2020-09-21, 21:40
Medlem
choppingblockeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Det roligaste av allt är ju att Google själva bara uppdaterar sina mobiler i 3 år och har därmed ingen form av tanke att försöka konkurrera med Apple. Android 11 har ju gjort lite ändringar men återstår att se om det faktiskt leder någonstans i längden.

Ja, hållbar utveckling är det i varje fall inte. Jag bytte till iPhone från Android ganska tidigt efter att jag belv riktigt förbannad på att en flagship-Android jag köpt i tiderna slutade få regelbundna patchar nåt halvår efter köp.

Sedan dess har alla mina telefoner nedärvts i familjen så att mina föräldrar och vuxna syskon kört mina telefoner till slutet av Apples stöd. Jag brukar byta iPhone med ett par års mellanrum, men under de senaste bytena har det int alls kännats lika nödvändigt i fråga om prestanda och annan utveckling som under första halvan av 10-talet. 6s ännu nästan helt ok i lätt bruk

Att utvecklingen nått en kritisk punkt då produkters prestanda borde räcka längre gör Androidars korta produktstöd ännu mer oförsvarligt.
Citera
2020-09-27, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av choppingblocked
Man ska inte använda apparater som inte förses med regelbundna säkerhetsuppdateringar.

Här är android-ekosystemet fortfarande skamligt, med stöd garanteragt i sådär max tre år efter telefonens inträde på marknaden. iPhone-modeller har senaste tiden fått stöd i sex år. Med andra är iPhone 6S från 2015 (och första generationens SE) en helt ok telefoner ännu idag. Den kör också här om dagen utgivna ios 14 helt galant.

Citat:
Ursprungligen postat av choppingblocked
Ja, hållbar utveckling är det i varje fall inte. Jag bytte till iPhone från Android ganska tidigt efter att jag belv riktigt förbannad på att en flagship-Android jag köpt i tiderna slutade få regelbundna patchar nåt halvår efter köp.

Sedan dess har alla mina telefoner nedärvts i familjen så att mina föräldrar och vuxna syskon kört mina telefoner till slutet av Apples stöd. Jag brukar byta iPhone med ett par års mellanrum, men under de senaste bytena har det int alls kännats lika nödvändigt i fråga om prestanda och annan utveckling som under första halvan av 10-talet. 6s ännu nästan helt ok i lätt bruk

Att utvecklingen nått en kritisk punkt då produkters prestanda borde räcka längre gör Androidars korta produktstöd ännu mer oförsvarligt.

En smarttelefon som har endel år på nacken och inte får ett nyare operativsystem än t.ex. Android 6.0, eller en lite äldre Iphone man inte har senaste iOS på.. Är det hela världen då?

Många har ju sådana mobiler som inte är så nya, går dessa runt och riskerar att få sina bankkonton länsade eller epostkonton hackade om man sköter sådana ärenden på smarttelefonen?
Citera
2020-09-27, 20:38
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
En smarttelefon som har endel år på nacken och inte får ett nyare operativsystem än t.ex. Android 6.0, eller en lite äldre Iphone man inte har senaste iOS på.. Är det hela världen då?

Många har ju sådana mobiler som inte är så nya, går dessa runt och riskerar att få sina bankkonton länsade eller epostkonton hackade om man sköter sådana ärenden på smarttelefonen?

Har några gamla lurar som extratelefoner. Används inte till mycket mer än att ringa med, kanske sms:a och lite slösurfande. Mest ligger de på hyllan. Men som extralurar funkar de bra.
Skulle inte ha en tanke på att sköta något viktigt på dem. Android 6 har de jag fortfarande använder och inte skrotat helt.
Citera
2020-09-27, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har några gamla lurar som extratelefoner. Används inte till mycket mer än att ringa med, kanske sms:a och lite slösurfande. Mest ligger de på hyllan. Men som extralurar funkar de bra.
Skulle inte ha en tanke på att sköta något viktigt på dem. Android 6 har de jag fortfarande använder och inte skrotat helt.

Ja, men det måste ju vara miljontals människor som inte köper en ny mobil sålänge deras gamla fungerar. Man har väl aldrig hört någon som det hänt något för pga att de ej har senaste uppdateringarna och operativsystemet?

