2020-09-27, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ge dig, han sa:

”– Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat. ”
Mer exakt, såhär:

"– Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.

Du tror alltså att det nu går neråt?

– Ja, det kanske går upp något. Men sedan kommer det med all sannolikhet att gå nedåt, om det inte dyker upp nya områden i världen där det är stor smittspridning och som folk reser till väldigt mycket, svarar Anders Tegnell."

Det här var i ett skede då i princip bara Italien hade en bekräftad smittspridning. Hade han fel? Ja. Men han yttrade det med en brasklapp.
Citera
2020-09-27, 21:28
Moderator
Chantres avatar
Citat:
En miljon människor med bekräftad covid-19 har nu avlidit runt om i världen, uppger statistiksajten Worldometer på söndagen.
Citat:
”En ganska liten siffra jämfört med många andra sjukdomar”, säger statsepidemiolog Anders Tegnell till Ekot.
Citat:
Anders Tegnell uppger vidare i intervjun att det kan dröja innan vi kan leva som vi gjorde innan pandemin. Och att nyckeln till bekämpningen av framtida pandemier ligger i samarbete mellan olika länder.
https://www.svt.se/nyheter/over-en-miljon-doda-i-covid-19
Citera
2020-09-27, 21:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Vaccin kanske inte kommer att kunna förhindra död i covid-19.

https://www.nytimes.com/2020/09/22/opinion/covid-vaccine-coronavirus.html

Nu väntar jag bara på att "alarmisterna" skall börja sätta sin tillit till en framtida, (nära), flockimmunitet och att man kommer att börja försvara den långsiktiga svenska strategin.

Detta för att "alarmisterna" är livrädda för covid-19 för egen, (eller andras skull). Om då inte vaccin skulle skydda ifrån död i/med covid-19 så blir en naturlig immunitet hos befolkningen en slags räddning när inte vaccin är det trollspö som man hoppats på.

Dessutom tillkommer, som jag tidigare skrivit om, att vaccin tar dåligt på de som skulle behöva det bäst, dvs äldre och andra med taskigt immunförsvar.

Jag tycker mig redan ha sett tecken på det i tråden. Fortfarande så verkar dock "alarmisterna" hata Tegnell, trots att det är han, tillsammans med Folkhälsomyndigheten som är deras enda räddning. Men, tids nog så kommer de att börja lyssna på honom och annan personal på Folkhälsomyndigheten.

När det kommer till "förnekarna" så tycker de, redan idag att restriktioner och rekommendationer är fjantiga och onödiga. De kommer att tycka det så mycket mer när vaccin börjar distribueras. Så därför kommer de kanske att börja hata Tegnell och Folkhälsomyndigheten. Omvända roller med andra ord. Jag kommer dock att, även fortsättningsvis, kritisera båda sidorna när jag tycker de har fel och ge dem credit när jag tycker de har rätt.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-09-27 kl. 21:52.
Citera
2020-09-27, 21:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Exponerar man alla testpersoner för Corona?
Eller hur tänker du?

Jag har inte mer information än vad WHO säger.

Hur kan de säga att det bara ger 50% skydd när FAS3-studierna inte är avslutade?
Citera
2020-09-27, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Egoism brukar straffa sig självt. Du är inte rädd om många du, lite sorgligt bara det. Vården kommer gå på knäna och det kommer påverka stor del av befolkningen på ett eller annat vis om inte viruset utvecklas till ett skonsammare sådant. Det heter inte bli hemma så sätt dig i skolbänken så du lär dig ett och annat.

Det är så jävla dum debatteknik att kalla de som inte håller med en själv för egoister. Alltså det är du som framstår som dum.

Om man anser att det är dåligt att tvinga på folk munskydd, karantän, rökförbud, godisförbud eller vad som helst är det väl knappast egoistiskt att vilja ha något annat. Det vore snarare egoistiskt att tvinga på alla munskydd fast man tycker det är dåligt.
Citera
2020-09-27, 21:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Högmod går före fall - coronan drabbar länder med uppblåst självbild hårdast och de lär sig långsamt
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/09/27/kommentar-hogmod-gar-fore-fall-coronan-drabbar-lander-med-uppblast-sjalvbild
Ja.

”I Sverige förstår epidemiologerna de vetenskapliga begreppen, förstås, men landets viktigaste experter Anders Tegnell och Johan Giesecke har inte förstått att ge ifrån sig det politiska ansvaret.

Var är ödmjukheten inför uppdraget? Flexibiliteten när i sig rimliga beslut visar sig leda till misslyckade resultat?

Vi har de ledare vi är värda. Eller?

- Ja, vi ligger bäst till i hela världen, sa Giesecke i mitten av maj. Om ett år är resten av Norden i kapp Sverige i antalet döda.”
Citera
2020-09-27, 21:37
Medlem
Otroligt att denna tråd fortsätter att tjata om Tegnell, när det sedan länge är uppenbart att lockdowns inte hjälper, och att det finns många stora länder i Europa, och USA inte minst, som har högre dödlighet/capita än Sverige.

