2020-09-28, 16:31
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Om teorin nu är att Estonia blivit påkörd i sidan av en ubåt. Vad lyder då förklaringen att bogvisiret lossnat?
För det känns väl inte naturligt att detta lossnar efter en stöt i sidan ?
Citera
2020-09-28, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Swebbtv nu
https://www.youtube.com/watch?v=DWR8bAH_72A

Det är aldrig försent.
Citera
2020-09-28, 16:32
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Men Konny,

Om det är stulet materiel från Ryssland till Sverige som Sverige administrerar logistiken av på uppdrag av 3e makt är det väl ändå smuggling.

Läs gärna artikeln

Nej faktiskt inte eftersom ” stöldgods” inte föll under dåvarande varusmugglingslagen
Smuggling kan det bara bli om det förs in i sverige utan tillstånd.
Tillståndsplikt omfattar bara privatpersoner
Citera
2020-09-28, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo77
Bevismaterialet för bogvisirets hydralik slängdes i havet igen av haverikommisionens utredare B-rje Stenstr-m. Bl.a. bulten till atlantlåsets som var för tungt för deras båt 😂 Händelseförloppet kan bara inte gått till som utredarna påstår.

Jag tror inte alls på bogvisirhistorien, men det kan oavsett vad inte varit enda anledningen till förlisningen. Vet någon hur långt skeppet bogvisiret hittades? Har läst att det hittades en bit väster om fartyget, d.v.s. framför fartyget ej bakom, men hittar inte den officiella platsen.

Har läst att visiret hittades 1.5-2km från Estonia
Citera
2020-09-28, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag tror Estonia råkade köra på ett UFO. Det är min hypotes, lika trovärdig som alla andra utom en, nämligen att de s.k. atlantlåsen för bogvisiret var underdimensionerade. Hålet i sidan av skrovet kan ha tagits upp senare.

Det vore märkligt om det uppstår ett stort hål på sidan av skrovet samtidigt som bogvisiret lossnar och river sönder de inre portarna till bildäck. Portar som vid en ombyggnad av fartyget har flyttats fram allt för nära bogvisiret, för att på detta vis få in fler fordon. Utan tvivel har denna modifiering godkänts av Meyer-varvet.

Meyer-varvet har allt att vinna på diverse fantasifulla hypoteser.

Antar då att detta UFO skapade skadan på bogvisiret?? Det är ordentligt intryck o inte är det en våg som skapad det
Citera
2020-09-28, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Tjatar du fortfarande om detta. Alla, inkl myndigheter har olika regler, lagar och förfaranden att följa. Ibland uppstår situationer när de anser sig behöva gå utanför regelverket. Om du kallar det smuggling eller flexibel tolkning av regelverk spelar ingen roll. Kom med ngt mer produktivt inlägg om du kan.

Ja när det gällde försvaret säpo så har de anmälningsplikt till Tullverket,
Hej vi anmäler införseln av xzy..

Klart mer behövs inte så följer man tullagen.. inget brottsligt eller hemligt
Citera
2020-09-28, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Antagligen en svensk ubåt då i och med att just Sverige hela tiden vart så benägna om att mörka allt.

Jag lutar mig åt det hållet med. Svenskar är så jävla naiva när det gäller korruption och maktmissbruk i det egna landet. Och att krocka med en färja låter väldigt mycket som något svenska försvarsmakten är kapabel till. Och nu vill Hultqvist ha nya leksaker 😆🤷‍♂️
Citera
2020-09-28, 16:36
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Normalsaltatsocker
Det mesta av det här beror på att det fanns en konflikt mellan några chefer i Tullverket.

Chefen för Tullmyndigheten i Stockholm Inge Lindung*r och hans närmaste chef Stig Sand*lin, hamnade i konflikt med Tullmästaren i Värtan L*nnart H*nriksson.

Av hämnd och sensationslystnad gick H*nriksson till medierna med uppgifter om hemliga transporter..

Personligen tror jag att orsaken till olyckan är dåligt sjömanskap från pressade befäl. Undermåligt underhåll o reparationer. Dålig ledning från rederiet med krav på punktlighet före säkerhet o komfort.

Det som talar för teorin om att hon fraktade stridsspetsarna skulle vara bevis att de uppskurna hålet hålen till bildäck existerar.

De skulle ju vara om jag minns rätt ha varit stora nog att lyfta ut conteiners...
Citera
2020-09-28, 16:38
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAzaka
En seriös fråga kring den här diplomaten som såg något vitt i vattnet i samband med kollisionen. Det bör väl ha varit på "fel" sida från kollisionen sett iom att det rätt snabbt skulle bli omöjligt att ta sig från styrbord till babords sida. Det borde väl då betyda att den eventuella u-båten tagit sig under Estonia. Hur kontrollerat kan man göra det efter en sådan kollision? Medvetet eller ej bör det väl röra sig om rätt stora krafter för den rammande båten? Vill man ner i undervattensläge? Borde man kunna se märken från att ubåten slår i botten på Estonia under själva dyket?

Ja, det är mycket märkligt. Var han diplomat, fick för mig att han var lastbilschaffis.

Nåväl Estonia ligger vilar ju på syrbords sida på botten (det håll som hon fick slagsida åt direkt). Så dessa filmade hål kan endast vara på babordsidan, vänster sida. Väl?

Detta är i och för sig den sida som de flesta tog sig ut på.

Edit: Läste här att hålet är på styrbordssidan
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/09/28/ny-dokumentarfilm-visar-hal-i-skrovet-pa-estonia

Hur kan det vara det, när båten ligger så här
https://legalscandal.info/estonia_vraket.jpg
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2020-09-28 kl. 16:40.
Citera
2020-09-28, 16:38
Medlem
A32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Hörde nogonstans befäl på Vikingline eller om det var Silja Line som uttalade sig om att Estonia kört om dem i hög fart innan. O det hade förvånat dem.

De hade inte samma rutt!
Citera
2020-09-28, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Personligen tror jag att orsaken till olyckan är dåligt sjömanskap från pressade befäl. Undermåligt underhåll o reparationer. Dålig ledning från rederiet med krav på punktlighet före säkerhet o komfort. .

Skulle jag också säga.
Citera
2020-09-28, 16:39
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Antar då att detta UFO skapade skadan på bogvisiret?? Det är ordentligt intryck o inte är det en våg som skapad det
Bogvisiret står uppställt som ett minnesmärke. Du kan själv åka dit och inspektera. Det är inte alls intryckt. Det där med "UFO" var ett skämt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in