2020-09-28, 14:03
Medlem
Har inte läst hela tråden, men när jag såg en kort snutt på TV i morse så undrade jag direkt.
Gick Estonia ned med fören först? Såg ut som det var en svets som brustit, pga den var rak, och att det tog tvärstopp i vid bottenkänningen. Får kolla mer senare i dag på TV.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PippiAvdesyvhav
Bilder från dokumentaren.

Bilde 1 filmat med ROV i september 2019:
https://forumfiles.com/r6QfYbZ6ob/estonia_hull_jpg

Bilde 2 grafisk bild:
https://forumfiles.com/xaQ3YeZ3o2/Estonia_hull_2_jpg

Hullet er 4m høgt och 1,2m brett

Spør: Er det meningen det uppstået to skader samtidigt?
Kan dette lille hul årsage sådan hurtig førløb?

Frågar: Är det meningen att det uppstått två skador samtidigt?
Kan detta lilla hål orsaka sådant snabbt förlopp?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
De flesta ryska och amerikanska ubåtar är grå eller mörka till färgen. I vittnesmålet från den estniske mannen talades om ett vitt eller ljust objekt. Vilka ubåtar är vita eller ljusa till färgen?
Gissningsvis ubåtar som rör sig i det arktiska området.
Vitt verkar ju vara en rimlig kamouflagefärg mot snö och is.
Citera
2020-09-28, 14:04
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
På hålets utseende bör man kunna avgöra om det uppstått genom något utifrån inträngande i fartyget eller något inifrån fartyget utträngande.
Hålet kan också ha uppstått när fartyget sjönk mot botten och slog i klippformationer?
Citera
2020-09-28, 14:04
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag skrev tidigare i tråden: Estonias deplacement var 11 930 ton.

Möjligen, men deplacement är ej samma som vikt.
Citera
2020-09-28, 14:05
Medlem
Bladstall ge upp nu, utredningen var korrupt från början, det är ju utom allt tvivel nu. Sluta försöka fördumma människor som vill veta sanningen. Bogvisiret är ju uppenbart svepskäl.
Citera
2020-09-28, 14:06
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Jag skrev ju det i mitt ursprungliga inlägg, är du inte läskunnig? Vad ska du påstå härnäst, att det var aliens som angrep fartyget 🙄

Jobbar du för myndigheterna eller varför har du fått för dig att dessa är så sanningsenliga och goda?
Citera
2020-09-28, 14:07
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hålet kan också ha uppstått när fartyget sjönk mot botten och slog i klippformationer?
Ja och då är det utifrån inträngande.
Citera
2020-09-28, 14:07
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
Finns en intervju på Swebtv med en av dykarna först på plats. Han berättar om hålet, storlek och plats.

Enligt han var det omöjligt att igenom öra dykningarna i lastrummet om detta hål ej funnits.

Men tillbaka så pratade han om detta hål i 10 år men ej kunnat dokumenterats. Samt att han hade information att det svettsats igen efteråt.

Om det stämmer eller inte var osagt.
Är det samma hål som menas? Det svetsade hålet samt det hål som det nu rapporteras om?
Senast redigerad av Giant Squid 2020-09-28 kl. 14:10.
Citera
2020-09-28, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Att låta Sveriges statsminister delta i en kommande utredning är meningslöst. Han fullföljde aldrig sin svetsarutbildning.

I övrigt...

1. Fartyget rammades uppenbarligen i sidan med ett hål i vattenlinjen som följd. Och det var inte alls något som passerade obemärkt, man rapporterade tvärtom att Estonia vid ett tillfälle krängde kraftigt från sida till sida så att bagage ramlade ner från hyllorna. Det var då det hände.

2. Frågan är hur detta hål kunde hållas dolt för dykare och filmare. Jag vill minnas att man snabbt var ute och täckte båten, den skulle ”skyddas” från nyfikna. Tror man använde betong och sediment från botten. Men täckningen avbröts, det var ett för stort projekt. Eller var det helt enkelt så att man var färdiga med att täcka över hålet?

3. Om det inträffade hade varit en olycka hade man naturligtvis rett ut den och hållit sjöförklaring. Att man inte gjort det tyder på det var en attack, som våra myndigheter inte vill ska bli känd. Orsak? Förmodligen något med militär koppling. Kom ihåg att Sverige redan i slutet av andra världskriget gjorde sig internationellt omöjligt genom att fortsätta leverera till tyskarna. Trots USAs och Englands enträgna uppmaningar att sluta. Till sist hotade de att ta i med hårdhandskarna mot oss.

När jag tänker efter tror jag inte Stefan Löfven fullföljde någon annan utbildning heller.

https://youtu.be/GhVZXUqVs5A

Se denna.
Där nämns hålet som första dykare.
Citera
2020-09-28, 14:08
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Möjligen, men deplacement är ej samma som vikt.

Deplacement är undanträngt vatten och mäts i kubikmeter. Men det är i praktiken samma sak som vikt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Displacement_(ship)

The displacement or displacement tonnage of a ship is its weight.
Citera
2020-09-28, 14:09
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Extremt jävla otur för våra politiker då att dessa klippformationer träffade fartyget precis där det träffade, exakt en sådan position som en skada skulle haft om fartyget kolliderat med något på havsytan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in