Med det sagt tycker jag också att uttalndet från 6 mars är märkligt. Har svårt att tro att han själv trodde på det, han visste sannolikt redan då att flockimmunitet var enda lösningen, men han kunde/fick inte säga det.
Citera
2020-09-27, 21:40
Medlem
Det här kommer aldrig att försvinna vi måste bara lära oss leva med det.

Det läskiga är att framtiden och vardagen kan bli så jävla annorlunda. Får lite panik på det.
Citera
2020-09-27, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vaccin kanske inte kommer att kunna förhindra död i covid-19.

https://www.nytimes.com/2020/09/22/opinion/covid-vaccine-coronavirus.html

Nu väntar jag bara på att "alarmisterna" skall börja sätta sin tillit till en framtida, (nära), flockimmunitet och att man kommer att börja försvara den långsiktiga svenska strategin.

Detta för att "alarmisterna" är livrädda för covid-19 för egen, (eller andras skull). Om då inte vaccin skulle skydda ifrån död i/med covid-19 så blir en naturlig immunitet hos befolkningen en slags räddning när inte vaccin är det trollspö som man hoppats på.

Dessutom tillkommer, som jag tidigare skrivit om, att vaccin tar dåligt på de som skulle behöva det bäst, dvs äldre och andra med taskigt immunförsvar.

Jag tycker mig redan ha sett tecken på det i tråden. Fortfarande så verkar dock "alarmisterna" fortfarande hata Tegnell, trots att det är han, tillsammans med Folkhälsomyndigheten som är deras enda räddning. Men, tids nog så kommer de att börja lyssna på honom och annan personal på Folkhälsomyndigheten.

När det kommer till "förnekarna" så tycker de, redan idag att restriktioner och rekommendationer är fjantiga och onödiga. De kommer att tycka det så mycket mer när vaccin börjar distribueras. Så därför kommer de kanske att börja hata Tegnell och Folkhälsomyndigheten. Omvända roller med andra ord. Jag kommer dock att, även fortsättningsvis, kritisera båda sidorna när jag tycker de har fel och ge dem credit när jag tycker de har rätt.

Mycket intressant läsning. Jag lärde mig lite nytt måste jag erkänna..
Citera
2020-09-27, 21:50
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det tror jag knappast eftersom inga FAS3-studier ännu har presenterats.

Jag tror att du är rätt ute i just denna del av debatten.

Fas 3 studierna är inte avslutade ännu.

WHO:s gräns går vid 50 procent.

Sedan spelar det ingen roll vad vaccintillverkarna för tillfället befinner sig, (även om det vore roligt om någon av dem, redan nu, kunde gå ut med ett 70 procentigt skydd emot covid-19).

Om jag inte missminner mig så har USA satt sin gräns vid endast 30 procent.

Nu tror jag, iof, inte att någon av vaccintillverkarna kommer att nå speciellt långt över 50 procent. Möjligtvis kan den svenska vaccinforskarna, (och jag syftar inte här på Astra-zenica), nå högre. Men den gruppen strävar inte efter att få fram ett vaccin så snabbt som möjligt. De har istället lagt tonvikten vid effektivitet och säkerhet. Säkert Smart i det långa loppet.
Citera
2020-09-27, 21:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Såg TV4:s 19-nyheter,

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13293429

plötsligt finns ett samband mellan smittspridning i samhället och lärares hälsa,

som inte gick att se i våras nu när allmänheten kan/ska testa sig.

De tar även upp FHMs undersökning som visade att just lärare skulle vara omöjliga att smitta.

Vet inte vilket jag tycker är värst,

att styrande i Sverige öppnat gymnasieskolorrna och samtidigt duckat risker för lärare

eller att det har tagit 6 månader innan detta överhuvudtaget nämns.

Det är för djävligt, ursäkta ordvalet! Det finns uppgifter nu som pekar på att lärare som har klassrumsundervisning löper 60% större risk att smittas.
Citera
2020-09-27, 21:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag tror att du är rätt ute i just denna del av debatten.

Fas 3 studierna är inte avslutade ännu.

WHO:s gräns går vid 50 procent.

Sedan spelar det ingen roll vad vaccintillverkarna för tillfället befinner sig, (även om det vore roligt om någon av dem, redan nu, kunde gå ut med ett 70 procentigt skydd emot covid-19).

Om jag inte missminner mig så har USA satt sin gräns vid endast 30 procent.

Nu tror jag, iof, inte att någon av vaccintillverkarna kommer att nå speciellt långt över 50 procent. Möjligtvis kan den svenska vaccinforskarna, (och jag syftar inte här på Astra-zenica), nå högre. Men den gruppen strävar inte efter att få fram ett vaccin så snabbt som möjligt. De har istället lagt tonvikten vid effektivitet och säkerhet. Säkert Smart i det långa loppet.

De olika vaccinen bygger på olika teknik. De som antas bli först är tillverkarna av de sk RNA-vaccinen. Det är här man befarar att äldre personer kommer svara sämre på vaccintypen.

Mer traditionella vaccin forskas det också på, men jag vill minnas att de ligger senare i processen.

Här finns lite sammanfattad info.
https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-vaccin-mot-covid-19-6994317
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in