2020-09-24, 14:27
Medlem
MissSnorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Jag fick ett utskick från Advisa i brevlådan idag. Svensk kvinna och muslimsk arab med en son och en dotter. De två barnen ser för övrigt ut att inte ta ett dugg efter mamman.
vilket är helt logiskt eftersom gener som ansvarar för mörkare ögon, hud och hår är dominanta. Såklart att blåögda blondiner försvinner snart i en snabb takt
Citera
2020-09-24, 14:28
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Jag tittar inte på TV men är man på Youtube så tvingas man se reklam ändå. I Sverige så var det alltid svensk kvinna + svart man i reklam. Nu är det helt andra saker, inga vita alls nästan. Detta är unikt för Sverige, var lite utomlands och där är det mer vita. I Sverige är det full retard som gäller.

Vem är det som driver på detta. Reklamföretagen eller företagen själva? Riktigt bisarrt eftersom det kan röra sig om lokala produkter och så ser man blånegrer i reklamen vilket inte är produktens främsta marknad.
Det är en hysterisk kultur inom hela reklambranschen att go woke.
Det finns bara ett företag som valt motsatt väg som affärsidé och det är Etablissemanget, men annars är det en sjuka i hela branschen.
Go woke go broke är ju nåt som drabbar företagen och produkten inte reklambyrån än så länge, eftersom ingen fattar vad som händer och det fortfarande finns kunder och folk inte vet att det finns alternativ.
Företagen lämnar ju allt till reklambyrån och litar på att de kan sånt där, men de är med i den här religiösa sekten av religionen Tolerans och gör därför inte marknadsundersökningar och kan därför inget om målgruppen eftersom de utgår från att alla är som deras lila hippa klick av kultureliten på Söder.
Senast redigerad av Gertrud1 2020-09-24 kl. 14:35.
Citera
2020-09-24, 16:25
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissSnork
vilket är helt logiskt eftersom gener som ansvarar för mörkare ögon, hud och hår är dominanta. Såklart att blåögda blondiner försvinner snart i en snabb takt

Jo, fast i just det här fallet så var särskilt flickan ännu mörkare än sin arabiske fader.
Citera
2020-09-24, 18:04
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Jag tittar inte på TV men är man på Youtube så tvingas man se reklam ändå. I Sverige så var det alltid svensk kvinna + svart man i reklam. Nu är det helt andra saker, inga vita alls nästan. Detta är unikt för Sverige, var lite utomlands och där är det mer vita. I Sverige är det full retard som gäller.

Vem är det som driver på detta. Reklamföretagen eller företagen själva? Riktigt bisarrt eftersom det kan röra sig om lokala produkter och så ser man blånegrer i reklamen vilket inte är produktens främsta marknad.
Använd uBlock origin eller något, har aldrig sett reklam på youtube någonsin. Vänd reklambranschen ryggen när dom inte bete sig.
Citera
2020-09-25, 11:04
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Lås tråden! Lägg undan tangentborden! Det finns ingen etnisk mångfald i reklamen! Det är bevisat!

Citerar ur: "RÄTTVISAREN 2020 – BRAND IDENTITY En studie av strukturerna bakom hur människor representeras och avbildas i reklam Kantar Sifo, juni 2020"

Citat:
Barnfamiljer är i hög grad vita, i små familjekonstellationer och med antingen en
närvarande förälder eller ett heteronormativt föräldrapar. Barnen är oftast mycket
unga. Familjer och familjemedlemmar med andra utseenden, förmodad utländsk härkomst,
övervikt, synliga funktionsvariationer och alternativa familjekonstellationer (många
syskon/bonusbarn, samkönade föräldrapar) lyser med sin frånvaro.
Jag upprepar: personer med utländsk härkomst lyser med sin frånvaro!

Citat:
Äldre: Representationen är också genomgående mycket vit.
Mycket vit = problematiskt!

Citat:
En visuell karaktär är ofta förekommande i den icke-vita representationen. Det är en
smal, ung kvinna med oftast ljust brun hy och afrohår, en afroamerikansk karaktär vi
ofta ser i amerikanska bilder och populärkulturella produktioner. Självklart bär en
mängd svenska kvinnor det här utseendet. Dess representation i reklamen kan dock
förmodas vara överrepresenterad i förhållande till vår befolkning, och inte minst i
relation till den övriga representationen av icke-vita individer.
Och är det folk med utländsk härkomst med så är det fel utländsk härkomst!

Citat:
Representationen av mångfald vilar i hög grad på binär förenkling och i vissa fall stereotypa föreställningar
Araber är den gyllene medelvägen, om uttrycket ursäktas.

Citat:
Den icke-vita representationen återfinns framför allt i reklam från ICA, som avbildar
sin mångfald av medarbetare med autentisk prägel. En viktig struktur här är dock den
att icke-vita således är representerade som servicepersonal, men inte som kunder.
ICA = slavförespråkande dödsknarkarrassar! Undvik!

