2020-09-28, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Det där får stå för dig som blint litar på utredningen.
Dölja vad? Ja kan du inte komma på vad så kanske du ska lägga av då.
Litar blint på utredningen? Det finns ingen annan variant av utredning som har ett mer plausibelt scenario eller som stämmer lika väl överens med förloppet och de observationer som gjorts.
Hade det funnits en lika gedigen utredning som motsagt den internationella haverirapporten hade det ju funnits något att ta ställning till. Nu finns det bara svamlerier från folk som vill tjäna pengar på andras olycka eller rubbade konspirationsteoretiker. Inte ens de bästa av de alternativa förklaringarna slår hål på haverirapporten och rapporten i sig är dessutom ganska gedigen.

Anledningen till att så mycket fokus hamnade på just bogvisiret är för att det är den kritiska punkten. Hur fartyget kunde kapsejsa efter att bogvisiret trillat av är liksom ingen mystisk del i det hela. Varenda sjöfartsmänniska och expert fattar konsekvenserna när ett ro-ro fartyg blir öppet för havet i hård sjö. Man lade ner ett otroligt gediget arbete på att förstå VARFÖR bogvisiret gick sönder eftersom det dels är den viktigaste punkten i katastrofen och dels för att konstruktionssättet var så pass vanligt vid den tiden att det potentiellt kunde påverka säkerheten hos en stor mängd fartyg i trafik.
Citera
2020-09-28, 12:16
Medlem
Så gick det till

https://officerofthewatch.com/2013/06/10/the-collision-of-us-submarine-greeneville-and-the-fishing-vessel-ehime-maru-investigation-report/
Citera
2020-09-28, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullvaden1989
Du är dum I huvudet. Allt görs i simuleringar/ modeller innan man bygger på riktigt.
Detta är beprövade metoder. Flygplan/bptar/broar/byggnader görs på detta sätt.

Det är en stor skillnad på att simulera ett bygge kontra att försöka simulera en olycka.
Citera
2020-09-28, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psycho7256
Det var dåligt sjömanskap helt enkelt, dom körde i full fart tills bogvisiret gick sönder ------ https://svenska.yle.fi/artikel/2014/09/27/mayday-estonia-den-sista-timmen

NEJ.
fartyget körde ej full fart. Och det va inte Gudrun som blåste upp till havs. Andra fartyg seglade ju i området också. Kapten hade för övrigt vänt fartyget om han upplevde att honinte skulle klara av svallvågorna.
Kaptener kan deras fartyg utantill i, de vet minsta gnissel som är onormalt.
Citera
2020-09-28, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Nä han yrar om däck 1 och 2 vilket i stort sett är under den filmade revan.
Jag begriper faktiskt inte hur folk kan vara så stolliga. Vatten rinner nedåt i skeppet tills det når jämvikt med vattenståndet utanför fartyget (viss diskrepans kan råda på sina ställen beroende på vattentryck och hur stora utrymmen det handlar om). Att det därmed blir blött på däck 2 innan det blir det uppe på väderdäck är inte ett dugg konstigt. Det omvända däremot hade varit jävligt märkligt.
Konspirationsteoretiker verkar blanda ihop bildäck med welldäck. De senare är vattentäta och till för att vattenfyllas för industriella eller militära applikationer. Bildäcken på ro-ro färjorna och dess rullande last var på Estonias tid livsfarliga vid ett scenario som vid haveriet.

Dörrarna till bildäck var till att börja med branddörrar och inte vattentäta skott. Utöver detta så finns det en jäkla massa spygatt på bildäck. Dessa är till för att få ut normala mängder vatten från bildäck till kölen där det sedan kan pumpas ut med övrigt spillvatten. Spygatten lämnades vanligen helt öppna under färd och var inget som nån tänkte på eftersom det är hela syftet med spygatt på ett däck som ligger över vattenlinjen. Men tappar man hela bogen i 4m sjö på öppet hav så kommer en dylik båt att vattenfyllas och kapsejsa. I det här fallet så flöt hon i omkring 55min med då under huvuddelen av tiden med tilltagande slagsida från 40-90 grader. I samma stund som de fick slagsida var fartyget dödsdömt.