Enda man hör om är ju klantiga människor som loggar in på BankID för att någon på tele säger det.. Men ingen som får sina telefoner hackade och bankkonton länsade annars.
Citera
2020-09-27, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Ja, men det måste ju vara miljontals människor som inte köper en ny mobil sålänge deras gamla fungerar. Man har väl aldrig hört någon som det hänt något för pga att de ej har senaste uppdateringarna och operativsystemet?

Enda man hör om är ju klantiga människor som loggar in på BankID för att någon på tele säger det.. Men ingen som får sina telefoner hackade och bankkonton länsade annars.
Telefonerna blir sega sedan köper folk nya då dom inte vet hur man underhåller saker.
Citera
2020-09-27, 22:58
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Det finns ju rätt många med Iphone 6-7 idag eller äldre, äldre Android-telefoner med kanske Android 6.0 eller liknande, och de verkar ju inte ha några problem med det vad jag märkt.
Visst är det som du säger, att "the proof is in the eating of the pudding". Det finns hundratals miljoner gamla smartphones som inte längre får uppdateringar. Trots detta verkar ju systemen rulla på som de ska. Det verkar alltså som att såväl iOS som Android tillsammans med mobilnäten har en så god grundläggande säkerhet att hot har svårt att sprida sig vidare.
Citera
2020-09-28, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Visst är det som du säger, att "the proof is in the eating of the pudding". Det finns hundratals miljoner gamla smartphones som inte längre får uppdateringar. Trots detta verkar ju systemen rulla på som de ska. Det verkar alltså som att såväl iOS som Android tillsammans med mobilnäten har en så god grundläggande säkerhet att hot har svårt att sprida sig vidare.

Så man kanske inte ska vara så orolig ändå så länge man inte surfar runt och laddar ned en massa skit överallt? Och om man ändå gör det så är det ju knappast helt safe även om man har senaste telefonen.. Känns ju som att det handlar om sunt förnuft oavsett.

Kanske till och med är lite väl "paranoidskt" och mot foliehatt-hållet om man måste köpa nya mobiler vart annat/vart tredje år bara för att känna sig säker?
Citera
2020-09-28, 17:43
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Så man kanske inte ska vara så orolig ändå så länge man inte surfar runt och laddar ned en massa skit överallt? Och om man ändå gör det så är det ju knappast helt safe även om man har senaste telefonen.. Känns ju som att det handlar om sunt förnuft oavsett.
Visst är det så. Ibland dyker allvarliga säkerhetshål upp som inte går att skydda sig mot med sunt förnuft, men i de flesta fall handlar attacker numera om att användaren betett sig oförsiktigt. Man kanske inte ska ladda hem saker man hittar på warez-sajter eller lämna ut sina kontokortsuppgifter till små okända sajter.
Citera
2020-10-08, 15:50
Medlem
Zaxxon64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Men rent praktiskt (utöver program-utdatering) så fungerar alltså äldre smartphones galant.

Skrivet på en 12 år gammal lur, som bara jewtube och webläsaren fungerar på av de appar som kräver internet. Går dock att rota och installera drivrutiner så bankid funkar men den har inte ram nog för nya program.
Så man köra bank-id på en android-lur med os<5?
Vad är det för drivrutiner som den kräver, och kollar den inte os-version?
Citera
2020-10-08, 17:12
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon64
Var det ett försök att mästra eller en genuin fråga? Om förstnämnda så hoppas jag att du köpt kräm till dina hemorrojder, var det en genuin fråga så passar jag bollen.
Citera
2020-10-08, 19:15
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon64
Om du rootar telefonen så att du kan installera Bank-id på ett gammalt operativsystem eller installerar en gammal version av Bank-id så är det nog möjligt men säkerheten lär påverkas.
Citera
2020-10-09, 04:26
Medlem
Tro det är en myt. Gamla smartphone är inte osäkra däremot är problemet att många appar slutar fungera som t.e.x bankid som kräver nyare version av operativsystemet. Det är skillnad mellan smartphone och dator. Om du installera alla appar via appstore så kollar de att apparna är säkra annars skulle de tas bort eller inte tillåtas. Appstore fungera som antivirus. Om de inte vet om en app är säker att använda med gammal lur så tillåter de inte appen att installeras på de luren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in