2020-09-28, 06:23
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag tror att du är rätt ute i just denna del av debatten.

Fas 3 studierna är inte avslutade ännu.

WHO:s gräns går vid 50 procent.

Sedan spelar det ingen roll vad vaccintillverkarna för tillfället befinner sig, (även om det vore roligt om någon av dem, redan nu, kunde gå ut med ett 70 procentigt skydd emot covid-19).

Om jag inte missminner mig så har USA satt sin gräns vid endast 30 procent.

Nu tror jag, iof, inte att någon av vaccintillverkarna kommer att nå speciellt långt över 50 procent. Möjligtvis kan den svenska vaccinforskarna, (och jag syftar inte här på Astra-zenica), nå högre. Men den gruppen strävar inte efter att få fram ett vaccin så snabbt som möjligt. De har istället lagt tonvikten vid effektivitet och säkerhet. Säkert Smart i det långa loppet.

WHO:s gräns?

WHO godkänner väl inte något vaccin?
Citera
2020-09-28, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Stort tack! Väcker en del funderingar om varför Covid-19 haussats så till den milda grad.

Det är skönt med människor som fortfarande har koncentrationsförmåga nog ta till sig objektiv data.
Citera
2020-09-28, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej, Norge etc hade inte någon speciellt annorlunda influensasäsong jämfört med Sverige. Du postar fake news.

”Men ska det jämföras vill statsepidemiolog Anders Tegnell göra det själv. I fredagens DN-intervju lanserade han en ny förklaring till att svensk statistik ser så illa ut: ”de som hade en hög influensadödlighet, som Norge, under de sista två vintrarna, de har ganska låg covid-dödlighet”.

För Tegnell tycks allt som talar för hans egen coronastrategi vara korrekta uppgifter, medan höga dödstal är att hänföra till ren otur.
Som teori betraktad är antagandet inte orimligt. Om färre än vanligt av de skröpligaste dör i influensa kan fler senare falla offer för ett elakare virus.

Riktigt vad Tegnell grundar sitt resonemang på är tyvärr dunkelt. Norges smittskyddsdirektör Frode Forland kliar sig i huvudet: ”vi kan inte se att det är särskilt höga dödstal under de senaste åren knutet till influensa i Norge”. Finlands hälsosäkerhetschef Mika Salminen tror inte heller att ”skillnaden mellan Finland och Sverige hänger på det”.

SvD letade hos Eurostat och hittade inget som tydde på att Sverige drabbats lindrigare av influensan förra vintern än grannarna. Tegnell backade lite, men vidhöll påståendet och sa att Eurostats siffror inte var nog precisa.”

https://www.dn.se/ledare/tegnells-stickspar-om-influensan-leder-inte-sverige-vidare/

Angående dåren Ivo Cummins video:

”Anders Tegnell hänvisar till ett Youtube-klipp av debattören Ivor Cummins och en ogranskad studie när han diskuterar svensk coronadödlighet.

– Det är bara att googla på Ivor Cummins så förstår man att han inte är någon trovärdig källa, säger Daniel Berglind, folkhälsoforskare på Karolinska institutet.

https://www.dn.se/sverige/darfor-hanvisar-tegnell-till-ifragasatt-youtube-klipp/

Har du något annat argument emot Cummins data förutom att ”han är dum”? Som vanligt hos er kvinnor, data och objektiva observationer spelar ingen roll. Bara känslor. Om hans data nu är så dålig, visa mig gärna korrekt data. Han har gjort ett jättejobb att sammanställa tillgänglig data och blir nu misskrediterad av diverse känslostyrda kvinnor.

Här är en googling på Cummins. Ingenjör, mångårig ledare inom industrin, och författare och forskare. Vad har du att sätta emot honom? Tusentals gråtinlägg på Flashback?

https://denversdietdoctor.com/about-ivor-cummins-bechem-ceng-miei/
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2020-09-28 kl. 07:03.
Citera
2020-09-28, 07:30
Medlem
Citat:
Exakt, du verkar faktiskt ha glömt det mesta som FHM och Tegnell sagt som får dem att framstå som inkompetenta dårar.
Jag hakar kanske inte upp mig på detaljer som ni gör.

