2020-09-20, 01:17
Medlem
Det är ju lite av en hets att det ska köpas t.ex. nyaste Iphonen och dylikt, det håller längre när det gäller uppdateringar och så vidare i framtiden.

Men blir en telefon helt "oanvändbar" om den slutar få senaste uppdateringen av iOS eller Android? Går det inte ändå fortfarande då att t.ex. använda de vanligaste apparna, använda BankID etc om man inte är en så avancerad användare? Den blir väl inte totalt osäker bara för det och lätthackad? Eller är det som att köra på ett skitgammalt Windows-OS utan antivirus?

Det finns ju rätt många med Iphone 6-7 idag eller äldre, äldre Android-telefoner med kanske Android 6.0 eller liknande, och de verkar ju inte ha några problem med det vad jag märkt.

Är det någon skillnad på säkerheten mellan gamla Iphones och gamla Androids?
Citera
2020-09-20, 01:23
Medlem
TheGreatBlackCocks avatar
Säkerheten är det nog inte så stor skillnad på, det är väl snarare minnet i telefonen som det skiljer sig på.
Citera
2020-09-20, 01:30
Medlem
Det går säkerligen att använda en telefon eller surfplatta som är ca 6 år gammal men där går nog gränsen. Jag har en surfplatta som fortfarande går på Jellybean 4.2 tror jag och där fungerar inte bank-id eller streaming på chrome. Däremot så fungerar många appar både från 2020 och innan fastän trögt. Hursom den fungerar bra som en läsplatta iallafall.
Citera
2020-09-20, 01:32
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheriff-John-Brown
Det går säkerligen att använda en telefon eller surfplatta som är ca 6 år gammal men där går nog gränsen. Jag har en surfplatta som fortfarande går på Jellybean 4.2 tror jag och där fungerar inte bank-id eller streaming på chrome. Däremot så fungerar många appar både från 2020 och innan fastän trögt. Hursom den fungerar bra som en läsplatta iallafall.
Men rent praktiskt (utöver program-utdatering) så fungerar alltså äldre smartphones galant.

Skrivet på en 12 år gammal lur, som bara jewtube och webläsaren fungerar på av de appar som kräver internet. Går dock att rota och installera drivrutiner så bankid funkar men den har inte ram nog för nya program.
Senast redigerad av GoUoD 2020-09-20 kl. 01:34.
Citera
2020-09-20, 01:41
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Det är ju lite av en hets att det ska köpas t.ex. nyaste Iphonen och dylikt, det håller längre när det gäller uppdateringar och så vidare i framtiden.

Men blir en telefon helt "oanvändbar" om den slutar få senaste uppdateringen av iOS eller Android? Går det inte ändå fortfarande då att t.ex. använda de vanligaste apparna, använda BankID etc om man inte är en så avancerad användare? Den blir väl inte totalt osäker bara för det och lätthackad? Eller är det som att köra på ett skitgammalt Windows-OS utan antivirus?

Det finns ju rätt många med Iphone 6-7 idag eller äldre, äldre Android-telefoner med kanske Android 6.0 eller liknande, och de verkar ju inte ha några problem med det vad jag märkt.

Är det någon skillnad på säkerheten mellan gamla Iphones och gamla Androids?

Problemet med gamla smartphones är att det inte kommer nya säkerhetsuppdateringar. Hittas en kritisk säkerhetsbug så blir den kvar, och folk med mindre goda intentioner kan utnyttja den.

Finns det en välunderhållen custom rom som är open source som går att köra på telefonen i fråga, så kan det vara ett sätt att fortsätta använda hårdvaran med bibehållen god säkerhet.
Citera
2020-09-20, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Problemet med gamla smartphones är att det inte kommer nya säkerhetsuppdateringar. Hittas en kritisk säkerhetsbug så blir den kvar, och folk med mindre goda intentioner kan utnyttja den.

Finns det en välunderhållen custom rom som är open source som går att köra på telefonen i fråga, så kan det vara ett sätt att fortsätta använda hårdvaran med bibehållen god säkerhet.

Vad kan göras? Ytterst sällan jag hört privatpersoner drabbas ekonomiskt via mobil kapning. Måste vara en svår bransch att lyckas inom som vanlig svensson-kriminell eller Alibaba.

Jag skiter i automatiska uppdateringar på min nya telefon tycker google överdriver så jäkla mycket med sina skit uppdateringar varannan dag. Jag kanske väljer att uppdatera själv var 6:e månad eller så då jag sitter på toan och skiter.
Citera
2020-09-20, 01:56
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Vad kan göras? Ytterst sällan jag hört privatpersoner drabbas ekonomiskt via mobil kapning. Måste vara en svår bransch att lyckas inom som vanlig svensson-kriminell eller Alibaba.

Jag skiter i automatiska uppdateringar på min nya telefon tycker google överdriver så jäkla mycket med sina skit uppdateringar varannan dag. Jag kanske väljer att uppdatera själv var 6:e månad eller så då jag sitter på toan och skiter.

Vad som kan göras beror på vad det är för bugg det rör sig om.
Citera
2020-09-20, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Vad som kan göras beror på vad det är för bugg det rör sig om.

Bara o chilla till 4 bugg och en coca cola?
Citera
2020-09-20, 02:25
Medlem
Citat:

Det man ju hört mest om är ju folk som klantar till det själva och loggar in på BankID för att någon från "banken" ringer och säger det.

Någon mer avancerad kapning än så har jag inte direkt hört om.. Och det lär ju vara många, speciellt äldre personer som gillar att hålla fast vid den gamla smarttelefonen. Sen kanske man inte ska gå in på osäkra sidor, klicka på länkar man ej känner till och ladda ner okänt material.. Men det säger ju sig självt.
Citera
2020-09-20, 02:52
Medlem
choppingblockeds avatar
Man ska inte använda apparater som inte förses med regelbundna säkerhetsuppdateringar.

Här är android-ekosystemet fortfarande skamligt, med stöd garanteragt i sådär max tre år efter telefonens inträde på marknaden. iPhone-modeller har senaste tiden fått stöd i sex år. Med andra är iPhone 6S från 2015 (och första generationens SE) en helt ok telefoner ännu idag. Den kör också här om dagen utgivna ios 14 helt galant.
Citera
2020-09-20, 15:51
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av choppingblocked
Man ska inte använda apparater som inte förses med regelbundna säkerhetsuppdateringar.

Här är android-ekosystemet fortfarande skamligt, med stöd garanteragt i sådär max tre år efter telefonens inträde på marknaden. iPhone-modeller har senaste tiden fått stöd i sex år. Med andra är iPhone 6S från 2015 (och första generationens SE) en helt ok telefoner ännu idag. Den kör också här om dagen utgivna ios 14 helt galant.
Det roligaste av allt är ju att Google själva bara uppdaterar sina mobiler i 3 år och har därmed ingen form av tanke att försöka konkurrera med Apple. Android 11 har ju gjort lite ändringar men återstår att se om det faktiskt leder någonstans i längden.
Citera
2020-09-21, 08:58
Medlem
Sqeptisks avatar
Nu har inte TS definierat vad vederbörande menar med "så osäkra", men skulle nog våga påstå att även nyare "smarta" mobiler är osäkra. Beroende på hur man handhar dom då förståss.
Tar lite tid att sätta sig in i hur operativsystemen fungerar och vilka risker som finns. Alla är dessutom inte intresserade/har analysförmåga nog att förstå. Då är det lättare att sticka huvudet i sanden och slippa se farorna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in