2020-09-28, 15:26
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Det är inte direkt någon hemlighet att den svenska militären transporterade hemlig militär utrustning bara ett par veckor innan katastrofen.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=514181
Återigen, vad finns direkt innanför hålet på Estonia? Är det omöjligt att svetsa och bända upp ett hål i den storleken på skrovet, för att ta sig in och hämta någonting?
Citera
2020-09-28, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
På samma sätt som 24 000 ton på 35 meters djup? https://youtu.be/g0wCdjK0lCk

Jag hoppas att du skämtar med mig. Det är en väsentlig skillnad på 35 och 80 meters djup.
Citera
Medlem
negers avatar
Om det är så att det smugglades elektronisk utrustning så är det inte helt otänkbart att lasten är vaktad av exempelvis svenska eller estländska undervattensfarkoster som potentiellt har felnavigerat sig in i estonias sida?
Citera
Medlem
Knastrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Varför behöver det handla om en rysk? Den kan ha varit från något natoland tex. Efter Sovjets fall så fanns det nog många som hade olika intressen där.

När det gäller militär samt underrättelsetjänster så finns det bara en sak du kan vara säker på och det är att du får inte ens veta en bråkdel av vad som pågår bakom kulisserna.

Vi har 3 utpekningar mig veterligen. Dels av gammal vana att peka ut Ryssland, men även Nato har pekats ut som en misstänkt och likaså att det skulle ha varit en svenska ubåt som skyddat Estonia p.g.a. känslig last och att de sedan skulle kolliderat av misstag. Nato hade ju för vana att snoka runt i vår skärgård på den tiden samt att det pågick en nato-övning i Östersjön vid förlisningen.

Nato-ubåt eller svensk ubåt verkar ju troligast. Kanske har i och för sig ryssarna get sig ut och spionerat på nato-övningen också. Men har vi någon svensk ubåt som i närtid efter förlisningen uppgraderats eller gjorts några arbeten på som skulle kunna innefatta att reparera skador från en kollision? Annars verkar ju NATO-ubåten (som jag inte vet om den pekats ut som amerikansk) som hade skadad för och ska ha lagt till i Skottland vara en bra misstänkt om detta går att styrka.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det talas om en amerikansk som gick in för reparation i Skottland efter olyckan.

Nämns kort i artikeln nedan bl.a.
https://samnytt.se/dokumentar-avslojar-fyra-meter-stort-hal-i-estonia-avfardades-tidigare-som-konspiration/
Citat:
Enligt ubåtsteorin gick en NATO-ubåt någon vecka efter förlisningen av Estonia in en i docka i Skottland med stora skador i fören.
Citera
2020-09-28, 15:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rykten.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Att Socialdemokraterna hela tiden velat mörka något är välkänt då de då så snabbt som möjligt ville avsluta sökningarna och göra det till en begravningsplats. Man visste något på Sveavägen 68 som folket absolut inte skulle få reda på. Smugglade man något på båten?

Säkerligen ha de velat mörka hela tiden efter att uppgifter framkom som gjorde att det var bäst att den breda allmänheten inte fick reda på det.

Det ryktades om att det smugglades vapen och militär utrustning från gamla Sovjet, droger och människor.
Citera
2020-09-28, 15:28
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Hur bärgar man en båt på 11 000 ton från 80 meters djup? Varför har inte Titanic bärgats än tror du?

Enligt Sjöfartsverket så skulle en bärgning av Estonia vara tekniskt komplicerad men fullt möjlig. Etiska rådet, som tillsattes av den dåvarande regeringen och Ingvar Carlsson, sade dock nej till en bärgning. Främst p.g.a. alla psykologiska påfrestningar en bärgning skulle innebära med alla sargade kroppar ombord.