Citat:
Representationen är i hög grad vit och blond, och det är extra dominant i den alpina
reklamen. Här finns alltså en återkommande färgkod inte bara i kläder och grafik
(rött, blått, vitt) utan även i färgkod.
Varför är det inte fler svarta och bruna kroppar i skidreklamen? Skälet måste vara rasism!

Avslutar med en god nyhet:
Citat:
Träning representeras nästan genomgående av mörkare hy

Förklaring:
Citat:
Det kan också i hög grad handla om berättelsen om den lilla flickan som slåss
underifrån från golvet och förorten med attityd, envishet, tävlingsinstinkt och fysisk
outtröttlighet gentemot maktens och de välbeställdas långsamma, dominanta, vita,
patriarkala strukturer – en underdog.
Också det första jag ser när en svart kvinna poserar i löparskor i en Stadium-annons - en tjej från förorten som ger det vita patriarkatet en rejäl pungspark!
Citera
2020-09-25, 11:12
Medlem
Noterade ny tv-reklam för Ikea som var normbrytande på det viset att en vit man levde ihop med en svart kvinna. Dessutom en rätt stadig kvinna. Ikea kanske följer den här och liknande trådar.
Citera
2020-09-25, 14:40
Medlem
MissSnorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optimaten
Noterade ny tv-reklam för Ikea som var normbrytande på det viset att en vit man levde ihop med en svart kvinna. Dessutom en rätt stadig kvinna. Ikea kanske följer den här och liknande trådar.
du menar de läser tråden och om hur folk anser att reklamen inte ska se ut, och sen skapar de just sån reklam?

Den kraftigt överviktiga kvinnan i ikea reklam ser dessutom ut lite som ghetto-invånare, till skillnaden från den, typ, vanlige, utbildade svenske mannen och den sofistikerade mulatt-pojken - både passar henne inte alls. Med en sådan svensk gubbe och en söt unge skulle jag kanske tänka mig kunna se en slank utbildad african-american woman inte den somaliska tanten eller vem hon än är
Citera
2020-09-25, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissSnork
du menar de läser tråden och om hur folk anser att reklamen inte ska se ut, och sen skapar de just sån reklam?

Den kraftigt överviktiga kvinnan i ikea reklam ser dessutom ut lite som ghetto-invånare, till skillnaden från den, typ, vanlige, utbildade svenske mannen och den sofistikerade mulatt-pojken - både passar henne inte alls. Med en sådan svensk gubbe och en söt unge skulle jag kanske tänka mig kunna se en slank utbildad african-american woman inte den somaliska tanten eller vem hon än är

Är ingen expert men ser hon inte mer ut som en frodig men modern västafrikanska? Jag tänkte på att det i 99 fall av 100 råkar vara en vit kvinna med någon svart man, inte sällan ser den svarta snubben rätt slafsig ut också. Nu körde Ikea det vågade greppet vit man-svart kvinna (och med för etniciteten alla klichéer: stor röv och korkskruvar)
Citera
2020-09-27, 15:49
Medlem
MissSnorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optimaten
Är ingen expert men ser hon inte mer ut som en frodig men modern västafrikanska? Jag tänkte på att det i 99 fall av 100 råkar vara en vit kvinna med någon svart man, inte sällan ser den svarta snubben rätt slafsig ut också. Nu körde Ikea det vågade greppet vit man-svart kvinna (och med för etniciteten alla klichéer: stor röv och korkskruvar)
det kan vara en västafrikanska, men hon passar i alla fall inte in
Citera
2020-09-27, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Lås tråden! Lägg undan tangentborden! Det finns ingen etnisk mångfald i reklamen! Det är bevisat!

Citerar ur: "RÄTTVISAREN 2020 – BRAND IDENTITY En studie av strukturerna bakom hur människor representeras och avbildas i reklam Kantar Sifo, juni 2020"

Jag upprepar: personer med utländsk härkomst lyser med sin frånvaro!

Mycket vit = problematiskt!

Och är det folk med utländsk härkomst med så är det fel utländsk härkomst!

Araber är den gyllene medelvägen, om uttrycket ursäktas.

ICA = slavförespråkande dödsknarkarrassar! Undvik!

Varför är det inte fler svarta och bruna kroppar i skidreklamen? Skälet måste vara rasism!

Avslutar med en god nyhet:

Förklaring:

Också det första jag ser när en svart kvinna poserar i löparskor i en Stadium-annons - en tjej från förorten som ger det vita patriarkatet en rejäl pungspark!

Hahaha! Vilket dravel. "Kärnfamiljer med vita par"? Var har de sett detta?
Citera
2020-09-28, 07:30
Medlem
IKEA har alltid några negerbarn och en tjock negerkörring i reklamen

SAS finns inte något skandinaviskt

Ser jag en negerjävel till i reklamen spyr jag

Alla dessa bolag bör bojkottas
Citera
2020-09-28, 07:36
Avstängd
Daniel501s avatar
Detta 1 min klipp förklarar precis varför det är färre och färre Vita överallt i TV-rutan;

https://streamable.com/2hig8n
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in