FHM gjorde en korrekt bedömning av virusets egenskaper. De gjorde däremot inte en korrekt tidig bedömning av virusets spridning i andra länder.

För mig är det oväsentligt, eftersom det inte skulle ha ändrat något. För er är det jätteviktigt, eftersom det är en av få tillfällen då FHM hade fel, och inte ni. Men om ni ska sluta vara sårade över att det här inte har utvecklats som ni trodde, och se på det här i nutid.
Citera
2020-09-28, 07:38
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Det finns många fler studier rörande andelen pre- och asymtomatisk smittspridning än den från ecdc som jag länkade till.

Det är upprörande att se hur du griper efter halmstrå för att försvara Tegnell och FHM. Patetiskt i högsta grad måste jag säga. Att försvara mannen som hela tiden skyller i från sig och inte drar sig för att fabulera medan han pratar, fy fan vilken ignorans.

Att vägra se att Tegnell använder vilka ”bevis” som helst när det passar honom. När en dåres youtube-klipp passar honom spelar det plötsligt ingen roll om informationen är vetenskapligt granskad eller inte? Då sänks ribban medvetet. När det kommer till munskyddens vara eller icke varande kräver han däremot vetenskapliga bevis in absurdum.

Att dessutom gå ut i tidningar och påstå att sambandet mellan låg dödlighet i influensa och hög covid-19 död är STARKT är på gränsen till kriminellt, Norges låga dödstal i covid skulle bero på detta? Det visar sig att det inte stämmer. Mannen har inte ens brytt sig om att undersöka hur det de facto förhåller sig innan han uttalar sig om våra grannländer!

”I en tidigare intervju med DN menar Anders Tegnell att Sveriges höga dödstal i corona under våren bland annat kan förklaras med fjolårets lindriga influensasäsong. Eftersom färre avled i influensa året innan fanns det fler sköra individer som sedan gick bort i covid-19. När Svenska Dagbladet går igenom Eurostats statistik över dödsfall i Europa visar den att våra grannländer också haft en mild influensasäsong utan att sedan hittills haft höga dödstal under coronapandemin.”

Tegnell är en hycklare av värsta sort som dessutom framstår som allvarligt störd på något sätt, anser jag. En mycket farlig kombination i hans position. Han har uttalat sig mängder av gånger att det inte går att jämföra Sverige med våra grannländer, ändå är det precis det han gör om och om igen när det passar hans agenda, att förringa Sveriges mycket höga dödstal och framhäva sig själv.

”Misstanken har dock infunnit sig att oviljan att jämföra beror på att Sveriges siffror inte får landet att framstå i fördelaktig dager. Trots allt har Sverige nästan 5.900 döda, medan övriga nordiska länder har några hundra. Dödstalet per 100.000 medborgare är tio gånger högre i Sverige än i Norge och Finland, och fem gånger högre än i Danmark.

Men ska det jämföras vill statsepidemiolog Anders Tegnell göra det själv. I fredagens DN-intervju lanserade han en ny förklaring till att svensk statistik ser så illa ut: ”de som hade en hög influensadödlighet, som Norge, under de sista två vintrarna, de har ganska låg covid-dödlighet”.

För Tegnell tycks allt som talar för hans egen coronastrategi vara korrekta uppgifter, medan höga dödstal är att hänföra till ren otur.”

https://www.dn.se/ledare/tegnells-stickspar-om-influensan-leder-inte-sverige-vidare/

Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Har du något annat argument emot Cummins data förutom att ”han är dum”? Som vanligt hos er kvinnor, data och objektiva observationer spelar ingen roll. Bara känslor. Om hans data nu är så dålig, visa mig gärna korrekt data. Han har gjort ett jättejobb att sammanställa tillgänglig data och blir nu misskrediterad av diverse känslostyrda kvinnor.

Här är en googling på Cummins. Ingenjör, mångårig ledare inom industrin, och författare och forskare. Vad har du att sätta emot honom? Tusentals gråtinlägg på Flashback?

Se mitt inlägg ovan. Cummins och Tegnell har fel om att Norges låga dödstal beror på att de hade en svårare influensasäsong.

Du är en av de mest korkade som skriver i den här tråden, utan tvekan. Det enda du har att komma med är att jag som kvinna skriver gråtinlägg? Vad fan är det för ignorant påstående?

