2020-09-28, 09:52
  #5557
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogdog
Titta på denna skada. Där har vi ett mindre fartyg som ränner in i sidan på RMS Olympic, syster till Titanic. Formen på skadan med en skarp kant förut och mjukare akterut är påfallande lik Estonias. Kanske beror det på färjans fart framåt när skadan uppkom?



https://www.reddit.com/r/OldSchoolCool/comments/awdwuy/man_standing_next_to_the_damaged_hull_of_the/

Ja precis, men sen måste man ju komma ihåg att situationer kan se olika ut, ta t.ex Amorella som körde på en boj i förra veckan och började ta in vatten, jag förstår inte hur resonemanget på expertern som sa att det krävs 500 ton tryck att få hål i skrovet, det känns som att det är situationellt. För övrigt så ser Estonias hål ut som att det har vikts utåt och inte inåt, vilket tyder på en detonation inifrån.
Citera
2020-09-28, 09:55
  #5558
Medlem
JayDee78s avatar
<foliehatt>

Estonia smugglar militär utrustning och denna natt är det jackpot för svenskarna.
Ryssarna har dock fått koll på vad som sker och gör ett försök att ta tillbaka utrustningen.

Vädret gör att en kollision sker mellan ett ytfartyg och Estonia, som ihop med att bogvisiret lossnar (inte att blanda ihop med bogrampen), gör att färjan sjunker snabbt.

Om det nu finns en skåpbil med hemlig utrustning ombord så vet tullverket om detta (se UG dokumentär ovan) och ett dykteam skulle kunna kontroller denna bil för att ge svar om VAD som smugglades och om det är troligt att ryssar försökt stoppa lasten att nå Sverige. (Inte genom att medvetet sänka färjan, utan att säkra den med andra medel.)

Om denna skåpbil är tom (redan bärgad) öppnas än mer frågor upp men ger också svar på vad som kan ha skett.

</foliehatt>

Hur troligt, eller inte, detta är kommer vi inte få reda på förrns om MÅNGA år.
Citera
2020-09-28, 09:59
  #5559
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naslowins
Ja precis, men sen måste man ju komma ihåg att situationer kan se olika ut, ta t.ex Amorella som körde på en boj i förra veckan och började ta in vatten, jag förstår inte hur resonemanget på expertern som sa att det krävs 500 ton tryck att få hål i skrovet, det känns som att det är situationellt. För övrigt så ser Estonias hål ut som att det har vikts utåt och inte inåt, vilket tyder på en detonation inifrån.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kRaOOk/experterna-skadan-orsakad-av-kraft-pa-600-ton

Citat:
En militär, norsk sprängämnesexpert som sett filmbilderna anser att skadan i alla fall inte tycks komma från en explosion. Då hade kanterna varit mera utfläkta.

– Det framstår som en yttre kraft som har pressat in på skrovsidan, säger örlogskapten Frank Børressen i dokumentären.

Kolla dplay om du har, ser inget som ser ut att peka utåt på filmen från skadan.
Citera
2020-09-28, 10:03
  #5560
Medlem
RAzakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
<foliehatt>

Estonia smugglar militär utrustning och denna natt är det jackpot för svenskarna.
Ryssarna har dock fått koll på vad som sker och gör ett försök att ta tillbaka utrustningen.

Vädret gör att en kollision sker mellan ett ytfartyg och Estonia, som ihop med att bogvisiret lossnar (inte att blanda ihop med bogrampen), gör att färjan sjunker snabbt.

Om det nu finns en skåpbil med hemlig utrustning ombord så vet tullverket om detta (se UG dokumentär ovan) och ett dykteam skulle kunna kontroller denna bil för att ge svar om VAD som smugglades och om det är troligt att ryssar försökt stoppa lasten att nå Sverige. (Inte genom att medvetet sänka färjan, utan att säkra den med andra medel.)

Om denna skåpbil är tom (redan bärgad) öppnas än mer frågor upp men ger också svar på vad som kan ha skett.

</foliehatt>

Hur troligt, eller inte, detta är kommer vi inte få reda på förrns om MÅNGA år.

