2020-09-27, 18:36
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Anders Tegnell borde ha varit medveten om smittsamma sjukdomar sprider sig. Anders Tegnell borde även ha varit medveten om fenomenet inkubationstid. I så fall hade han kunnat förutse att det fanns många fler smittbärare än dom som hade identifierats.

Att smittan förekom i Italien borde ha utlöst larm, långt innan antalet bekräftade fall hade nått upp till 150. Omvärlden hade redan fått beskåda krisen i Wuhan. Omvärlden hade fått beskåda hur kineserna bekämpade viruset, med ganska brutala medel. Europa borde ha tagit varning av händelserna i Asien.

Oj. Nu har du sjunkit långt ner i oundviklighets-filosofin.

Åtgärderna mot epidemin svider onekligen. Därför bör man åtala den som bestämde att epidemin inte skulle bekämpas i ett tidigt skede, när det hade kunnat göras med mindre smärtsamma åtgärder.

Ja det är regeringens och FHM:s fel att de tidiga åtgärderna inte vidtogs. Det hade sparat både liv, ekonomi och lidande.
Citera
2020-09-27, 18:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hon underdriver och ljuger uppenbart när hon om de nationella siffrorna påstår:

Nu är vi nere på en nivå mellan ungefärlig 200 och 400 fall per dag, säger Agnes Wold.

Varför ska jag tro på vad hon påstår för övrigt? Varför gör du det?

Därför att hennes skattning av antalet smittade, i verkligheten, när det var som värst, låter rimlig.
Citera
2020-09-27, 18:40
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Låter ju väldigt märkligt eftersom utvärderingarna inte är klara ännu. Bara i Astras Fas3 studie testas vaccinet på 30 tusen personer. Visa mig gärna en källa på att 15 tusen av dessa har smittats med corona efter det att de vaccinerats.

Exponerar man alla testpersoner för Corona?
Eller hur tänker du?

Jag har inte mer information än vad WHO säger.
Citera
2020-09-27, 18:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du menar att de borde gissa?

FHM har aldrig påstått att siffran över konstaterat smittade i Sverige har någon betydelse.

Om det är såsom tanten påstår att det var 50ggr fler som var smittade dagligen. Så bör väll fhm på något sätt också bekräfta detta. Kan ju göra så att folk är mer försiktiga än de tror att smittan är över och återgår till det normala .
Citera
2020-09-27, 18:42
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:

Nu är vi nere på en nivå mellan ungefärlig 200 och 400 fall per dag, säger Agnes Wold.

Vad tror du? Vad har hon för agenda egentligen? Hon sågar smittbekämpningsåtgärd efter smittbekämpningsåtgärd med motsägelsefull desinformation värre än förnekarna i tråden.
Citera
2020-09-27, 18:44
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

När det var som värst var det ungefär 2,5% av invånarna i region Stockholm som var sjuka samtidigt.
Översatt till nya fall per vecka så blir det ungefär 50000 nya fall per vecka, enbart i Stockholm.
Citera
2020-09-27, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Räkna med att vi kommer att känna av covid-19, åtminstone i två år till. Det kommer att ta tid att vaccinera hela befolkningen och vaccinet kommer inte att ta på de som behöver det mest,(äldre och de andra med taskigt immunförsvar). Jag räknar inte med någon normal semester nästa år. I bästa fall kan man åka utomlands sommaren 2022, utan allt för mycket krångel.
Så det blir inte som normalt nästa år och folk kan leva sina liv som normalt på campus och liknande?
Citera
2020-09-27, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Om det är såsom tanten påstår att det var 50ggr fler som var smittade dagligen. Så bör väll fhm på något sätt också bekräfta detta. Kan ju göra så att folk är mer försiktiga än de tror att smittan är över och återgår till det normala .

Vem sa något om 50ggr fler? FHM pratade en hel vår om ”bekräftade fall” vilka som testas, vad man ska göra vid misstänkt sjukdom (stanna hemma) och stora mörkertal Har du glömt det?
Citera
2020-09-27, 18:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tagex
Vem sa något om 50ggr fler? FHM pratade en hel vår om ”bekräftade fall” vilka som testas, vad man ska göra vid misstänkt sjukdom (stanna hemma) och stora mörkertal Har du glömt det?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86wMA2/smittan-okar--men-wold-lugnar-50-ganger-mindre-smitta

Denna kvinna
Citera
2020-09-27, 18:54
Medlem
Dr John Campbells senaste YouTube tar upp Sveriges mord på patienter med covid-19 i äldrevården som gavs morfin istället för vård i våras!! Han tycker att det bör granskas av EU. Här är länk till tidpunkten då det tas upp https://youtu.be/WyNg2ECu16Q?t=1299
Citera
2020-09-27, 18:54
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo
Är det bara jag som tycker folk är aningslösa?

