2020-09-27, 21:56
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
”En ganska liten siffra jämfört med många andra sjukdomar”, säger statsepidemiolog Anders Tegnell till Ekot.

https://www.svt.se/nyheter/over-en-miljon-doda-i-covid-19

”En ganska liten siffra jämfört med många andra sjukdomar”

Vad är det han försöker tona ned, den vidrige psykopaten?

Är nästan 6000 döda svenskar också ”en ganska liten siffra jämfört med många andra sjukdomar”?

Kan du inte säga det rakt i ansiktet på de anhöriga till offren?

Skamligt och empatilöst uttalande av en statsepidemiolog mitt i pandemi.

AVGÅ TEGNELL DIN VIDRIGA PSYKOPAT.
Citera
2020-09-27, 21:57
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är för djävligt, ursäkta ordvalet! Det finns uppgifter nu som pekar på att lärare som har klassrumsundervisning löper 60% större risk att smittas.
Helt sanslöst att dom låter undervisningen fortgå.
Citera
2020-09-27, 21:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Mer exakt, såhär:

"– Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.

Du tror alltså att det nu går neråt?

– Ja, det kanske går upp något. Men sedan kommer det med all sannolikhet att gå nedåt, om det inte dyker upp nya områden i världen där det är stor smittspridning och som folk reser till väldigt mycket, svarar Anders Tegnell."

Det här var i ett skede då i princip bara Italien hade en bekräftad smittspridning. Hade han fel? Ja. Men han yttrade det med en brasklapp.

Ge dig, han är helt djävla förvirrad. Han har upprepade gånger sagt att det finns ingen risk att resande till andra länder för med sig smittan hem till Sverige.

Är du dement? Du verkar inte komma ihåg särskilt mycket av det som FHM och Tegnell sagt under sju månaders tid?
Citera
2020-09-27, 22:00
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag tror att du är rätt ute i just denna del av debatten.

Fas 3 studierna är inte avslutade ännu.

WHO:s gräns går vid 50 procent.

Sedan spelar det ingen roll vad vaccintillverkarna för tillfället befinner sig, (även om det vore roligt om någon av dem, redan nu, kunde gå ut med ett 70 procentigt skydd emot covid-19).

Om jag inte missminner mig så har USA satt sin gräns vid endast 30 procent.

Nu tror jag, iof, inte att någon av vaccintillverkarna kommer att nå speciellt långt över 50 procent. Möjligtvis kan den svenska vaccinforskarna, (och jag syftar inte här på Astra-zenica), nå högre. Men den gruppen strävar inte efter att få fram ett vaccin så snabbt som möjligt. De har istället lagt tonvikten vid effektivitet och säkerhet. Säkert Smart i det långa loppet.
Citat:
orsakar vaccinerna från Moderna och Pfizer symtom som påminner om mild covid-19. I Pfizers tidiga undersökning drabbades över hälften av deltagarna av huvudvärk, muskelsmärtor och frossa. Om vaccinet slutligen inte visar sig vara mer effektivt än att det bara förhindrar mild sjukdom, kan en massvaccinering med detta vaccin alltså orsaka mer besvär än vad det förhindrar.
https://www.sydsvenskan.se/2020-09-27/inte-sakert-att-kommande-vacciner-raddar-liv

Tror inte folk, som inte är i riskgruppen, kommer att vilja vaccinera sig om de drabbas av sådana biverkningar.
Citera
2020-09-27, 22:01
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Även att köpa tid kan vara värdefullt.
Citat:
Ja, men det beror på vad man betalar och vad man får för pengarna.

Det man förlorar, är möjligheten att resa till och från länder med pågående epidemi. Det försvårar handel, vilket gör att man behöver se över vilka varor man är beroende av att importera, och hur man ska betala för dessa varor.

Det man vinner, är att riskgrupperna får lite längre tid i frihet, innan dom tvingas in i husarrest. Dessutom hinner man samla in kunskap om sjukdomen, hur man ska bekämpa sjukdomen när den tränger in i samhället, och vilken vård som är bäst för patienter som smittas.

Citat:
Anders Tegnells strategi är en usel strategi för inledningsskedet, eftersom det är hopplöst svårt att styra om från immunitets-strategin till eliminerings-strategin. När man har börjat med immunitets-strategin, så sitter man fast, eftersom sjukdomen har fått kraftigt fäste i befolkningen.

