Citat:
Ursprungligen postat av
Perfecthairline
Såg att en av överlevarna trodde att det var en vit ubåt.
Min spontana tanke, en vit ubåt? Hur många vita ubåtar finns det? Det är ju i stort sätt bara militären som använder ubåtar och de föredrar andra lite mer kamouflerande färger.
Den var också några meter långt, kan det inte vara så enkelt att det han såg var bogvisiren? Bogvisiren lossnade och pga den hårda sjögången så slog den in på sidan efter att den hade lossnat med stor kraft. Den måste ju ändå väga några ton och kraftig sjögång på det borde skapa tillräcklig kraft för att göra ett hål på sidan.
Jag tvivlar inte på överlevarens ord, han har nog sett något i vattnet, tvivlar bara starkt på ett det är en ubåt.
Det handlar inte om att ubåten skulle varit vit, det har heller inte vittnet påstått. Utan snarare ett vitt sken av den. Mao handlar det om ljusbrytning i mörker/luftbubblor. Om du tittar på ubåtar o torpeder som är nära vattenytan men under så upplevs de vitaktiga, speciellt i lite rörelse då massa luftbubblor skapas.
Den stora kraft du hänvisar till är fysiskt omöjlig för visiret att uppnå utan att få en hastighets acceleration. Men mig veterligen har man inte tillfört energi till visiret så att det kunnat uppnå en hastighet upp mot typ 30 m/s (ca 100 km/h).