand så skulle jag behöva gå runt med en kappsäck med pengar.. men som tur är så är jag vare sig foliehatt, teknikfientlig eller livrädd för att världen skall gå under i morgon så jag klarar mig gott med mina kort.
Citera
2020-09-23, 18:18
Medlem
Citat:

Hur många gånger i ditt liv har kortsystemen varit nere och hur länge var de nere?
Citera
2020-09-23, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Bevisligen registreras köpen. Jag antar att det krävs en narcissistisk läggning för att tro sig vara så viktig att man måste göra alla köp spårbara.

Banksystemet är systemiskt osäkert. Bäst att ha tillgångar utanför dess kontroll.

Detta är ingen teknisk fråga, utan en fråga om säkerhet. Det hade gått alldeles utmärkt att ha säkra betalningssystem utanför bankernas och statens kontroll och det hade gått alldeles utmärkt att ha smartphones utanför Apples och Google kontroll.

Men sådana säkra betalningssystem för säkra smartphones finns inte. Gissa varför. Narcissism är nog en del av svaret.

Att använda kontanter (eller e-valutor) handlar om civilt motstånd.
Vem bryr sig om det registreras vad man köper, eller köper du barnporr eller nåt?
Citera
2020-09-23, 18:22
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Hur många gånger i ditt liv har kortsystemen varit nere och hur länge var de nere?

Hur många krig har du upplevt? Tecknar du hemförsäkring i syfte att kåken skall brinna ner?

Nämnde jag att frågan om kontanters vara eller inte vara är mångfaceterad?
Citera
2020-09-23, 18:23
Medlem
Citat:
Du är ett offer för effekten av dunning-kruger.
Är du som sitter och lipar över den nya tekniken och att ditt köpmönster registreras (vilket e bra så jag kan få deals på sådant som intresserar mig) , så är nog du som är ”offret”
Citera
2020-09-23, 18:24
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Hur många krig har du upplevt? Tecknar du hemförsäkring i syfte att kåken skall brinna ner?

Nämnde jag att frågan om kontanters vara eller inte vara är mångfaceterad?

Vi leker med tanken att hela kortsystemet med allt vad det innebär släcks ner. Varför tror du att kontanter kommer vara värda ett skit? Då inte ens en bråkdel av befolkningen kommer att ha kontanter att handla med känns det snarare som att värdet av kontanter försvinner samtidigt som systemet går ner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in