Vissa länder klarar "skivan" - dom verkar vara "på" och har koll. Vidtar bra restriktioner.

Men desto mer konstigt att stora moderna länder som redan haft en svår epidemi - nu drabbas igen.

En del drabbas nu värre än första "vågen" - och det är anmärkningsvärt.

Det jag ser händer just nu runt om i världen - är mer oroande än i våras. Oroande för kunskaperna finns nu - och erfarenhet - och ändå sker nu stora utbrott. Även i vår närhet som Nederländerna - ett land som jag ser som mycket medvetet när det gäller sjukvård.

Man kan förstå folk slår dövörat till nu när det tjatats om denna sjuka i ett halvår. Men om man inte tar till mycket kraftiga åtgärder nu - (nästan i sista stund) så kommer vi få ett hemskt bakslag.

Det är ju överallt nu - Iran har sin tredje omgång (tre pucklar på deras dödskurva). Andra har bara en ständigt pågående ökning och ytterligare andra har en tydlig andra våg.

Någon annan som upplever det som aningslös mentalitet?
Citat:
Jag ser samma samband. Länder som drabbades hårt i förra vändan hade väl alla det gemensamt att man inte hade särskilt mycket av förebyggande åtgärder. Eller om man så vill så präglades de av reaktivt beteende, snarare än proaktivt beteende. Man har vidtagit åtgärder, men först när kaoset redan är ett faktum. Italien, Spanien, Frankrike, Storbritannien, USA och för all del även Sverige är exempel. Det mest proaktiva Sverige har gjort har varit att uppmana folk att jobba hemma. Annars har det mest varit reaktiva åtgärder.

Länder som lyckats bäst i sin coronahantering har varit länder som tagit i med hårdhandskarna redan innan kaoset har brutit ut. Finland och Nya Zeeland är två exempel på det. De har haft ytterst få smittade och väldigt få dödsfall. Jag tror det kommer fortsätta så.
Det alla länder gör är att man försöker vinna tid i väntan på vaccinet. Det är svårt, då man å ena sidan till varje pris vill hålla så mycket av samhället öppet för att rädda ekonomi och samhällsordning, å andra sidan bör man för att undvika smittspridning stänga så mycket som möjligt av den verksamhet som leder till sociala kontakter. Det man absolut bör försöka att göra är att titta över sin verksamhet och bedriva den så mycket det bara är möjligt på distans. Jag ser ju exempelvis ingen anledning till varför inte mellanstadiet och uppåt skulle kunna bedrivas på distans. Även lägre årskullar borde kunna få sin undervisning på distans om de har föräldrar som också jobbar på distans och det är ju rätt många. Det skulle minska smittspridningen både i och utanför klassrummen. Varannan bänk skulle kunna stå tom. Läroplanen är ju numera standardiserad, så nog vore det möjligt att anordna strukturerad och bra distansundervisning om det bara fanns en vilja att tillhandahålla den.

Vilken bra sammanfattning. Tack. Det blir så tydligt med proaktiva och reaktiva. Precis så är det -vissa länder tar ansvar och är förebyggande. Andra är slappare och gör inget förrän skadan är ett faktum.
Och ja, skolor kan stänga. Jag minns Japans kejsare bara bestämde stänga skolorna! Det fungerade och Japan klarar sig än så länge bra, med sina 125 miljoners befolkning.
Citat:
J.
Citera
2020-09-27, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86wMA2/smittan-okar--men-wold-lugnar-50-ganger-mindre-smitta

Denna kvinna

Okej, fel av mig, jag trodde du menade att hon påstod att det var 50ggr fler smittade då än vad som bekräftades. Men att det kan ha varit 50ggr fler dagligen I våras stämde nog hyfsat fram till för någon vecka sedan. Nu har det ju uppenbart ökat lite. Och det har väl aldrig varit hemligt på något sätt. Inte som att vi fångar upp alla fall nu heller. Förmodligen inte ens hälften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in