Finns mycket att läsa om detta på http://www.estoniasamlingen.se/

http://www.estoniasamlingen.se/content.aspx?idx=2&ex=n
http://www.estoniasamlingen.se/newsItemTT.aspx?id=19941211:TT:0021:0
Citera
2020-09-28, 15:30
Medlem
Citat:
Jag hoppas att du skämtar med mig. Det är en väsentlig skillnad på 35 och 80 meters djup.
Du jämförde ju själv 80 meters djup med 3800 meters djup.
Citera
2020-09-28, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Återigen, vad finns direkt innanför hålet på Estonia? Är det omöjligt att svetsa och bända upp ett hål i den storleken på skrovet, för att ta sig in och hämta någonting?
Bildäck ska enligt Estonias planritning ligga ungefär i höjd med hålet.
Citera
2020-09-28, 15:32
Medlem
Knastrass avatar
Citat:

Så det är enligt dig ingen skillnad på 80m djup och 3800m djup då det är samma princip. Men mellan 80m och 35m så är det vitt skilda världar? Det är ju för fan bara att fylla den med luftkuddar tills den börjar flyta och sen dra in skiten mot land.
Citera
2020-09-28, 15:33
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Finns massor med metaller i fartyget som har ett rent pengamässigt värde.

Kostnaden att bärga är betydligt högre än vrakets metall värde. Båten måste dessutom till Indien för att kunna huggas upp kostnadseffektivt.
Citera
2020-09-28, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neger
Om det är så att det smugglades elektronisk utrustning så är det inte helt otänkbart att lasten är vaktad av exempelvis svenska eller estländska undervattensfarkoster som potentiellt har felnavigerat sig in i estonias sida?

jag tänkte också liknande, kolla denna länk https://estonia.story.aftonbladet.se/chapter/fakta/

enligt denna länk så ska estonia ändrat kurs 23:25. kanske det som orsaka olyckan,pågrund av kursändringen. det nog mer en findländsk eller svensk ubåt. Estländarna verkar faktiskt vilja undersöka estonia
Citera
2020-09-28, 15:34
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Det är ju så enkelt att om ett ro-ro fartyg tappar bogvisiret i hård vind och 4m höga vågor så kommer hon haverera. Det är inga om och men utan det är tusentals kubik med vatten som på väldigt kort tid kommer sabba stabiliteten tills dess att man får lastförskjutning (i detta fall var hos snedbelastad redan vid avfärd och personbilarna ombord var inte surrade). Om blixten slår ner i ett hus och huset brinner upp. Är det då vettigt eller ens önskvärt att gräva fram en smält mobilladdare ur askan och börja yra om alternativa brandorsaker? För det är ungefär vad somliga konspirationsteoretiker här sysslar med.

Att segla mot vågorna som rådde vid tillfället utan bogvisir med ett fartyg likt Estonia leder till att hon sjunker. Det är inget mysterium och förloppet är dessutom ganska väl uträtt.

Personligen har jag alltid tyckt att man borde tagit upp fartyget men mer av humanitära och miljömässiga skäl än utredningstekniska. Jag tycker även att politikerna i de olika länderna vid tidpunkten gjorde bort sig och att man därefter "mörkat" just den politiska gången för att dölja sin egen inkompetens och feltramp (ungefär på samma sätt som skedde vid tsunamikatastrofen). Men rent utredningsmässigt så finns det ingen rapport eller teori med större bärighet, vetenskaplighet eller noggrannhet än den officiella haverirapporten. Vad många verkar ha missat är att SKL dessutom gjorde en egen utredning kring 2007 där man finkammade alla dykfilmer och annat som användes som underlag för utredningen. Det är ju knappast något som en mörkande statsapparat skulle göra.
Nu har du repeterat samma sak ett antal gånger men varje gång glömmer du att berätta
att rampen bakom bogvisiret fortfarande satt på plats och hindrade "havet" från att skölja in på däck.

Svenska militära dykare säger ju själva att de inte kom in på bildäck den vägen för rampen satt fortfarande kvar.

Om rampen satt kvar hur kunde allt vatten komma in på bildäck?

Det finns olika "sanningar" om bogvisiret, och den "sanning" som dåvarande politiker bestämt
är högst stötande. Samma politiker som ville bärga skeppet när nyheten kom och en eller två dagar senare ville gjuta in båten i betong, är det de politikernas "sanning" ni lyssnar till?

Själv har jag dock svårt att förlika mig med att främmande makts ubåt med avsikt rammat båten, det är helt enkelt för osannolikt.

Det enda som skulle få mig att tro på fartygskrock är en till lastbåt maskerat ryskt spionfartygsom inte har koll på sin position i stormen och av misstag kör in i Estonia, men det faller ju på att ett spionfartyg borde väl ha 100% koll på sin omgivning?

Sten på botten? Knappast.

Så vem vare som körde på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in