2020-09-28, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knastras
Så det är enligt dig ingen skillnad på 80m djup och 3800m djup då det är samma princip. Men mellan 80m och 35m så är det vitt skilda världar? Det är ju för fan bara att fylla den med luftkuddar tills den börjar flyta och sen dra in skiten mot land.

35m innebär att båten sticker upp över vattenytan. Tänk att det är så svårt och förstå.
Citera
2020-09-28, 15:50
Medlem
McAns avatar
På tal om ubåtar och att lyfta Estonia, man lyckades ju lyfta Kursk från 108 meters djup och då fanns det mig veterligen inte två kärnreaktorer ombord på Estonia.
Citera
2020-09-28, 15:52
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obamas-husalv
Jag tycker att det är svårt att avgöra på de bilder som har släppts hittills. Bortser man från 3D-modellen på båten med skadan har vi väl bara fått se närbilder som inte säger så mycket om vilken typ av skada det är?
Nej jag har inte sett tydliga bilder heller. Men med tydliga bilder kan man med hundra procent säkerhet fastställa om skadan kom utifrån eller inifrån fartyget. Det är det jag vill säga.
Citera
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Är det samma hål i skrovet som Håkan Bergman hittade för massor av år sedan?
För det har ju försökts tystas ner...
Vart var Bergmans hål placerat?
Och vart ligger det nya hålet?
Babord, styrbord, för , mitten, akter borde reda ut den frågan.
Citera
Medlem
Knastrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Normalsaltatsocker
Nä snarare eftersom det är massa Megalomaniska nötter inom socialdemokratin så vill man mörka allt utifall nån skugga skulle falla över dem....

Att det smugglades hemlig materiel skulle jag avskriva som rent nonsens.. finns ju vanliga lastbåtar som kan gå till små skithamnar runt hela Svenska östersjökusten utan några som helst problem.

Det visar ju bara hur lite koll du har. Svenska försvaret har ju erkänt att de smugglade militärt materiel på båten vid ett flertal tillfällen. Senast bekräftade smuggling ägde väl rum 1-2 veckor innan förlisningen om jag minns rätt. De påstår däremot att inget sådant fanns ombord under den sista resan, men varför skulle de helt plötsligt vara helt ärliga? De gick med på att de smugglat skit på båten först när det inte längre gick att förneka.

Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Är det samma hål i skrovet som Håkan Bergman hittade för massor av år sedan?
För det har ju försökts tystas ner...

Jag ställde frågan för några sidor sen men utan napp. Jag undrar också om det är ytterligare ett hål eller samma hål som tidigare påståtts kunna komma från en torped. Har för mig det var på tal om detta hål i samband med smuggel-reportagen för kanske 10-15 år sen?
Citera
2020-09-28, 15:53
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Man kan räkna ut vad som krävs för att göra denna skada. Objektet måste väga mellan 1000-5000 ton.

Men snälla, en grundlig undersökning har klargjort att bogvisiret satt snett och slöt inte tätt + att fästena var undermålig svetsade.
Vatten som pressar sig in, vågor som slår, där har du dina ton!
Citera
2020-09-28, 15:53
Medlem
Jag tror på ubåtsteorien. Antingen var ubåten där av en tilfällighet eller så var den där för att skydda Estonia från ryska ubåtar eftersom man smugglade militär utrustning från Sovjet.

Vilka ubåtar hade Sverige vid den tiden och hur stora var dom? Om vi nu säger att det är en ubåt som orsakat skadan, hur pass skadat skulle ubåten själv ha blivit? Är ubåtar förstärkta för att t.ex bryta genom is eller av andra orsakar? Hur stor var besättingen på en svensk ubåt. Det måste ju vara helt uppenbart för alla om bord på ubåten vad dom har ställt til med, om inte då så iaf senare när dom fått veta att Estonia sjunkit av oklar anledning. Dykare, utredare och tullen har ju läckt til pressen saker genon åren, vore egentligen konstigt om ingen om bord på ubåten sagt något. Och sen så borde ubåten ha haft vit/blå färg på sig från krocken.

Många frågor...
Citera
2020-09-28, 15:54
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obamas-husalv
Jag tycker att det är svårt att avgöra på de bilder som har släppts hittills. Bortser man från 3D-modellen på båten med skadan har vi väl bara fått se närbilder som inte säger så mycket om vilken typ av skada det är?

I dokumentaren ser man at stålbjelker er knekt, stora metallstykker av skroget er bent ut, och at fenderen er helt trykt inn. Ser tydelig at det har vært er "kollisjon". ROV operatøren trodde først han va kommit til slutten av skipet, før han innsåg at det var et hål, och hållet ligger midtskips på styrbord sida.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
35m innebär att båten sticker upp över vattenytan. Tänk att det är så svårt och förstå.

Men man lyckades få upp kursk
Citera
Medlem
H24s avatar
Är det inte graverande att hålet är exakt på decimetern ovanför sjökanten? Med andra ord exakt där ett ytgående fartyg befunnit sig och sen träffat vid kollision?
Citera
Medlem
Mr.Swedens avatar
En sak är klar. Estonia rammades av en ubåt. Ett vanligt fartyg har en stäv som sticker ut och tar i först, åtskilliga meter upp. Där finns inget hål. Hålet ligger i vattenlinjen. Förväntat avtryck från ett fartyg av typ medvurst.
Citera
2020-09-28, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338

Nej, Estonia ligger på sidan och är ca. 25 m bred.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in