Det enklaste sättet för ryssarna är då att medelst ett ytfartyg tillräckligt stort för att slå ett stort hål i sidan på båten i hård storm lägga till jämnsides med en passagerarfärja som framförs i hög hastighet, låta ett strike-team borda färjan o sedan obemärkta smita iväg ut i natten? Istället för att säg, kapa skåpbilen när den är på torra land igen? Jag är tveksam till att man skulle gå på den planen oavsett om det varit kav lugnt den natten.
Citera
2020-09-28, 10:07
  #5561
Medlem
IMBILDENs avatar
Varför har man inte upptäckt detta hål tidigare?

Har fartyget flyttat på sig på något vis? Fartyget ligger väl på sidan och detta hål måste då vara uppåt?

Hålet ser onekligen ut att skapats genom yttre våld från utsidan. Skrovsidorna är vikta inåt. Tycker också det mer ser ut som en kollision av något slag, snarare än som en bomb, men det är bara min amatörmässiga bedömning.

Om det nu är något som kolliderat med Estonia och det bidragit till förlisningen. Är det då inte väldigt märkligt att bogvisiret flyger av ungefär simultant? En annan fråga som jag funderat på är att den sk bogrampen förefaller vara i upprest läge. Det skulle den väl inte vara enligt den officiella versionen? Eller reste den sig upp igen under sjunkförloppet? Låter konstigt, men kanske inte omöjligt?

Kan hålet i skrovsidan orsakats efter det att fartyget låg på botten?

Tycker det är så mycket konstigheter i hela den här historien.
Citera
2020-09-28, 10:09
  #5562
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAzaka
Det enklaste sättet för ryssarna är då att medelst ett ytfartyg tillräckligt stort för att slå ett stort hål i sidan på båten i hård storm lägga till jämnsides med en passagerarfärja som framförs i hög hastighet, låta ett strike-team borda färjan o sedan obemärkta smita iväg ut i natten? Istället för att säg, kapa skåpbilen när den är på torra land igen? Jag är tveksam till att man skulle gå på den planen oavsett om det varit kav lugnt den natten.

Som jag sa, foliehatt på den teorin, men utan att veta vad (om ens något) som fraktades så vet vi inget om ev. ryssars motivation.

Vem vet, allt kanske skedde på det sätt som haveriutredningen skriver, men samtidigt är det något som inte stämmer. Ligger sanningen kanske någonstans mitt emellan?
Citera
2020-09-28, 10:19
  #5563
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogdog
Titta på denna skada. Där har vi ett mindre fartyg som ränner in i sidan på RMS Olympic, syster till Titanic. Formen på skadan med en skarp kant förut och mjukare akterut är påfallande lik Estonias. Kanske beror det på färjans fart framåt när skadan uppkom?



https://www.reddit.com/r/OldSchoolCool/comments/awdwuy/man_standing_next_to_the_damaged_hull_of_the/


Skadan påminner absolut om den på Estonia. Å andra sidan vet jag inte hur stora växlar man ska dra på det. Båtarna är ju konstruerade på helt olika sätt. Olympic, Titanic mfl hade ju skrov konstruerade av stora tunga plåtar som hade nitats ihop. Den svaga punkten var nitarna/bultarna som höll ihop plåtarna. Det var där det sprang läck även på Titanic. Det blir då också naturligt att hål/brottytor blir skarpa om en plåt ramlar av.

Estonia/Viking Sally hade väl ett helsvetsat skrov. Säger inte att det för den sakens skull inte skulle kunna uppstå skarpa hål med tvära kanter, men det är en helt annan konstruktion. Jag tycker också att hålet på Estonia ser ut att vara orsakat genom yttre våld, men ingen sprängning. Föreställer mig att hålet skulle vara mer symmetriskt och mer uppfläkt om det orsakades av en yttre sprängladdning, men det är bara spekulationer från min sida. Vad skulle hända om någon släpper ned ett stort tungt fartygsankare uppifrån rakt ned på Estonia? Har detta hål i överhuvudtaget något med förlisningen att göra? Om så varför lossnade bogvisiret? Känns som det finns många obesvarade frågor här.
Citera
2020-09-28, 10:22
  #5564
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför har man inte upptäckt detta hål tidigare?