Ifall man däremot inleder med eliminerings-strategin, och den misslyckas, så är det enkelt att styra om immunitets-strategin.
Citat:
Det här var det konstigaste jag hört. Det är precis tvärtom.

Vill man plötsligt eliminera kan man införa lockdown när som helst, om man nu tror att det är ett lämpligt verktyg. Det spelar ingen större roll hur fallen är utspridda om du har en allmän lockdown.

Ditt resonemang bygger på att man kan utrota viruset genom att stänga ner samhället under en period.

I verkligheten är det svårt att utrota viruset när det har fått fäste. I verkligheten så behöver vissa verksamheter fortsätta att bedrivas. Och invånarna behöver gå ut för att kunna köpa mat och mediciner. Däremot kan man minska smittspridningen kraftigt genom att stänga ner samhället, men det utrotar inte viruset.

Citat:
Det är tvärtom eliminering man låser sig till. För om man plötsligt bestämmer sig för att öppna landet, så har man redan betalat priset av en lockdown, utan att få något för det. Det ligger långt inne att skriva ner värdet på en sån investering till noll.

Vadå betala priset för lockdown? Jag syftade på att försöka hålla viruset ute ur landet, och därmed låta samhället förbli aktivt. Ifall några smittfall tränger sig in, så kan man behöva införa lokala karantäner, men man bör undvika att stänga ner hela länder, eftersom det är otroligt dyrt.

Citat:
I så fall, så kommer sjukdomen att cirkulera runt i en evig karusell.

I så fall, så hade det varit bäst att försöka hindra virusets inträde till landet. Åtminstone så borde myndigheterna ha försökt fördröja virusets ankomst till Sverige. Det var vansinne att välkomna ett nytt och okänt virus med öppna armar.
Citat:
Det låter som en renodlad symbolåtgärd.

Vad? Att försöka fördröja virusets inträde? Taiwan har lyckats ganska bra med den "symbolåtgärden".

Citat:
Och om Sverige drabbas av en allvarlig översvämning, då skyller du på SMHI eller?

Jag skulle bli besviken på SMHI ifall dom grovt hade åsidosatt sin uppgift att varna för extrema väderförhållanden. Däremot är det naturligtvis inte SMHI's ansvar att styra över vädret. (Men det är en lockande tanke)
Citera
2020-09-27, 22:02
Medlem
Citat:
Ge dig, han är helt djävla förvirrad. Han har upprepade gånger sagt att det finns ingen risk att resande till andra länder för med sig smittan hem till Sverige.

Är du dement? Du verkar inte komma ihåg särskilt mycket av det som FHM och Tegnell sagt under sju månaders tid?

Om nu resande från Italien inte riskerade sprida smittan till Sverige, varför gjordes då smittspårning på dem?

När smittan finns överallt i alla länder även i det egna landet spelar resandet ingen större roll.
Citera
2020-09-27, 22:03
Medlem
Citat:
Det är för djävligt, ursäkta ordvalet! Det finns uppgifter nu som pekar på att lärare som har klassrumsundervisning löper 60% större risk att smittas.
Ja, om jag vore lärare hade jag fan strejkat. Inte fan skall jag gå och undervisa, riskera att bli sjuk och ta hem smittan till min familj.
Citera
2020-09-27, 22:04
Medlem
Citat:
Jag skulle bli besviken på SMHI ifall dom grovt hade åsidosatt sin uppgift att varna för extrema väderförhållanden. Däremot är det naturligtvis inte SMHI's ansvar att styra över vädret. (Men det är en lockande tanke)

Däremot är det ett eget ansvar att ta på sig rätt kläder för rätt väder, vilket SMHI kan ge guidning till.
Citera
2020-09-27, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vaccin kanske inte kommer att kunna förhindra död i covid-19.

https://www.nytimes.com/2020/09/22/opinion/covid-vaccine-coronavirus.html

Nu väntar jag bara på att "alarmisterna" skall börja sätta sin tillit till en framtida, (nära), flockimmunitet och att man kommer att börja försvara den långsiktiga svenska strategin.

