2020-09-28, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullvaden1989
Jag hoppas innerligt Mona muslim och Carl Bildt svettas jävligt mycket nu. Undra vad regeringen kommer göra, damage control, de vet kommer sanningen fram kommer detta drabba hela jävla regeringen, i Sverige och Estland.
Hoppas gravfriden rivs upp och bevisar att det skedde explosioner på bildäck.

Sanningen kommer komma fram förr eller senare

Att ha fyndet av sprickan i skrovet som grund för explosioner på bildäck kan inte vara mer fel. Sprickan har redan av expertis konstaterats komma utifrån.
Citera
2020-09-28, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Nu kan jag inga detaljer runt skadorna på bogvisiret, men vad jag förstår var infästningarna rejält rostskadade innan olyckan. Naturligtvis släppte inte alla infästningar direkt pga krafterna från sjögången utan successivt under en tidsperiod. Att det under den processen blivit brytskador på själva visiret låter inte så konstigt i mina öron.

När du har tid över så kolla upp det på google så hittar du att bogvisiret är intryckt.
Citera
2020-09-28, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storbob
Utifrån deras grafik verkar det åtminstone bukta innåt, annars svårt att se från materialet de visar.

Och då är väl det troliga att det uppkommit när hon stött emot bottnen?

Varför är det troligt?
Citera
2020-09-28, 10:05
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
När du har tid över så kolla upp det på google så hittar du att bogvisiret är intryckt.
https://medier.talentum.com/ponIltIpIv-1563524706/media/Nyteknik/9igqc9-estonia-bogvisir-700-394-ny-teknik.jpg/alternates/FREE_640/estonia-bogvisir-700-394-ny-teknik.jpg
Citera
2020-09-28, 10:07
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Bogvisiret är också intryckt. Någon som vet anledningen till det?

https://medier.talentum.com/ponIltIpIv-1563524706/media/Nyteknik/9igqc9-estonia-bogvisir-700-394-ny-teknik.jpg/alternates/FREE_640/estonia-bogvisir-700-394-ny-teknik.jpg
Det kanske krockade med bulben när det var på väg ner?
Citera
2020-09-28, 10:09
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Någon som kan bättre jag, när Estonia börjar sjuka är flytkraften precis bara just aningen lägre än innan hon börjar sjunka. 80 meter senare kan väl inte flytkraften förändrats mycket att en stöt i botten skulle ge dessa skador.
Citera
2020-09-28, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jj_6
Det är dybotten på olycksplatsen. Att inte hålet uppmärksammats tidigare kommer officiellt bortförklaras med att båten rört sig. Detta trots att det finns oberoende vittnesmål från 90-talet om hål i skrovet. Håkan Bergmark är en dykare som vittnat om detta.

Fast i princip hela styrbordssidan på fartyget har inte kunnat inspekteras tidigare. Det är först nu när läget och bottenförhållandena ändrats som detta blivit synligt

Problemet med de "oberoende vittnesmålen" är att det inte finns någon dokumentation som styrker påståendena. Om fartygets läge inte förändrats drastiskt mellan de första dykningarna på vraket och de ytterligare dykningar som skedde vid haveriutredningen borde skadan inte kunnat observerats av någon av parterna. Och kunde den det vid första tillfället så borde den finnas dokumenterad vid haveriutredningen och det gör den inte, ergo alternativ 1.

Av skadans utseende så kan den mycket väl ha uppstått när fartyget sjönk till botten. Hon ser ut att ha spruckit precis i en fog i bordläggningen och det är inte ovanligt på vrak. En annan förklaring kan vara att det varit ett utrymme med fångad luft och att vattentrycket på 80m helt enkelt kollapsat skrovet på den punkten. Eller en kombination av de ovanstående.
Citera
2020-09-28, 10:13
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jag tror konspirationsteoretikerna bör lugna ner sig lite.

Skadan tyder på en intryckning utifrån. Inte en explosion inifrån.

Det kan t ex bero på att båten landade på ett flyttblock i bottensedimentet. (Imbeciller kan googla "flyttblock".)

Väldigt onödigt tillkrånglat medvetet sabotage att både se till att bogvisiret lossnade och att ett hål gjordes i skrovets sida...
Citera
2020-09-28, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Någon som kan bättre jag, när Estonia börjar sjuka är flytkraften precis bara just aningen lägre än innan hon börjar sjunka. 80 meter senare kan väl inte flytkraften förändrats mycket att en stöt i botten skulle ge dessa skador.

När fartyget vattenfylls så sjunker hon. Det går förhållandevis fort med 80-90 graders slagsida som på slutet och sen är det tusentals ton som träffar botten ~80m längre ner (även om hastigheten kanske inte hinner upp mer än ett par meter per sekund). Det är inte ovanligt att vrak har rejäla skador från kraschen mot botten som uppstår även om de inte landar på berggrund eller stenar.
Citera
2020-09-28, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso

Det är ju rimligt att bogvisiret kommit i kontakt med båtskrovet under förlisningen tills det slutligen lossnade helt och sjönk. Visiret kan tom ha orsakat den nu diskuterade skadan på skrovet. Visiret hittades sedan ca 1,5 km från fartyget.
Citera
2020-09-28, 10:24
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Det är ju rimligt att bogvisiret kommit i kontakt med båtskrovet under förlisningen tills det slutligen lossnade helt och sjönk. Visiret kan tom ha orsakat den nu diskuterade skadan på skrovet. Visiret hittades sedan ca 1,5 km från fartyget.

Man får komma ihåg att bogvisirets konstruktion gör att det bildas luftfickor så den kan ha flutit en stund innan den sjönk och en våg kan ha kastat in bogvisiret på fartygets sida i samband med att det passerade visiret. Det kan då förklara varför fartyget sjönk fast det egentligen borde ha klarat att hantera vattnet som kom in genom porten.
Citera
2020-09-28, 10:25
Medlem
Såg att en av överlevarna trodde att det var en vit ubåt.

Min spontana tanke, en vit ubåt? Hur många vita ubåtar finns det? Det är ju i stort sätt bara militären som använder ubåtar och de föredrar andra lite mer kamouflerande färger.

Den var också några meter långt, kan det inte vara så enkelt att det han såg var bogvisiren? Bogvisiren lossnade och pga den hårda sjögången så slog den in på sidan efter att den hade lossnat med stor kraft. Den måste ju ändå väga några ton och kraftig sjögång på det borde skapa tillräcklig kraft för att göra ett hål på sidan.

Jag tvivlar inte på överlevarens ord, han har nog sett något i vattnet, tvivlar bara starkt på ett det är en ubåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in