Att du dessutom menar att ingen får kritisera någon annan om denne inte har en högre utbildning och position i samhället är ju rent dravel. Så otroligt obegåvat resonemang! Det räcker ju att läsa din posthistorik för att få en uppfattning om vilken dåre du är.
Citera
2020-09-28, 07:39
Medlem
Citat:
Se mitt inlägg ovan. Cummins och Tegnell har fel om att Norges låga dödstal beror på att de hade en svårare influensasäsong.

Du är en av de mest korkade som skriver i den här tråden, utan tvekan. Det enda du har att komma med är att jag som kvinna skriver gråtinlägg? Vad fan är det för ignorant påstående?

Att du dessutom menar att ingen får kritisera någon annan om denne inte har en högre utbildning och position i samhället är ju rent dravel. Så otroligt obegåvat resonemang! Det räcker ju att läsa din posthistorik för att få en uppfattning om vilken dåre du är.

Posta data tack. Fram till dess är ditt ord värt noll.
Citera
2020-09-28, 07:42
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Posta data tack. Fram till dess är ditt ord värt noll.
Du får detaljgranska detta själv:

”sedan gick bort i covid-19. När Svenska Dagbladet går igenom Eurostats statistik över dödsfall i Europa visar den att våra grannländer också haft en mild influensasäsong utan att sedan hittills haft höga dödstal under coronapandemin.””
Citera
2020-09-28, 07:44
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

”Som vanligt hos er kvinnor, data och objektiva observationer spelar ingen roll. Bara känslor.” Menar du på allvar att du tycker att kvinnor har ett sämre intellekt en er män och att vi inte äger förmåga till objektiva observationer? Vilken låg nivå på diskussion du för. Behandlar du alla kvinnor du möter på samma nedvärderande vis?
Citera
2020-09-28, 07:45
Medlem
Citat:
Du får detaljgranska detta själv:

”sedan gick bort i covid-19. När Svenska Dagbladet går igenom Eurostats statistik över dödsfall i Europa visar den att våra grannländer också haft en mild influensasäsong utan att sedan hittills haft höga dödstal under coronapandemin.””

Var är data? Tror du på allt du läser som passar in på din skeva världsbild?

Du säger att Cummins presenterar fel data. Det innebär att du har tillgång till korrekt data. Det räcker inte att säga att han har fel, fram med siffrorna eller stäng igen.
Citera
2020-09-28, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
”Som vanligt hos er kvinnor, data och objektiva observationer spelar ingen roll. Bara känslor.” Menar du på allvar att du tycker att kvinnor har ett sämre intellekt en er män och att vi inte äger förmåga till objektiva observationer? Vilken låg nivå på diskussion du för. Behandlar du alla kvinnor du möter på samma nedvärderande vis?

Inte alla kvinnor förstås. Finns de som klarar av att argumentera objektivt. Men alltförmånga tycks används känslor som argument. Det är ett kvinnligt attribut.
Citera
2020-09-28, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du menar som i våra grannländer då, Norge, Danmark, Finland? Hur är vår dödlighet jämfört med deras?
Våra grannar gjorde i allra högsta grad en missbedömning av virusets dödlighet. Deras dödlighet är just nu ett par normala influensasäsonger mindre än vår.

I utbyte mot den skillnaden har de spelat med i den globala nedstängningshysteri som har sänkt hela världsekonomin, för ett årtioende framåt. Klimatet kan vi glömma. Många år av minskad fattigdom och förbättrad folkhälsa i världen riskerar att utraderas.

Det är dessutom oklart om de räddar några liv, eller om de bara fördröjde det oundvikliga.

Men bra jobbat, annars. Vi får börja dela ut guldstjärnor till dem som bäst löste ett problem som inte fanns.
Citera
2020-09-28, 07:55
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Inte alla kvinnor förstås. Finns de som klarar av att argumentera objektivt. Men alltförmånga tycks används känslor som argument. Det är ett kvinnligt attribut.
Vi kvinnor äger som vanligast och allt för ofta då inte förmåga till objektiva observatione men det finns undantag och denna oförmåga är alltså ett kvinnligt attribut? Din syn på kvinnor är fruktansvärd, jag hoppas du inte har några döttar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in