2020-09-28, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jo tack, när barnen var i den åldern så var man ofta småsjuk. Frun är lärare och är fortfarande ofta småsjuk men ytterst sällan kraftigt sjuk. Det är ju allmänt känt att lärare verkar ha ett bättre immunförsvar än andra vuxna. Särskilt förskollärare.
Förskollärare verkar inte få allvarlig covid överhuvudtaget. Jag har inte hört talas om ett enda rapporterat fall, trots att de arbetar i skottlinjen för virusinfektioner.
Citera
2020-09-28, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Förklara hur du menar att vi är på ruta 1 igen?
Var är vi på ruta ett? I världen, i Sverige, i Europa?
Påstår du okunnigt att det är lika illa nu som i våras?

Okunnigt..?
Är det värre nu än då..?

Hur tänkte du ..?
Citera
2020-09-28, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Om vi jämför per capita innebär det som om Sverige testade 90 000/dygn men skulle sträva efter 130 000 tester/dygn och svar inom 24 timmar + spårappen - 100% gratis och en direkt regeringsorder. Om du befinner dig på ett sjukhus eller en buss idag utan munskydd i Danmark så undrar folk om du är halvt utecklingsstörd och du får 2500 dkr i böter. (3.600 skr)
Det finns ingen efterfrågan. Det finns inte 90.000 svenskar som vill testa sig varje dag.

Du kan gå in och boka gratis Drive-In-provtagning genom 1177 när som helst du känner för det. Så har det varit länge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Problemet är att forskning finansieras tvärtom (kolla konceptet negative publication bias), det finns inga studier som visar att ansiktsmask hjälper på populationsnivå över tid (det finns modelleringsstudier, men de undviker beteendeförändringarna). Snarare finns det indicier på att krav på ansiktsmask gör folk slappare i andra områden, som social distansering och att inte gå ut om man är sjuk.

Ansiktsmask ja / nej existerar inte i vacuum, tyvärr (för då hade man bara kunnat säga ansiktsmask på), problemet är att det förändrar alltför mycket, även i något så enkelt som i en social kontext att man måste tala högre, eller medicinskt som i att man petar på masken.

Min egna empiri av att flyga under pandemin är att folk är väldigt obekväma i ansiktsmask (även jag), och att man snarare kliar sig mer kring mun och näsa än utan. Rör man masken så är den meningslös, de flesta verkar tro att man kan dra ner den från munnen och sen sätta på samma mask igen, eller att man kan röra masken och korrigera den utan att sprita händerna innan och efter. Helt galet. Dvs, masken blir smittohärden när den är felaktigt använd.

Det argumentet håller ju inte... har du ingen mask alls så hamnar ju allt jox direkt i ansiktet munnen näsa you name it. Sedan kliar du dig i ansiktet sedan ögat..

Det är väl bättre med mask i det avseendet , finns ju säkert en mycket stor del som kan det där, alla andra som är för iq-befriad får väl skylla sig själv för sin inkompetens
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Okunnigt..?
Är det värre nu än då..?

Hur tänkte du ..?

Leker vi svara på en fråga med en fråga?

Är det värre nu än då?

Om ja, är vi då på ruta ett?
Om nej, är vi då på ruta ett?

Hur menar du med att vi är på ruta ett?
Citera
2020-09-28, 15:54
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sydkorea är inte Sverige. Sydkorea är ett isolerat land vars enda landgräns är mot en av världens brutalaste diktaturer. Att de har bättre gränsberedskap är inte så konstigt.

Jag skulle hellre bo i Sverige, alla dagar i veckan. Du kan ju alltid flytta till Sydkorea om du tycker det känns tryggare att bo granne med en galen kommunistdiktatur som testar kärnvapen i din bakgård.

I övrigt går det inte att ta ställning till ditt tankeexperiment, eftersom 1) mutationer inte sker på det sättet du målar upp, och 2) man använder inte samma åtgärder för två virus med helt olika dödlighet.
Fan vet vilken "reaktionsfunktion" FHM skulle ha av olika dödligheter. Men man kan nog säga att vi antagligen hade änglavakt att det inte blev värre.

