2020-09-28, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Sluta ljug. Många känner sig missförstådda eller att deras egna upplevelser vittnesmässigt inte stämmer överens tidsmässigt osv men det är fullständigt naturligt vid den här typen av katastrofer.

Sluta själv. Han ljuger ju inte för det stämmer ju bra att deras uppgifter inte stämmer överens.
Citera
2020-09-28, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Finnarna var förbjudna att ha ubåtar på 90-talet.
Det hade jag inte koll på, kan det vara en svensk ubåt? ja det är spekulationer från min sida. men många vittnen har hört 2 smällar. denna vittnar en hög mettalisk smäll som fick båtan att lyftas. 5 minuter senare börjar estonia ta in vatten
Citera
2020-09-28, 15:41
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Att Socialdemokraterna hela tiden velat mörka något är välkänt då de då så snabbt som möjligt ville avsluta sökningarna och göra det till en begravningsplats. Man visste något på Sveavägen 68 som folket absolut inte skulle få reda på. Smugglade man något på båten?
Nä snarare eftersom det är massa Megalomaniska nötter inom socialdemokratin så vill man mörka allt utifall nån skugga skulle falla över dem....

Att det smugglades hemlig materiel skulle jag avskriva som rent nonsens.. finns ju vanliga lastbåtar som kan gå till små skithamnar runt hela Svenska östersjökusten utan några som helst problem.
Citera
2020-09-28, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jj_6
Ett förhör med polygraf inkopplat på Ingvar Carlsson skulle kunna klargöra en hel del. Han är ingen psykopat som kan ljuga utan att det märks.
Nej han är ingen psykopat.
Han har lärt sig konsten att inte ljuga, han säger inte mer än han behöver.
Håller god min i elakt spel. Det gjorde han i samband med Palmemordet och det var bara en försmak av det som skulle komma , nämligen Estoniakatastrofen.
Citera
2020-09-28, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
1) Ingen ubåt går i ytläge utan besättning på bryggan. Finlandsbåtar lyser som julgranar och syns på radar.
2) Ingen ubåt i u-läge kör på en finlandsfärja, och särskilt inte i vattenlinjen.

Säger inte att det är en ubåt för det tror jag ej, MEN om det var det vad säger att den i ytläge? Den kanske var på väg UPP..
Citera
2020-09-28, 15:43
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Det är av rent politiskt spel som enbart kommer till en sak om något att det var en rysk ubåt som rammade Estonia, så det så!
Det är inget ny teori.
Teorin kom upp initialt och sedan så försvann den då undersökningen pekade på bogvisirets infästning.

Jag personligen tror på ett felaktigt svetsat/monterat bogvisir, det går i linje med vad Europa är idag, billigt x fusk o fiffel.

Man kan räkna ut vad som krävs för att göra denna skada. Objektet måste väga mellan 1000-5000 ton.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Tror ingen vill.

Flera av de som röjde ur Ulven fick psykiska skador.

Båten har inget värde.

Det som fanns ombord i lasten har lyfts ut ( det rapporteras om uppskurna hål i sidan).

Att lägga gigantiska summor på döda var knappast på tal i den rådande ekonomiska situationen.

Dom som röjde Kursk då??? Dom har klarat sig kanske bättre .
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knastras
Men ja, du citerade ju svaret till och med? Det orsakades utifrån. Antingen vid en kollision som orsakat förlisningen eller när den landat på botten om det mot all förmodan fanns någon sten på botten där.
Ok, jag tolkade den jag svarade som att våldet kom inifrån, därav frågan. Jag jobbar samtidigt som jag kollar lite här, så det kan bli lite förvirrat för min del. Ber om ursäkt för det!
Senast redigerad av Karman 2020-09-28 kl. 15:46.
Citera
2020-09-28, 15:46
Medlem
Är det samma hål i skrovet som Håkan Bergman hittade för massor av år sedan?
För det har ju försökts tystas ner...
Citera
2020-09-28, 15:48
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Det är en bra fråga, kanske ville man inte att sanningen skulle komma fram.
Vilka ska betala för en bärgning?
Vilka ska betala för den här nya vändan?
Det finns dykare och minifarkoster och vilka har används.
Billigaste av allt är att sända Svetsaren på ett Kamikaze uppdrag att störta ned i Kreml i ett plan fullt med sprängmedel för att det är alltid Ryssland! Vi får vår hämnd, han blir förevigad som en hjälte, och sist men inte minst att vi blir av med stolpskottet.
Han kan ha Baltfan som Copilot för att dom är ju ännu dummare, ja utifall brännvinet sviker på Svetsaren och att han vill hem.
Citera
2020-09-28, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Enligt Sjöfartsverket så skulle en bärgning av Estonia vara tekniskt komplicerad men fullt möjlig. Etiska rådet, som tillsattes av den dåvarande regeringen och Ingvar Carlsson, sade dock nej till en bärgning. Främst p.g.a. alla psykologiska påfrestningar en bärgning skulle innebära med alla sargade kroppar ombord.

Finns mycket att läsa om detta på http://www.estoniasamlingen.se/

http://www.estoniasamlingen.se/content.aspx?idx=2&ex=n
http://www.estoniasamlingen.se/newsItemTT.aspx?id=19941211:TT:0021:0

Ja men enligt dykarna så var kropparna i bra skick
Citera
2020-09-28, 15:50
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Normalsaltatsocker
Nä snarare eftersom det är massa Megalomaniska nötter inom socialdemokratin så vill man mörka allt utifall nån skugga skulle falla över dem....

Att det smugglades hemlig materiel skulle jag avskriva som rent nonsens.. finns ju vanliga lastbåtar som kan gå till små skithamnar runt hela Svenska östersjökusten utan några som helst problem.
Jodå. Är dokumenterat att det transporterats hemligt militärt material ombord. Östblocket hade fallit samman och arbetslösa militära höjdare skodde sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in