Detta för att "alarmisterna" är livrädda för covid-19 för egen, (eller andras skull). Om då inte vaccin skulle skydda ifrån död i/med covid-19 så blir en naturlig immunitet hos befolkningen en slags räddning när inte vaccin är det trollspö som man hoppats på.

Dessutom tillkommer, som jag tidigare skrivit om, att vaccin tar dåligt på de som skulle behöva det bäst, dvs äldre och andra med taskigt immunförsvar.

Jag tycker mig redan ha sett tecken på det i tråden. Fortfarande så verkar dock "alarmisterna" hata Tegnell, trots att det är han, tillsammans med Folkhälsomyndigheten som är deras enda räddning. Men, tids nog så kommer de att börja lyssna på honom och annan personal på Folkhälsomyndigheten.

När det kommer till "förnekarna" så tycker de, redan idag att restriktioner och rekommendationer är fjantiga och onödiga. De kommer att tycka det så mycket mer när vaccin börjar distribueras. Så därför kommer de kanske att börja hata Tegnell och Folkhälsomyndigheten. Omvända roller med andra ord. Jag kommer dock att, även fortsättningsvis, kritisera båda sidorna när jag tycker de har fel och ge dem credit när jag tycker de har rätt.

Exakt, själv är jag ingen vaccinmotståndare, men jag inser också att vaccinet dels kommer ta för lång tid, och dels är för stor osäkerhet om effektivitet, och dessutom är så pass många som inte kommer ta, att det inte kommer vara den entydiga lösningar, åtminstone inte på lång tid. Jag är för vad som skulle sägas vara "förnekare", men ser mig själv snarast som realist. Enda sättet att bli av med detta, om man inte vill vänta mycket lång tid, är genom att låta det brinna av och skapa en immunitet. Tror dessutom inte de flesta alarmister egentligen är alarmister, utan ser detta som ett sätt att angripa regeringen, och Tegnell, som de ser som en representant av densamma.
Sannolikt är en kontrollerad avbrinning vad Tegnell och regeringen försöker just nu. Att inte göra några åtgärder trots smittan ökar, men varna för det. Avvakta hur stor ökning av fall vården tål innan man gör något konkret osv. osv. För mssnöjet som vi sett i Storbritanien i helgen kommer inte minska ju länge tiden går med nya åtgärder, och något vaccin inte finns i sikte.
Senast redigerad av jenlov 2020-09-27 kl. 22:09.
Citera
2020-09-27, 22:06
Medlem
Den här grafen visar hur det ökat sedan september alltså efter semestern när folk började skola och jobb igen.
https://i.imgur.com/FvSEfit.jpg
Det var några här som förnekade att det skulle öka.
Senast redigerad av TonyDR 2020-09-27 kl. 22:09.
Citera
2020-09-27, 22:07
Medlem
Citat:

Jag har inget minne av vad han sa. Jag klippte och klistrade ur en artikel som du länkade.
Citera
2020-09-27, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Exakt, själv är jag ingen vaccinmotståndare, men jag inser också att vaccinet dels kommer ta för lång tid, och dels är för stor osäkerhet om effektivitet, och dessutom är så pass många som inte kommer ta, att det inte kommer vara den entydiga lösningar, åtminstone inte på lång tid. Jag är för vad som skulle sägas vara "förnekare", men ser mig själv snarast som realist. Enda sättet att bli av med detta, om man inte vill vänta mycket lång tid, är genom att låta det brinna av och skapa en immunitet. Tror dessutom inte de flesta alarmister egentligen är alarmister, utan ser detta som ett sätt att angripa regeringen, och Tegnell, som de ser som en representant av densamma (vilket i sig är duböst då Tegell tillsatts av regeringen Reinfeldt).
Sannolikt är en kontrollerad avbrinning vad Tegnell och regeringen försöker just nu. Att inte göra några åtgärder trots smittan ökar, men varna för det. Avvakta hur stor ökning av fall vården tål innan man gör något konkret osv. osv. För mssnöjet som vi sett i Storbritanien i helgen kommer inte minska ju länge tiden går med nya åtgärder, och något vaccin inte finns i sikte.

Tegnell är dock en anställd tjänsteman och inte tillsatt av någon regering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in