Har fartyget flyttat på sig på något vis? Fartyget ligger väl på sidan och detta hål måste då vara uppåt?

Hålet ser onekligen ut att skapats genom yttre våld från utsidan. Skrovsidorna är vikta inåt. Tycker också det mer ser ut som en kollision av något slag, snarare än som en bomb, men det är bara min amatörmässiga bedömning.

Om det nu är något som kolliderat med Estonia och det bidragit till förlisningen. Är det då inte väldigt märkligt att bogvisiret flyger av ungefär simultant? En annan fråga som jag funderat på är att den sk bogrampen förefaller vara i upprest läge. Det skulle den väl inte vara enligt den officiella versionen? Eller reste den sig upp igen under sjunkförloppet? Låter konstigt, men kanske inte omöjligt?

Kan hålet i skrovsidan orsakats efter det att fartyget låg på botten?

Tycker det är så mycket konstigheter i hela den här historien.

Ja precis, Anders Ericsson som överlevde berättar om 2 kraftiga smällar, så pass kraftiga att han flög ur sängen. Om man tänker ett bogvisir som sitter och gungar, borde inte bli 2 kraftiga smällar av det. Det låter mer som en kollision.
Citera
2020-09-28, 10:24
  #5565
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kRaOOk/experterna-skadan-orsakad-av-kraft-pa-600-ton



Kolla dplay om du har, ser inget som ser ut att peka utåt på filmen från skadan.

Okej har inte sett den, tyckte bara att det såg ut så på Expressens inzoomade bild.
Citera
2020-09-28, 10:28
  #5566
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naslowins
Ja precis, Anders Ericsson som överlevde berättar om 2 kraftiga smällar, så pass kraftiga att han flög ur sängen. Om man tänker ett bogvisir som sitter och gungar, borde inte bli 2 kraftiga smällar av det. Det låter mer som en kollision.

Ja, om inte denna skada tillfogats skrovet efter förlisningen känns det inte som den officiella versionen riktigt är med sanningen i överensstämmande. Tycker det finns i alla fall två huvudfrågor som är obesvarade.

1) Varför är bogrampen i uppfällt läge?
2) Hur kan det komma sig att det finns ett stort hål i skrovsidan? (synbart orsakat genom yttre våld)
Citera
2020-09-28, 10:31
  #5567
Medlem
Regimen har givetvis hållit toppmöten med Estland o.s.v. om hur mörkningen ska skötas efter det här programmet, eftersom det kan framkomma information som inte är sanktionerad av regimen.

Regimen väljer att göra följande uttalande;
Joint Statement by the Foreign Ministers of Estonia, Finland and Sweden

Published 28 September 2020

Estonia, Finland and Sweden have agreed that in case of a new significant information on the catastrophe of the M/S Estonia that has not been reported before, Estonia, Finland and Sweden will jointly assess the new information.

A Discovery Network documentary about the M/S Estonia disaster in 1994 includes new underwater video images from the wreck site showing damage on the starboard side of the wreck.

Estonia, Finland and Sweden have agreed that verification of the new information presented in the documentary will be made in accordance and full respect of the Agreement between the Republic of Estonia, the Republic of Finland and the Kingdom of Sweden regarding the M/S Estonia signed in 1995. The fundamental idea with this agreement is to protect the M/S Estonia, as a final place of rest for victims of the disaster, from any disturbing activities. Our countries will cooperate closely in this matter and Estonia as Flag State will lead this process.

Estonia, Finland and Sweden emphasize that we rely on final conclusions of JAIC (Joint Accident Investigation Commission) Final Report of 1997.
https://www.government.se/statements/2020/09/joint-statement-by-the-foreign-ministers-of-estonia-finland-and-sweden/
Citera
2020-09-28, 10:31
  #5568
Medlem
AreYouBacks avatar
Helt otroliga uppgifter. Läs i AB innan artikeln låses. Men att bogvisiret skulle gå sönder av en våg, samtidigt som en ubåt drar inne sidan på Estonia tar jag som uteslutet. Då måste bogvisiret ha sprängts bort. Men av det finns det inga bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in