Det tog 20min 1.05 till 1.25, men bra motargument annars dock. Finns djupare rapport från Chalmers, men länkar enklare sammanfattning

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ka03mX/estonia-sjonk-snabbare-an-man-tidigare-trott
Citera
2020-09-28, 12:21
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Foliehatt på

Det var ingen ubåt utan en korvett som skulle stoppa Estonia efterssom det smugglades ut militärtmatrial.

Dom körde osynligt men det hårda vädret gjorde att den GRÅ korvetten körde in i Estonia och sjönk inom några minuter..

Kom ihåg var ni läste detta först

Frågan är varifrån den GRÅ korvetten isf kom. Var det Ryssland?
Citera
Medlem
Klart som fan att Estonia blev sänkt. Räcker att man ser den här dokumentären på Youtube.

https://youtu.be/l_p4lT7WJr4
Citera
Medlem
Om det var en ubåtskollission så borde väl även ubåten ha sjunkit tänker jag?
Citera
2020-09-28, 12:22
Medlem
fernebos avatar
Hålet är ju inte ointressant och det är märkligt att man inte kollat vraket och skadorna tidigare. Å andra sidan så tycker jag inte att det är ett mysterium att en färja sjunker snabbt i storm om vatten okontrollerat forsar in på ett bildäck, vilket får fartyget att kantra. Därefter fortsätter fartyget att fyllas med vatten tills det sjunker. Att en mina skulle ha orsakat hålet känns helt osannolikt, med tanke på vilken enorm explosionskraft minor har. Det hade hörts vida omkring och alla överlevande från Estonia skulle ha vittnat om en mycket kraftig explosion.

Visst kan man tänka sig att skador uppstår när ett fartyg träffar botten, men å andra sidan är det inte särskilt djupt på platsen. Estonia är betydligt längre än det är djupt på platsen (80 meter djupt) så det är lite svårt att se att fartyget skulle ha träffat botten med nån särskilt stor kraft. Att jämföra med Titanic håller inte då Titanic sjönk flera tusen meter och träffade havsbotten med avsevärd kraft och fart.

Jag vet inte vad jag ska tro om detta.
Citera
2020-09-28, 12:28
Medlem
Pykretes avatar
Något verkar ha slagit hål på skeppssidan utifrån?, ja.
Hände det innan vraket slog i botten?, troligen.
Var det en sprängladdning inne i fartyget?, troligen inte.
Var det en ubåt?, knappast.
Var det ett annat, ytgående fartyg?, knappast då det borde ha noterats som förlist.
OM det stämmer att C*arl Er*ic La*antee Reint*amm såg något "flera kvadratmeter stort" vid skeppssidan som var kvar när han såg det efter att ha tagit sig upp fr sin hytt under bildäck, och detta föremål sakta rörde sig längs fartygets sida, vad var det?, troligen en container som ett annat fartyg tappat i sjön.
Men en i Östersjön drivande container kan väl inte slå in med flera tusen tons kraft mot skeppssidan, nej men behövdes verkligen en så hög kraft för att orsaka skadan?
Citera
2020-09-28, 12:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen

Nu e jag ingen expert men helt logiskt tänkande säger mig att en ubåt tål mycket mer än en vanlig båt då den är under vatten och utsätts för ett högt tryck.
Citera
2020-09-28, 12:30
Medlem
Engelitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen

Den är ju helt annorlunda konstruerad... Tänk dig dessutom en ölburk... Det är ju inte så lätt att tillfoga den skador genom är trycka på kortsidorna eller försöka trycka ihop kortsidorna(stängd burk) Att däremot knöla ihop burken med kraft mot långsidorna är inte särskilt svårt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in