Citat:
Ursprungligen postat av
Rambo77
Det tog 20min 1.05 till 1.25, men bra motargument annars dock. Finns djupare rapport från Chalmers, men länkar enklare sammanfattning
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ka03mX/estonia-sjonk-snabbare-an-man-tidigare-trott
Nja det är ju inte fastslaget exakt när fartyget faktiskt "sjönk" mer än vad som finns i den internationella haverirapporten. Artikeln innehåller en rad felaktiga påståenden och man vet ju att den tidigaste punkten när fartyget kan ha varit helt under vatten torde sammanfalla med när hon försvinner från Mariella och Europas radarskärmar vilket var först mot 01:50 (och det är rätt hård teknisk fakta).
Sen blir det ju semantik att diskutera när hon var att bedöma som "sänkt". Är det när 10% av skrovet fortfarande är över vatten, 20, 30? Det spelar mindre roll. Kapsejsar gör hon vid 01:35 och helt sänkt är hon framåt 01:50.
Den viktigaste tiden är ju i princip inom tidsramen 00:50-01:15 från det att en matros inspekterar bildäck och bogramp och inget finner tills dess att bryggbesättningen märker att man börjar få slagsida och girar barbord mot vind. Sen tar det ju bara 5min att gå till över 30 graders slagsida och tappa huvudmaskin och därefter bara ytterligare 5min innan man har oåterkallelig slagsida på 40grader och högre däck hamnar under vattenlinjen (här kan man ju börja prata om att fartyget sjunker på riktigt eftersom det nu kommer strömma in enorma mängder vatten i höjd med däck 4). Sen lägger hon sig ju mer och mer på sidan och kapsejsar på en dryg kvart.