Det hade nog lika gärna kunnat vara 20 000 döda vid det här laget, och vi hade nog likförbannat fått se Anders Wallensten stå i nyhetsmorgon och förklara att "munskydd dom skyddar ju inte dig".
Citera
2020-09-28, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Varsågod 🙋🏼‍♀️

Informationen är från tidigare i våras, olika artiklar osv. Jag har inte sparat dem.
Det försvårar ju tyvärr förstås bedömningen om Skåne vidtagit en stor mängd andra åtgärder än vad FHM rekommenderade och vilka dessa i så fall var... Jag tycker att jag har följt rapporteringen skapligt noga och kan inte minnas att jag sett några drastiska strategier i Skåne, det hade därför varit intressant att se vad jag har missat.
Citera
2020-09-28, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att Sveriges siffror var värst i Europa under sommaren är ju för att vi som enda land lyckades "platta till kurvan",.

Nej det är lögn
Among the European countries that bent the curve of daily reported new Covid19 deaths, which one took the longest to do so? (Spoiler: you know which one).

This is a comparison of days between date of death curve peak and date of 10% peak value.
https://twitter.com/jocami_ca/status/1308026864351539200
Citera
2020-09-28, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Nej det är lögn
Among the European countries that bent the curve of daily reported new Covid19 deaths, which one took the longest to do so? (Spoiler: you know which one).

This is a comparison of days between date of death curve peak and date of 10% peak value.

Bent betyder inte platta till.
Citera
2020-09-28, 16:03
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Nej det är lögn

Du fattar visst inte vad "platta till kurvan" betyder.

De där graferna visar ju just vilka länder som var bäst på att inte platta till kurvan och därmed fick snabba höga toppar (och därmed snabba fall efter det)
Citera
2020-09-28, 16:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Det försvårar ju tyvärr förstås bedömningen om Skåne vidtagit en stor mängd andra åtgärder än vad FHM rekommenderade och vilka dessa i så fall var... Jag tycker att jag har följt rapporteringen skapligt noga och kan inte minnas att jag sett några drastiska strategier i Skåne, det hade därför varit intressant att se vad jag har missat.
Jag googlade åt dig, t. ex. Jag skrev till dig att Skåne införde besöksförbud på äldreboenden tidigare än vad FHM gick ut med.

Tidiga insatser
Regionledningen i Skåne agerade tidigt och utsåg en särskild stabsgrupp som fick arbeta med analys och samordning.
– Jag tror att vi haft nytta av att regionledningen tidigt såg allvaret i situationen. Arbetet har varit systematiskt och kontinuerligt och underlättats av ett sedan tidigare gott samarbetsklimat mellan regionens olika förvaltningar samt snabba och tydliga inriktningsbeslut, säger Rasmus Havmöller, regional chefläkare i Region Skåne.”

expressen den 3 april.

”Skåne lindrigare drabbat än både Norge och Danmark
Skåne är den storstadsregion i Norden som har klarat sig lindrigast undan från coronasmitta, skriver Sydsvenskan som tittat närmare på siffrorna.
Regionen har 3,4 dödsfall i covid-19 per 100 000 invånare, vilket är lägre än både Danmark och Norge och i paritet med Helsingforsregionen. Det innebär också att det kan ta längre tid innan Skåne kan återgå till det normala, noterar tidningen.
Att Skåne drabbats lindrigt har flera förklaringar, bland annat ett tidigt sportlov och tidigt beslut om besök i äldreomsorgen.
Att Danmark stängde gränsen tycks ha gynnat Skåne mer än Danmark (betallänk)”

Omni
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-28 kl. 16:09.
Citera
2020-09-28, 16:11
Medlem
Lika många danskar inlagda för covid som i maj
https://tt.omni.se/lika-manga-danskar-inlagda-for-covid-som-i-maj/a/41d4J6
På danska sjukhus är 110 patienter just nu inlagda för covid-19. Det är den högsta siffran som har registrerats av Statens serum institut sedan i slutet av maj. 17 personer får intensivvård, varav elva vårdas i respirator.
På måndagen rapporterades 435 nya fall av covid-19. Det innebär att sammanlagt 27 072 fall har bekräftats i Danmark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in